Wednesday, May 21, 2014

MEE HAILAM YANG SEDAP DAN GORJES!

Assalamualaikum ....


Aku kan gigih semacam dan susah nak putus asa untuk sesetengah perkara. Cuma aku nie jenis tak riuh nak bagitau sana sini. Apa yang aku plan, sume aku pendam. Hah, nak-nak dalam memasak ni ... selagi tak jadi selagi itulah aku akan cuba sampai jadi. Bila dah jadi, anytime boleh stop! Anggaplah dah pandai ... muahahaha. 

Kan aku cakap sebelum ni yang aku tak mereti pun nak masak mee/kuewteow/bihun hailam, sup, ladna dan yang seangkatan dengannye. Goreng-goreng bolehlah. Masakan berkuah ni agak kurang. Memandangkan hasben jenis bawa bekal pegi keje for breakfast and lunch, maka gigihlah isteri belajar menu baru. Asyik-asyik goreng je, aku yang tak makan pun bosan nak masak. Nak gak try menu lain kaaaaannnn! Sejak sebulan lebih hasben bawa bekal pegi keje, betapa jimatnye duit belanja dia tau. Untung! Duit dia semata-mata buat isi minyak motor je. Hasben nak bawa bekal gi keje, kita layan je. Tak kisah. Janji happy! Tapi penat sketlah bab nak bangun awal tu ... kena setting masa dan keje bebaik. 

2-3 hari ni aku dok try buat mee hailam, nak-nak aku puasa ... so nafsu makan kadang tak keruan sangat. Balik keje asyik teringat mee hailam je, ntah kenapa ntah. Pembawakan budak ke? Rasanye belum ada pape lagi. Takpelah mungkin nafsu serakah biasa kot. Dekat office petang semalam, gigih aku google recipe mee hailam paling sedap. ngeh ngeh ngeh. Nak belajar masak hanya berguru dengan blog2 masakan je. Okeh juga tuh, ilmu penting dicari. Akhirnya menjadilah mee hailam aku. Tengok pic bawah ni yek. Sebelum ni aku masak mee hailam, bantat! Dah macam mee basah dah. Kali ini superb jugak rasanya. Standard kalau masuk lif tekan sendiri. muahahaha


Sila terliur dengan mee hailam aku. Tak terkata hasben aku makan tau. Sedaplah tu! Tak sia-sia aku google recipe dekat office. Walaupun belum sampai skill masak dengan pejam mata dan masih kena belek recipe, sekurang2nya ada usaha nak mencuba. Sila bangga dengan diri sendiri. ngeh ngeh ngeh. Resepi adalah seperti di bawah. Kalau nak try bolehlah, pasti tak mengecewakan anda. 

Resepi : Mee Hailam Paling Sedap
Sumber : Open Minda
Pencuba : Cik Puan Rann

Bahan-bahan ( Hidangan untuk 4 )
  • 1/2 kg. mee kuning
  • 1/4 kg daging ayam dan daging lembu
  • 10 ekor udang (sedang)
  • 3 ulas bawang putih (ditumbuk)
  • 3 ulas bawang merah (ditumbuk)
  • 1 sudu besar ciliboh
  • 1 ikat sawi hijau
  • 1 potong kobis
  • 1/2 batang lobak merah
  • 1 bungkus ‘baby corn’ - aku tak masukkan sebab takde
  • 2 tangkai daun sup dan daun bawang
  • 2 biji limau nipis
  • Sos cili dan sos tomato Kicap
  • 1 sudu tepung jagung dibancuh dengan setengah cawan air

Cara-cara

  1. Ayam dan daging direbus bersama 4 cawan air.
  2. Tumis bawang (putih dan merah) yang telah ditumbuk sehingga naik baunya. Kemudian masukkan ciliboh dan kacau hingga garing.
  3. Masukkan udang dan rebusan daging serta ayam tadi.Tambah garam, ajinomoto serta sedikit gula (secukup rasa). Masukkan lobak merah,’baby corn’ dan kobis.Masukkan pula sawi dan mee.Tuangkan sos cili dan sos tomato ke dalam ramuan tadi.
  4. Tuangkan pula tepung jagung yang telah dibancuh bersama air dan kacau.
  5. Akhir sekali masukkan kicap dan gaulkan sehingga masak. Untuk menghidangnya, taburkan sedikit bawang goreng, daun sup dan daun bawang serta hirisan limau nipis.
*nak lagi best, pecahkan telur ... biar separuh masak. slurrrppppppppp sedap tau. gambar yang ada telur malas aku nak edit. layan ajelah gambar seketoi ni pun ookey. bukti aku masak. he he he he

Dan pagi ini plak, aku bekalkan suami mee sup ayam dan bihun sup. Cerita mee sup nanti-nantilah yek. Dah nak pegi keje dah ni. Sekarang ni sebelum pegi keje aku update blog dulu kalau sempat. Dekat office jangan haraplah nak dapat update blog. Blogwalking pun curi-curi je. Keje banyak satu hal, nanti ada yang report plak aku dok update blogkan. So, time keje kita buat keje bebaik! Nanti boss sayang ....aicheeeeh!!

Okeylah achik cau cin cau dulu. Selamat mencuba recipe mee hailam paling sedap dan gorjes ni yek. 




p/s : Hari kedua puasa untuk minggu nie. Alhamdulillah. Minggu depan nak target penuh seminggu kalau dapat. Kalau dapatlah .....

8 comments:

  1. Seronok kan bila masak dan hubby makan bersungguh. Tambah2 kalau hubby tapau gi opis. Kembang jer rasa dalam hati....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul kak, kalau hasben bersungguh makan rasa mcm semangat nak masak. Kalau dia x makan, kte pun jadi malas masak kak

      Delete
  2. Sedap ye nampak...
    Salam perkenalan kak

    ReplyDelete
  3. Terliur la pulak tgk....sedapppnyaaaa

    ReplyDelete

Tinggalkan komen di sini ... Terima kasih ;=)

MAKLUMAN : Jangan Tinggalkan Komen Berbentuk URL Link. Komen Berbentuk URL Link Akan Di Delete Bagi Mengelak Blog Ini Dianggap Sebagai "BLOG SPAM" Oleh Pihak Google!