Thursday, May 8, 2014

JANGAN SALAHKAN AKU SUAMI, BILA TIDUR BERDENGKUR

Assalamualaikum ...


Lately aku penat sangat. Penat travel (tapi best). Penat kerja. Penat buat kerja rumah. Semua penatlah. Kadang dalam penat pun aku pulun juga buat kerja mana yang patut bagi habis. Nak-nak bab kerja ofis dan masak untuk suami. Dua benda nie aku tak bolehlah nak kata penat sangat. Sebab memang tanggungjawab.  penat ke tak penat ke, aku cuba baut sehabis baik. Amanah. Yang lenlain tu boleh tolak tepi sat.

Actually aku baru je balik travel. Belum habis lagi penat travel, boss dah bagi kerja bertingkek-tingkek. Penat bertambah. Tengok rumah pula tak berkemas lagi. Hasil pindah barang rumah tak siap sepenuhnya. Macam mana nak siap, kalau setiap weekend asyik tiada kat rumah, dok berdempek rumah mertua. Sah-sah la kotak-kotak tu tersimpan tepi dinding tanpa usik.

Bila dah penat ni, mulalah  datang dua penyakit aku .... tidur tanpa sedar dan berdengkur tanpa rela! kikikiki. Boleh kadang dok syok borak, hasben aku kata ... aku tidur tanpa sebarang kata. Tengok-tengok dah hanyut. Pastu siap dengkur lagi. ha ha ha ha. Nasiblah ye hasben. Hasben cakap sejak akhir-akhir ni memang aku tidur dengkur, katanya maybe aku penat. Biasanya kalau aku dah berdengkur, dia tak akan kacau aku tidur. Dia dah tahu, aku akan bangun awal ... pukul 5am aku dah bangun untuk masak. Malam kadang penat sangat, lepas masak dan makan aku terus tidur. Ion baju kerja semua pagi-pagi je. Maafkan aku suami. Jangan salahkan aku bila tidur berdengkur. 

Biasanya aku masuk tidur dalam pukul 10 atau 11 malam. Bergantung kepada keadaan dan cuaca. wwooowowowowow. Kalau aku makan malam, lagi cepat aku waktu mengantuk aku datang. Kesian suami sorang-sorang layan tv. Kadang aku paksa dia tidur awal. Alasan takde sape nak tepuk belakang aku, jadi susah nak tidur. Baik punye alasan. muahahahahhaha.

Baru aku tahu, hakikatnya jadi seorang isteri bekerjaya adalah penat. Ermmmm. Sampai terkadang aku fikir nak jadi surirumah sahaja. Supaya rumah aku kemas berkilat dan berseri-seri. Supaya aku boleh masak sedap-sedap dekat suami aku. Ini bukan cakap kosong, ini memang impian aku. Suatu masa, biarlah aku stay at home jadi surirumah sepenuh masa yang menjalankan perniagaan online ... boleh jaga anak, masak sedap-sedap, belajar jahit baju, tanam pokok sayur belakang rumah dan tunggu hasben balik keje dengan girang. Memang ini salah satu impian hidup aku sebenarnya. Jujur! Aku tak tahu bila ia akan jadi kenyataan, tapi aku letakkan ia sebagai impian yang aku ingin dan hendak capai sepenuhnya.

Kalau suami aku baca entry ini, janganlah salahkan aku bila aku tertidur dengan tak sengaja dan berdengkur tanpa rela. Isteri terkadang penat. Berfikir banyak di office. Tapi isteri sentiasa mendoakan agar diberi kesihatan yang baik dan kekuatan untuk terus melayani kerja-kerja di rumah dan pastikan diri kamu tidak terabai. Ayat baikkan? ekekekekek.

Sekarang ini, jadual kehidupan aku bergantung kepada suami, kalau dia sibuk ... maka aku pun akan sibuk membontot dia. Balik kampung, program kemasyarakatan, kenduri kendara .... mesyuarat, bila dia sibuk aku pun turut sibuk jugak!

Aku bukan mengeluh dengan kepenatan. Tapi just nak share pengalaman jadi isteri beberapa bulan ini. Bagi yang dah lama menjadi isteri dan ibu mungkin dah biasa. Cuma aku masih dalam proses menyesuaikan diri lagi ;). Setiap perjalanan kehidupan ada cabarannya yang tersendiri.

Baru aku tahu, bukan senang nak jadi isteri ... dan juga ibu! Suami kerja di tempat kerja sahaja, tapi isteri, kerja di tempat kerja dan balik rumah ada lagi kerja-kerja rumah kena settle. Selagi mata belum lelap, pastinya isteri/ibu belum boleh rehat. Baru aku tahu kenapa mak aku dulu tidur pun sekejap sekejap sahaja. Para suami kenalah rajin membantu isteri di rumah untuk meringankan beban isteri ... bagi aku kalau isteri boleh membantu suami dari segi sumber kewangan apa salahnya kalau suami juga meringankan tangan membantu isteri di rumah ... sidai baju ke, cuci tandas ke ... lipat baju ke ... sekurang-kurangnya, isteri dapat juga duduk berehat selain tidur sebagai rehat. Barulah terasa makin indah dan bermaknanya perkahwinan itu. Barulah bahagia makin tertambah-tambah. Cinta makin meluap-luap.

Perkahwinan juga perlu wujud kerjasama, maka marilah kita berkerjasama dalam apa jua bagi memastikan keindahan perkahwinan berkenaan. Ye tak? Ini pendapat orang yang tak sampai setahun putik jagung kahwin, tuh yang gabra dan poyo semacam .... kehkehkehkeh!



p/s : apapun, saya sayang suami saya. eh .....

1 comment:

Tinggalkan komen di sini ... Terima kasih ;=)

MAKLUMAN : Jangan Tinggalkan Komen Berbentuk URL Link. Komen Berbentuk URL Link Akan Di Delete Bagi Mengelak Blog Ini Dianggap Sebagai "BLOG SPAM" Oleh Pihak Google!