Wednesday, March 6, 2013

MURAH REZEKI

Assalamualaikum ....





Kadang-kadang, kita tak tahu bila Allah akan beri dan murahkan rezeki kita. Rezeki yang halal lagi berkat. Macam aku dan si teman ... last weekend pergi Desa Pinggiran Putra. Niat hati nak breakfast. Pusing sana pusing sini. AFN Cafe juga pilihan hati. Walaupun tahu, rege kat cafe nie agak mahal ... akan tetapi makanan yang disediakan boleh tahan sedap, bayar mahal sikit pun okehlah. Janji puashati. Berbaloi rasa dengan harga. Cuma, tak bolehlah selalu makan dekat sini. Boleh rabak!


Aku cukup suke makan dekat AFN Cafe nie, pelbagai menu kampung disediakan. Pilih je mana korang suke. Satu lagi, keadaan restoran dia yang bersih dan agak tenang juga. Berbalik kepada cerita last weekend, masa sampai kat AFN Cafe ... syok syok cedok lauk pauk, ada seseorang tegur si teman. Eh, kenalan dia rupanya.

Dah duduk makan, aku tanyalah sape ... "Itulah tauke Petronas Presint 11 ...! Tu kete dia, cer awak tengok ... kete yang awak suke". Si teman memuncongkan mulut dia ke arah Volkswagon ... Passat. Suke je, beli lom mampu. Sekarang hanya mampu untuk suke dulu. he he he


Itu lauk pauk yang kami ambil. Lauk sesaja. Pinggan aku penuh dengan lauk je. Nasi lemak aku ambil sesudu je. Sudu dia standard hotel, saiz besar ... so sesudu pun rasa banyak. Nasi lemak dia sedap tahu. Pestime aku makan. Aku suke sangat sambal udang dia, rasa kekampungan sungguh. Daging rebus yang kemudian digoreng pun sodap juga. Bak kata semua sedaplah. 


Si teman punya makanan mestilah nasi yang penuh pinggan tu. Siap campur mee lagi. Dia amek daging goreng kunyit je. Dia kadang tak macam aku sangat ... lauk amek sejenis dua je. Aku nie kalau makan, mesti 3-4 jenis lauk. Kalau boleh sepuluh ... 10-10 aku nak makan. Ha ha ha


Sedang sedap-sedap makan sambil berkasih sayang di pagi hari, tetiba kenalan si teman tepuk bahu dia. Cakap dah nak balik, dan .... "saya dah bayar dah semua nie ...". Wah, rezeki di pagi hari. Alhamdulillah. Ada juga yang sudi belanja kami makan hari tu. Semoga murah rezeki yang halal lagi berkat buat boss Petronas tu.


Besoknye tu, Isnin ... cam biasa pergi keje. Time lunch mula memikir nak makan kat mana. Aku ajak si teman berdating dan makan dekat Selera Putra. Kebetulan hari Isnin tu dah gaji. Apa salahnye belanja diri sendirikan ...


Dekat Selera Putra nie, kami ada kawan. Ajaklah dia makan sekali. Mula tu aku nak makan sup ayam je. Diet la kononkan. Pastu, kawan kami tu plak ajak makan kari kepala ikan. Okeh, layan. Aku perasan kari kepala ikan dekat Selera Putra dah naik hargalah! Dekat RM60 jugaklah. Berbanding tahun sebelum nie dalam RM40 je pun. Eh, mahal ... mahal .... tapi nasib baik sedap! 


Kari kepala ikan di Selera Putra, Presint 1 adalah antara kesukaan aku. Dalam setahun tu bolehlah menerai dalam 4-5kali. Bila teringin je terus ke sana. Cumanya aku belum pernah makan udang besar je kat situ. Tengok cam teringin. Tapi dok fikir 10x, sudahnye ... kari kepala ikan juga jadi pilihan. 


Hari tu, dah siap-siap makan semua. Si teman pergilah nak bayar. Sekali, boss kari kepala ikan nie cakap, "awak punya kawan sudah bayar ...!". Alhamdulillah. Rezeki lagi. Semoga murahlah rezeki kawan kami nie. Murah rezeki, halal lagi diberkati. Amin. Aku tau, kawan kitaorang nie bengang ngan kitaorang. Setiap kali kami ajak dia makan, pasti kitaorang yang bayar. Asal dia nak bayar je, kitaorang dah bayar awal-awal lagi. Cam benganglah dia. Dia kata seganlah asyik kitaorang je bayar. Padahal takde apelah sangat. Kebetulan masa ajak dia makan ada rezeki lebih, apa salahnye berkongsi.


Cuma aritu saje je dia buat taktik bangun selepas makanan sampai. Belum makan lagi dia dah bayar. Selalunya kitaorang makan kat situ, hadap sampai habis baru pi bayar. Dah selalu sangat makan situ, so staff kat stall mamak tu pun dah kenal dah.

 
Syukur Alhamdulillah, murah rezeki. Kita tak tahu bila rezeki kita dimurahkan. Kadang-kadang ia tidak disangka-sangka. Hidup nie jangan kedekut .... rezeki yang kita ada di dalamnya ada hak orang lain. Sesekali kita belanja orang apa salahnye kan. Jangan harap orang je belanja kita memanjang, bak kata si teman!




Dok ulang tayang gambar kari kepala ikan tu, terliurlah pulak!!





CK : Lepas nie kalau berdoa murah rezeki, tambahkan lagi dalam doa tu, "Ya-Allah, murahkanlah rezeki aku. Rezeki yang halal lagi berkat!".

10 comments:

  1. alhumdulillah

    saya pun mahu. bukan semua org pasti mahu dimurahkan rezeki

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yup, semua org mahu murah rezeki kan. sama2 doa ... bukan setakat murah rezki je, tp rezki halal dan berkat. amin

      Delete
  2. reward diri dgn makanan. suruh dia tu belanja kita sekali boleh?

    ReplyDelete
  3. tgk kari kepala ikan itu terus rasa lapar..nampak menyelerokan :D

    ReplyDelete

Tinggalkan komen di sini ... Terima kasih ;=)

MAKLUMAN : Jangan Tinggalkan Komen Berbentuk URL Link. Komen Berbentuk URL Link Akan Di Delete Bagi Mengelak Blog Ini Dianggap Sebagai "BLOG SPAM" Oleh Pihak Google!