Wednesday, January 12, 2011

OT...Boleh Kaya Ke??

Assalamualaikum...

OT! Overtime atau kerja lebih masa. Ada yang suka. Ada yang tidak. Ada yang terpaksa. Ada yang ikhlas. Bergantung kepada pemahaman masing-masing. Ada yang OT kerana ingin menambah pendapatan sedia ada. Ada yang OT kerana ia satu tuntutan yang tidak boleh untuk berkata tidak. Ada yang OT suka-suka untuk claim banyak-banyak walaupun tiada kerja hendak dilakukan tetapi masih datang untuk OT [itu antara si pekerja dgn DIA nanti].

Bila mengutarakan perihal OT. Saya adalah salah seorang yang terlibat dalam hal ini. Saya telah berpindah ke 3 department. Kesemuanya menuntut saya untuk bekerja lebih masa. Ada baik dan ada buruknya buat saya. Kadang-kadang terasa penat. Untuk meredakan hati saya menganggap ini sebagai satu rezeki pemberian Dia buat saya. Setelah saya kaji perihal tugasan sendiri....bekerja selama 8 jam tanpa melayan internet dan tanpa berborak kosong. Tetap memerlukan saya untuk bekerja lebih masa. Pernah juga saya mengeluh. Dan pernah juga saya stress. Tapi saya cepat menyejukkan hati sendiri. Sibuklah saya dengan kerja kerana ada masanya kerja ini memberikan saya satu 'senyuman' dan kepuasan!

Apa yang menyedihkan saya baru-baru ini perihal OT...adalah persoalan yang ditimbulkan oleh seorang manusia yang selalu saya tengok tetapi tidak tahu namanya siapa [sebab dia budak maintenance]. Peristiwa itu lebih kurang mcm ini....sewaktu kejadian masa adalah lebih dan kurang jam 8.00 mlm di pejabat saya [gaya macam dah ada office sendiri sahaja];


Budak Itu : Tak balik kerja lagi kak...
Saya : Belum...ada kerja nak disiapkan...
Budak Itu : Wah! Ini kira OT lah nie....balik lambat....
Saya : Lebih kurang mcm itulah. Biasalah awal tahun....byk benda yg nk direport...
Budak Itu : Kalau macam tu KAYA lah hari-hari OT.....
Saya : ermmmmm ... *Berlalu sambil tersenyum...*



Apa yang hendak saya perkatakan....betapa ceteknya mentaliti manusia ini. Hinggakan timbul persoalan di minda kepala saya "Boleh KAYA ke kalau kita OT hari-hari?"! Dah masuk tahun ke-6 saya berkerja yg memerlukan tenaga dan fikiran saya ini utk di OT kan! Saya tak KAYA pun! Tapi saya bersyukur dengan claim yg tak seberapa boleh juga diagihkan kepada mak ayah dan adik-adik yg memerlukan.

Jangan cakap sebarangan, kadang-kadang walaupun kita claim OT...mungkin di dalamnya bukan hak kita pun. Mungkin apa yang kita claim adalah hak orang lain...dan kita cuma perantara. Fikir-fikirkanlah....




CK : Tidak sekaya dan sesenang manapun. Tapi bersyukur dengan setiap sen rezki yang diberi Tuhan. Kerana tanpaNya....mungkin 1 sen pun saya tak dapat....

2 comments:

Tinggalkan komen di sini ... Terima kasih ;=)

MAKLUMAN : Jangan Tinggalkan Komen Berbentuk URL Link. Komen Berbentuk URL Link Akan Di Delete Bagi Mengelak Blog Ini Dianggap Sebagai "BLOG SPAM" Oleh Pihak Google!