Monday, August 13, 2012

BERGURU DENGAN MAK

Assalamualaikum ...




Dah tinggal tak berapa hari lagi kita nak sambut Aidilfitri. Dah ada yang start cuti. Kat office aku ramai yang start cuti hari Khamis dan Jumaat. Cuti lama plak tu, sampai Ahad minggu depannye. Memang korang raya sakan. Aku je cuti sekejap. Takleh nak cuti lelama, sebab cuti aku dah tak banyak sampai hujung tahun  nie. kang tak dapat la nak pergi bercuti.



Raya dah dekat, aku baru nak update pasal resepi-resepi yang aku menuntut kat mak awal Ramadhan aritu. Jeng jeng ... inilah kerja aku, asal menu tu best je wajib belajar. Target tu memang semua nak masak sendiri. Makan dari air tangan sendiri sedaplah sket kot. he he he. Kalau dekat dengan mak bolehlah mak masak selalu. Ini dok jauh, maka masaklah sendiri isi perut sendiri ;=)



Antara menu yang aku try buat. Kulit murtabak nie aku yang tebar sendiri ye. Mula-mula tu koyak rabak, pastu mak aku ajarlah skill sonang nak kasi dia tak koyak. Cumanya aku tak sempat adun sendiri je tepung tu. Lain-lain aku yang wat. Seronok juga tebar kulit murtabak nie, cuma disebabkan tak pandai ... ada la lubang sana sini. Lepas dah beberapa kulit, barulah jadi cun sket. Sket ajelah ;=)


Pulut panggang, ini antara peberet juga. Tang pulut panggang nie aku cuma tolong bungkus je, lenlain mak aku yang buatkan. Part inti tu aku dah lama terror ... part buat pulut tu, aku sedikit gagal. So, aku membungkus ajelah!!


Yang last nie cucur badak! Comelkan aku gentel?? Ha ha ha, masuk lift tekan sendiri. Bila lagikkan?? Aku suka cur badak yang mak buat, walau takda badak sekoq pun sebab inti dia selalu je ada udang lebih. Kalau pergi beli dekat gerai tepi jalan, harap tepung dengan inti kelapa ajelah ... badak tak nampak udang jauh sekali!! Sebab itulah aku lebih suka wat cucur sendiri, lagi puashati rasanya. Letaklah inti bape banyak pun nak letak.


Raya nie, balik kampung ... tak tau apa lagi menu yang aku akan berguru dengan mak. Harap-harap menjadi. Sampai mak aku cakap, "kakak sorang je asyik tanya nak kuih nie camne camne, adik-adik tak kisah pun nak belajaq ka ..." Ha ha ha, walau satu ibu, tapi perangai dan minat lenlainlah mak. Satu hari nanti mesti dorang tanya gak tu. Belum sampai masa, sabar ajelah!


Selagi ada, selagi itulah akan belajar. Bukan nak belajar sangat, tapi nak menghargai masa dengan mak. Itu sebenarnya!!





CK : Rindu!!

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan komen di sini ... Terima kasih ;=)

MAKLUMAN : Jangan Tinggalkan Komen Berbentuk URL Link. Komen Berbentuk URL Link Akan Di Delete Bagi Mengelak Blog Ini Dianggap Sebagai "BLOG SPAM" Oleh Pihak Google!