Saturday, August 18, 2012

SAMPAI KAMPUNG ;=)

Assalamualaikum ...





Aku sampai rumah dekat Aloq Staq, jam 9.00 pagi. Bertolak 2.00 pagi dengan adik aku serta tunang dia skali. Jalan taklah sesak terlampau seperti tahun sebelumnye. Tapi dekat semua hentian kenderaan penuh! Nak berenti buang air pun susah, last ... aku rasa better simpan buang dekat rumah je. ha ha ha ... buruk perangai. Sebab tu setiap kali nak balik raya, aku rela tak minum air banyak2. Dah tau semua toilet akan full dan becak semacam. Tak suke!


Sampai dekat Penang jam 8.00am, hantar tunang adik aku dulu. Lepas tu mak dia siap ajak masuk rumah, terus aku cakap. "takpelah makcik, kami nie dah teringat kat mak ayah ... nak balik teruslah!". Ayat cover baik punya. Dalam kepala nak je cepat sampai depan rumah aku sendiri, bukan depan rumah orang! 


Start dari Penang aku yang drive, bila dapat stereng kat aku .... terus tekan 140km/j ke 160. Giler! Speed trap nasib kaulah kete ... buka kete aku. ha ha ha, tapi kalau kete aku pun sama je aku wat. Aku jenis kalau boleh nak sampai cepat kalau balik kampung. Tapi kalau pi tempat lain, tak kisah sampai lambat pun takpe. Hati jenis meronta selagi tak jejak depan pintu rumah mak ayah sendiri. Esok kahwin, nasib kaulah ... takde harapan nak balik kampung tetiap tahun!!



Bila sampai je pagi tadi, terus jenguk bendang. Even bukan aku pun yang buat bendang, tapi mak ayah aku ... nak juga tengok padi yang tengah berisi dan menunduk. Tunggu masa nak menguning then dah boleh mesin kaut hasil dah. Hasil dari bendang inilah yang membolehkan aku adik bradik melanjutkan pelajaran dan berjaya cam skarang. Yang lebih berjaya abang dan adik2 aku. Aku biasa-biasa je. Janji tak menyusah mak ayah and mampu tanggung hidup sendiri serta mak ayah sket2 dah ok kot. But, tetap tengah usaha kepada kerjaya yg lebih baik!




Saat-saat padi nak menguning nie sangat best! Mood kampung dah kembali. Kan best kalau dulu tetiap tahun aku berpeluang tengok padi dituai dengan mesin. Seronok! Tangkap belalang dan goreng. Goreng kunyit dan makan. Itu dulu. Kalau sekarang korang suruh aku makan belalang goreng ... aku tak makan dah kot. Bukan lupa diri, tapi lupa dah rasa belalang tu camne dah tak mampu berhadapan dengan rasa belalang yang aku dah lupa tu. keh keh keh




Dalam lumpur nie, penuh dengan ikan. Rasa nak terjun dan tangkap ikan-ikan nie semua! Ayah aku dah tangkap separuh. Kurung dan bagi makan. Tunggu besar ... siang dan buat pekasam. Mabeles!! Bau lumpur nie aku rindu ... bau padi, memang takkan dapatlah dekat bandar semua benda macam nie. Nak bayangkan pun kau takkan mampu kalau kau tak pernah lalui. Macam aku nie, setakat selut macam kat atas ... memang mainan dulu, kini dan selamanya. Alhamdulillah, masih belum rasa geli lagi!! Kalau mak ayah aku bagi turun ... aku dah lama turun tangkap ikan nie. Cumanya risau terpijak pokok padi ayah aku tu.


Aku harap, masa-masa akan datang anak-anak aku mampu lalui semua ini. Main lumpur dan tangkap ikan macam aku. Walaupun sekarang nie mak ayah aku tetiba terfikir, sapa yang bakal uruskan bendang dorang bila dorang dah tak larat! Sebabnya semua anak-anak dia jauh kat perantauan! 


Inilah antara kebahagiaan dan kegembiraan bila balik kampung! Satu kedamaian hati yang tak tergambar dengan kata-kata!





CK : Mak aku  baru habis buat ketupat palas dan tahun nie aku mampu buat 3 ketui je ketupat. Ok la tu!!


1 comment:

  1. xdapat beraya kat rumah. merindui suasana kampung yg damai, udara segar bukan seperti dibandar ni.


    selamat hari raya babe! :D

    ReplyDelete

Tinggalkan komen di sini ... Terima kasih ;=)

MAKLUMAN : Jangan Tinggalkan Komen Berbentuk URL Link. Komen Berbentuk URL Link Akan Di Delete Bagi Mengelak Blog Ini Dianggap Sebagai "BLOG SPAM" Oleh Pihak Google!