Sunday, August 26, 2012

KUIH RAYA 2012

Assalamualaikum ...




Alhamdulillah, tahun 2012 aku berjaya buat kuih raya yang amat simple! Giler teruja bila dapat buat kuih raya sendiri. Paling teruja buat kuih samperit tulah. dapatlah dalam 50ketui. Percubaan pertama menjadi jugaklah. Minggu terakhir puasa memang aku pulun kayuh buat kuih nie. Share dengan si teman.

Tak cun sangat ... tapi bolehlah, lepas nie try lagi sampai lagi cun

Si temanlah yang tolong teman pi cari balang kuih dan barang2 buat kuih. Thanks dear! Adik aku pula beli barang-barang nak buat popia nestum tu. Thanks ya adik aku! Dulu, harap mak je buat pastu bila aku dah keje, aku cuma order. Aku tak pernah buat kuih raya sendiri biarpun yang simple. Kecuali tolong mak aku je. Itupun mak dah siap uli bagai, aku cuma terap. Mudahlah.


But tahun nie, aku buat dari awal sampai habis. Aku uli, aku terap ... aku bakar dan aku juga masukkan dalam balang. Semua akulah kiranya! Aku google resepi yang mudah-mudah je! Nak belajar nie biar yang mudah dulu, kalau start dengan yang payah tak menjadi pulak, kang give up ... diri sendiri yang susah. So mood nk belajar mesti dah takda dah kalau camtu. Jadi aku ambil inisiatif untuk memulakan dengan membuat kuih raya yang mudah. Insya Allah aku akan belajar lagi buat kuih raya jenis lain pulak. Especially kuih raya dulu-dulu. 


Paling senang, tak perlu sebuk2 uli tepung bagai ... cornflakes madu!!

Tahun 2012, aku sempat siapkan cornflakes madu, samperit aka dahlia, popia nestum dan popia gulung. Memang jimat bila dapat buat kuih raya sendiri. Takdalah macam last year, kuar duit sampai RM300 lebih untuk kuih raya yang tak seberapa pun. Bila belajar buat kuih sendiri, memang rasa jimatlah sangat!

Balang kuih untuk si teman ;=)

Rasa bangga giler, tahun nie ... mak aku makan kuih raya yang aku buat sendiri. Si teman plak teruja sebab aku bagi 4 balang kuih raya kat dia. Tahun depan boleh buat kuih raya untuk dijual plak...he he he he. Manatau kot jadi bisnes sendri pas nie ... murah rezeki den. Amin ...



Sekian, cerita pasal kuih raya. Lagi tak habiskan sebulan raya ... dok cerita pasai raya ajelah!





CK : Tadi pi beraya kat Kampung Gadong, dapat juga makan lomang.

3 comments:

  1. byknye akak buat kuih raya...
    raya thun nie azie tk jumpe lg popia gulung...nk ikit hehe

    ReplyDelete
  2. byknye akak buat kuih raya...
    raya thun nie azie tk jumpe lg popia gulung...nk ikit hehe

    ReplyDelete

Tinggalkan komen di sini ... Terima kasih ;=)

MAKLUMAN : Jangan Tinggalkan Komen Berbentuk URL Link. Komen Berbentuk URL Link Akan Di Delete Bagi Mengelak Blog Ini Dianggap Sebagai "BLOG SPAM" Oleh Pihak Google!