Tuesday, August 28, 2012

CERITA BAB RAYA LAGILAH!

Assalamualaikum ...




Selamat pagi korang! Hari ke-4 aku kerja lepas raya. Masih mood raya! Tak tahu pasai pa aku malasnya nak update blog. Kalau bukan dok depan pc/lappy ok je idea mencurah. Siap set satgi nak hapdate apa ... hapdate apa. Tup tup dok depan pc, teruih hilang idea! Rasa tak semenggah je. Geram!


Oklah cerita pasai raya ajelah memandangkan masih mood rayakan. baru 11 Syawalkan ... banyak lagi open house belum terjah. keh keh keh ... hati-hati mak jemah kalo nak makan, kang berat naik. *ingatan diri sendiri*. Sebut pasai open house, aku baru sekali pi open house ... itupun kat Kampung Gadong masa YB KJ buat Ahad baru nie. Lomang dia sodap ... daging salai masak lomak cili api dia pun best. Paling  best ... cakoi! Pi open house makan cakoi, apalah aku nie. Menu wajib kesukaan aku adalah satey ... ini pun sedap jugak ;=)


Aku tak cerita lagi pasai raya aku dekat kampung. Meh la, aku rasa terbuka hati sket nak share dengan korang. hu hu. Entry ini mungkin panjang tanpa sengaja ... jadi tarik nafas dulu. Kalau dapat  baca dengan satu nafas memang hebat gilerlah korang ;=)


Raya Pertama

  • Bangun awal sebab malam tu aku sakit perut, so terpaksa tidur awal. Kerja malam hari kena transfer di siang hari. Pagi-pagi 6.30am aku dah bangun. Start mandi dari 6.30am sampai 7.15am baru aku kuar bilik air. Lame giler. Sebab aku tahu adik-adik aku mana bangun lagi. Time nielah aku dapat mandi lelama. Mandi kt kampung lagi best berbanding mandi dekat bandar cam Putrajaya nie. Kampung sejuk dia lain macam ...he he he
  • Siap diri sendiri dulu, baru isi segala kuih muih dalam balang. Potong ketupat mana yang patut je. Tunggu ayah siap nak pi masjid solat raya. Tahun nie mak aku tak pi solat raya kat masjid sebabnya sakit lutut. Selalu tetiap tahun pergi. Siap salam dengan mak ayah aku dan peluk cium. Aku punya pesen takbleh nak salam dan peluk cium lelama ... sket-sket menangis! Lemah aku nie.
  • Siap bekas kuih untuk budak-budak dan tunggu dorang datang beraya. Ramai plak tahun nie bebudak beraya. Keje aku bagi duit raya ... sorang singgit! Bukan setakat duit raya je aku bagi, sekali dengan tazkirah kepada budak-budak yang beraya dengan beskal sampai depan pintu taknak turun-turun! Tadahlah telinga korang, nasiblahkan. Sapa suruh cam terkurang ajaran ... mak ayah tak ajar ke? Tau nak capai duit raya je, salam taknak!! Hampeh ... aku pun tak macam nie dulu.
  • Kul 11.00am anak buah aku nak pergi beraya, aku panggil siap ajar camne adab bila pi rumah orang. Anak buah aku orang bandar, so aku kena train dia betul-betul kalau dia pi beraya camne. Siap ajar skrip apa yang patut dia cakap. Nanti kalau orang tanya cucu sapa, nak jawab camne? Kalau orang ajak masuk makan tapi dah kenyang nak cakap macam mana ...bila sampai depan pintu rumah orang nak bagi salam camne ... aku dengan mak aku dok ajar anak buah aku camne adab2 beraya. kat rumah orang. Adoi, nak buat camnekan ... anak buah aku lurus sket, takut kena pow pun ada dengan budak-budak kampung yang nakal. Nasib baiklah ada anak-anak buah sepupu aku 2 orang, ada gak kawan. Kalo tak dia beraya sorang ajelah. Yang adik-adiknye semua nak ikut ayah beraya dengan orang masjid.  
  • Petang sket raya umah makcik and makngah aku sebelah rumah ;=) Bawa kuih muih la sket. Kang dapat balik kuih sedap-sedap ... ha ha ha
  • Balik rumah sambung buat air, isi kuih dalam balang ... layan tetamu yang kenai je. Masuk kul 5.00pm aku dah penat, terus tiduq tak sedaq. Sedaq2 dah 2 jam aku tidur. Bangun, mandi ... layan TV dan masak untuk mak ayah aku. 

Raya Kedua

  •  Bangun kul 7.00am. Lewat dari raya pertama. Breakfast tak perlu buat sebab mak aku dah buat semua. Bangun, mandi dan makan ... then layan tv. Tetamu datang buat air. Masuk je time tengahari, masak untuk lunch. Lepas tu rehat, tak rehat sangatlah bila sedara mara datang asyik nak bersalaman ajelah. 
  • Time aku masak untuk lunch kelam kabut sket, si teman asyik call tanya camne nak masak mee kari. Sebabnya, cuma tinggal dia dengan mak dia je kat kampung. Adik bradik yang lain semua pergi beraya rumah mertua dan beraya rumah kengkawan. Terpaksalah dia masak untuk tetamu. ha ha ha ... bagus!! Aset penting gak dia nie untuk kehidupan aku masa akan datang ... Insya Allah. Mana aku nak masak, mana aku nak layan dia call ... kejap-kejap tanya banyak mana santan nak masuk nie? Mee berapa bungkus ye ... tumis dengan apa ya! Teruja akan kesungguhan mu sayang oi. keh keh keh
  • Tugasan biasa ... buat air, isi kuih dalam balang lagi ... layan tetamu! Aku juga tak dapat beraya mana. Dok rumah aje. Nasib badan. tetamu mai sampai petang. Mak ayah aku pun tak dapat beraya. Tetiap tahun lagu nie je pun. Bila nak berubah style nie?
  •  Malam, masak untuk dinner .... lepas dinner layan semua rancangan TV sempena raya ;=) Terserlah aku nie hantu tv!! Siap berebut channel dengan anak buah aku. Hebat!!

Raya Ketiga


  •  Raya ketiga nie paling mencabar buat aku. Disebabkan mak aku puasa sunat Syawal start daripada raya kedua, segala tender masak memasak jatuh ke tangan aku. Dan raya ketiga family tunang adik aku nak datang. 3 buah kereta plak tuh. Alahai ... ramainye!!
  • Dengan ilmu masakan yang mak ajar, aku rela je terima tender berkenaan. Dorang nak datang lunch, so kenalah masak nasi. Aku cakap mak, "kakak masak yang simple je ...". Gelabah adik aku .. itulah orang suruh serius belajar masak taknak, kan dah kelam kabut. Nasib baik ada penyelamat tunggal nie. keh, bangga diri jap aih! 
  • Aku masak gulai daging dan rebung, sayur campur udang, ikan kembong goreng, sambal belacan dan ulam petai. Menu kampung! Rebung pun dari buluh yang mak tanam sendiri. Aku masak simple je ... yang datang semua badan gabak-gabak ... habis licin segala gulai rebung tu! Sedap kot...he he he. Nanti aku share recipe ngan korang. Syok sendiri dah nie. he he he
  •  Habis tetamu balik, aku terjelepok kali kedua. Tidur. Bangun tu ... mak aku ajak pi rumah tok dekat Yan. Siap-siap pergi rumah tok plak ....satu kereta. Lepak-lepak sana kejap, balik rumah sambung tidur. 

Raya Keempat


  •  Tak ada apa sangat. Memasing siap-siap nak balik termasuk aku. Aku balik malam naik flight. Itupun nyaris tak teringgal dek flight malam tu sebab aku tersangkut dalam kesesakan lalu lintas biarpun dah keluar awal dari rumah!
  • Ada cerita sedih dan menyakitkan raya ke-4 nie, tapi malaslah nak cerita kang menangis depan PC. Buat penat mata je. hu hu


Mak aih, memang betul panjang entry raya aku. Tak bestnye sebab takde gambaq. Gambaq semua aku dah transfer lappy. Tak dapatlah nak edit bagai kat office nie. Kalau korang larat baca, bacalah sampai habis ye he he he!! Eh, kalau sampai ayat nie korang baca. ....maknanye baca semualah tu. hu hu






CK : Mood raya, office pun suram je ....


1 comment:

Tinggalkan komen di sini ... Terima kasih ;=)

MAKLUMAN : Jangan Tinggalkan Komen Berbentuk URL Link. Komen Berbentuk URL Link Akan Di Delete Bagi Mengelak Blog Ini Dianggap Sebagai "BLOG SPAM" Oleh Pihak Google!