Tuesday, August 21, 2012

MOOD RAYA SAKAN

Assalamualaikum ...




Raya ke-3 baru aku nak update secara live. Entry sebelum ini yang sharing is caring semua tu autopublish. Penat weh kalau time beraya, nak blogging pun takda mood. Mana nak sibuk kat dapuq, hidang kue, potong ketupat dan buat ayat bagai.


Paling penat adalah pagi raya pertama, nak melayan bebudak yang datang beraya kat rumah. Haish ... rasa macam nak tutup pintu je. Bayangkan dari 8.30am sampai 2.00pm masih ramai yang datang. Campur dengan jemaah masjid dan sedara mara lagi, memang melepek kot!


Nie kue raya yang sempat dihidang. Ada banyak lagi, tapi bekas plak tak cukup. So, hidang man ayang sempat dulu. Yang lenlain simpan belakang. ha ha ha! Mak aku cakap kue samperit yang aku buat tu besaq sangat, next time dia suruh aku buat kecik sket. Anak pandai menjawab, "besar makan sebiji ja mak ... cepat kenyang!".


Ketupat palas mak aku. Tahun nie mak aku agak gagal buat ketupat palas ... he he he, gagal tapi tetap habis ... ketupat palas mak cam keras sket, terkurang air plus santan. So, arini mak buat ketupat sekali lagi ... repeat bagi menggantikan yg pagi raya tu. Tahun ini aku cuma berjaya buat 3 ketui ketupat palas ;=)


Budak-budak yang datang meraya! Penat melayan. Ada yang  naik beskal sampai depan pintu. Selamba je aku tazkirahkan! Macam tak ada adab datang umah orang sampai taknak turun dari beskal terus hulur tangan minta duit. Aku dulu pun tak beraya macam nie. Budak-budak yang masuk makan nie memang  bagus budi bahasa. Yang tak nak masuk tu aku tak kisah, boleh faham maybe dorang dah kenyang ... tapi sekurang-kurangnya beradab sopanlah sket. Kalau beskal sampai nak masuk dalam rumah aku dan korang tak pun nak turun dari beskal ... mahu aku menyalak pepagi raya! Nasib baik cepat coolkan diri sendiri, tapi sempatlah dorang kena sound tepek ngan aku ;=)




Petang dalam kul 5, giliran aku pulak beraya ke rumah mak-mak sedara aku yang dekat-dekat! Malam tu terus tidur awal ... awal pun tak awal sangatlah dalam kul 11pm. Penat campur letih serta ngantuk terlampau!  Mood raya macam sakan, tapi aku belum lagi pi beraya rumah kengkawan.





CK : Letih memasak kat tetamu arini!!

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan komen di sini ... Terima kasih ;=)

MAKLUMAN : Jangan Tinggalkan Komen Berbentuk URL Link. Komen Berbentuk URL Link Akan Di Delete Bagi Mengelak Blog Ini Dianggap Sebagai "BLOG SPAM" Oleh Pihak Google!