Thursday, August 30, 2012

CERITA MAKAN-MAKAN DI MALAM MERDEKA

Assalamualaikum ...




Firstly, nak ucap Salam Kemerdekaan kepada korang semua. Aku harap, kita sama-samalah menjaga kemerdekaan negara kita, Malaysia. Sayangkan negara kita, cintakan negara kita ... sama-sama kita berjuang dan berkorban agar Malaysia tidak dijajah. Bukan setakat jajah negara, minta juga supaya tidak dijajah minda kita. Amin! Lagi satu, tak payahlah dok join Perhimpunan Janji Bersih kat Dataran Merdeka tu, semak aku rasa dengan perhimpunan tu sejak ia mula-mula dianjurkan. Macam orang tak merdeka je aku rasa.


Malam merdeka bagi sesetengah orang, seronok pergi jalan-jalan dan lepak kat port tertentu. Tunggu detik 12 malam. Tapi aku tak punya jiwa macam tu sejak remaja sampailah dewasa nie. Aku tak suka tempat yang sesak, macam pergi tengok konsert ke. Cuma kalau teringin sangat baru aku pergi. Itu pun amat jarang dan boleh dibilang dengan jari. Kecuali pergi tengok bola dekat stadiumlah, kalau rasa lama tak pi ... baru terbuka hati aku nak terima undangan untuk pergi. Kalau tak, layan bola kat tv ... kepala pun tak sakit!


Apa kata malam merdeka nie, sambil tunggu time nak countdown, kita cerita bab makan. Lamanya aku tak story mory pasai makan nie. Sejak puasa sampailah dah raya nie, aku tak betul2 ikut landasan diet aku. Disebabkan tak diet sangat, dan dah start makan nasi seminggu sekali ... aku nak cerita menu aku selepas raya. Dah bulan tak pose, rajin plak masak ... time pose aritu, nak masak pun takde masa plus ada sedikit penyakit kemalasan ;=)


Masa raya aritu, aku amek cuti sket je. Raya ke-5 camtu aku dah start keje. So, kalau pi kerja ... cafe pun masih tutup dan banyak juga kedai makan tutup. Secara baiknya, lebih baik masak sendiri kat rumah! Masak pun yang simple-simple dan rasa cepat untuk dimakan. Asal kenyang perut sudah ;=). Nasib baiklah si teman belikan daging kat kampung dia sebelum dia balik Putra. Bleh gak le aku buat daging black pepper. Dah lama rasanya tak masak menu daging lombu nie. Asyik-asyik ayam ... ye aku suka ayam! he he he. 


Disebabkan kedai makan tak buka sempena cuti raya nie, aku sibuk memulun memasak untuk diri sendiri. Nikmat juga makan makanan yang dimasak oleh tangan sendiri. Even hanya goreng-goreng biasa, asal perut terisi ... dah syukur sangat. Alhamdulillah ....



First time aku buat sotong goreng rempah sekoq sekoq camnie. Sedap kot rasanya. Macam 2 ekoq tu tak cukup je. Nak buat dia pun simple je. Bersihkan sotong, then lumurkan dengan garam, serbuk perasa, rempah kari dan serbuk kunyit. Perapkan selama 30minit dan kemudian goreng dengan minyak panas yang agak banyak. Gorenglah sampai garing. Siap digoreng, angkat dan makan. Nyum nyum nyum! Resepi pendek aku bagi korang!


Okeylah, nak tunggu time nak angkat tangan tuk Merdeka nie...ada saploh minit lagi. Nanti kita sambung laie citer pasai makan sampai muntah! he he he





CK : Esok kena pi perhimpunan ....

1 comment:

Tinggalkan komen di sini ... Terima kasih ;=)

MAKLUMAN : Jangan Tinggalkan Komen Berbentuk URL Link. Komen Berbentuk URL Link Akan Di Delete Bagi Mengelak Blog Ini Dianggap Sebagai "BLOG SPAM" Oleh Pihak Google!