Thursday, August 2, 2012

TIPS BERJIMAT SEDIKIT CERMAT DI PASAR RAMADHAN

Assalamualaikum ...



Bulan puasa nie kena sederhana ... dan digalakkan berjimat. Bukan bulan puasa je berjimat, bulan tak puasa pun kena jimat jimat juga. Bila jimat dapat simpan duit banyak dan dapat kurus juga. Strategi serampang dua mata nie.


Okeh, back to the title today, cheewah speaking Londong ye, sedangkan ohmyenglish pun dapat 9 masa SPM. Buat malu diri je. sooobs sooobs. Hari ini aku nak kongsi tips berjimat jika shopping juadah dekat Pasar Ramadhan dengan singkatannye param. Aku baru je terpraktik tips ini hari ini. Maksudnye petang tadi la. Tips ini berlaku pada aku tanpa disengajakan. Tu yang terus timbul idea nak share dengan korang ;=)



Ceritanya begini .....



Hari ini aku balik keje lambat, kuar dari office 6.45pm. Dah lambat sangat kalau nak pikiaq masak apakan? Nak pi restoran pun tak sempat dah. So, aku cakap kat si teman bawa pi param Presint 2 ja. Beli apa yang ada. Sampai param tadi, ngam-ngam 7.00pm. Ada masa 30 minit nak round param beli saki baki juadah. Bolehlah saki baki pun asal ada daripada takda.


Mula pusing beli mee tonggek sebungkus dalam RM3.00 (mee tonggek popular kat sebelah utagha sana, dulu aku kecik-kecik selalu beli mee tonggek dekat pasar malam). Mee tonggek lebih lagi sedap pulak  tu. Lepas tu pusing lagi beli murtabak keramat. Dah dekat 7.10 minit. Air tak beli lagi.


Pusing lagi cari air yang sedap sket, jumpalah dengan satu gerai abang nie ... air yg dia buat memang sedap, takdelah tawaq hebiaq. Beli airmata kucing dia bagi free tau foo faa dua mangkuk. Dia cakap dah last dah nie, sedekah! Sedekah ye anak-anak, jadi ambil sebab rezeki jangan ditolak. Sebelah gerai abang juai air ada plak akak nie jual lauk pauk. Si teman nk beli tempe goreng dengan sambal kentang plus tauhu ... nak bagi duit tak nak plak akak nie, dia suruh ambil. Sedekah lagi ... okey ambil, walau muka dah menebal. 


Sambil tawaf param, jumpa lak kawan si teman meniaga kat situ gak. Ini kawan, so dia bagilah kuih peneram dengan cucur labu. Nak tolak pun .... dia dah sangkut dekat jari jemari aku ... takkan nak buangkan walau aku tak makan pun cucur labu tu. Tak pernah makan.  Ambil ajelah, ucap terima kasih bagai. Aku plak jalan-jalan jumpa kawan  aku, meniaga jugak ... dibaginye air laicikang. Alhamdulillah rezeki, tapi kat tangan dah penuh dah nie. 


Disebabkan aku nie peminat ayam goreng, masih rasa tak cukup lengkap juadah berbuka puasa kalau takda ayam goreng. Okeh yang ini memang nafsu aku. Nafsu serakah pada species bernama ayam. Semalam aku dah beli ayam goreng crispy dekat param nie, hari ni masih ada hati nak beli. 


Sebelum balik, ada lagi 5 minit sebelum waktu berbuka puasa ... sempat lagi aku berlari pergi beli ayam goreng crispy tu. Beli seketul ayam RM2.00 dapat free dua wings ayam bukan wings kapal terebang ye (untung RM2 kat sini sebab satu wings RM1)!! Siap beli ayam, dah azan Maghrib ... duduk, baca doa kat param tu gak terus ngap. Kenyang sukahati ;=)


Kesimpulannya daripada cerita di atas nie, tips berjimat ketika membeli belah di pasar ramadhan adalah .... pergilah berbelanja di param ketika dekat time berbuka! Adalah yang murah hati bagi dekat korang nanti. Sedekah!! Yelah, daripada peniaga param nie buang baik dia buat pahala. At the same time korang say thanks la kat dia dan doakan dia murah rezeki juga. Mak aku cakap bulan-bulan puasa nie bagus kalau kita bagi orang berpuasa makan, besar pahalanya!!



Ini first time aku terbuat tips nie, itupun sebab kerja dan tak sempat balik rumah dan tak sempat nk shopping awal kat param. 1st time tau sejak dok Putrajaya nie berbelanja dekat-dekat waktu berbuka puasa. Memang rezeki sungguh. Alhamdulillah .... jimat duit aku. Dan hari nie aku cuma berbelanja RM10.00 untuk dua orang makan ;=)



Tapi aku nak pesanlah dengan korang, kalau  nak try tips nie hari2 kenalah pergi dekat param berbezalah . Mungkin arini Putrajaya, esok plak Dengkil ... luasa kat Bangi lak ...jangan plak dok asyik-asyik param dekat rumah korang sampai hari2. Kang peniaga tu cakap, "asyik-asyik muka ko .... asyik-asyik muka ko ..!". Kena baling dengan kuali aku tak tau ye .... hahahahahahahha ....




Kalau satu param tu korang kenal lagi korang berjimat ... hahahahahahahaha!!





CK : Tips agak merapu dari aku ;=)

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan komen di sini ... Terima kasih ;=)

MAKLUMAN : Jangan Tinggalkan Komen Berbentuk URL Link. Komen Berbentuk URL Link Akan Di Delete Bagi Mengelak Blog Ini Dianggap Sebagai "BLOG SPAM" Oleh Pihak Google!