Wednesday, March 23, 2011

Gaji Dapat Kerja Tak Jalan!!

Assalamualaikum....


Mood saya 2-3 hari ini memang kurang baik. Semuanya pasal kerja. Rasanya dah hampir 2 tahun saya memendam rasa sejak-sejak ditukar ke department sekarang. Sakit hati! Bengang! Tapi saya sentiasa disuruh SABAR oleh mereka yang dekat dengan saya. Family dan kawan-kawan yang rapat dengan saya. Memang saya cukup SABAR SANGAT! Politik pejabat yang amat teruk!

Beban kerja tiada masalah bagi saya! Yang amat bermasalah adalah saya terbeban dengan orang bekerja yang tidak buat kerja senang cakap "HARI-HARI DATANG MAKAN GAJI BUTA!". Tak buat kerja satu hal. Memang dah dikira sebagai tak bertanggungjawab dah. Lepas tu sebab manusia ni yang gagal melaksanakan tanggungjawab dia, yang jadi mangsa adalah SAYA! Dengan kerja sendiri yang sudah sedia berlambak. Memanjang nak kejar dateline siapkan laporan tiap-tiap bulan. Dah tu nak kena pula laksanakan kerja orang lain yang $%%^%&^&&^*&*(&!

[Kerja banyak akan jadi mudah bila kita bekerjasama. Rindu pada department lama yang mula dulu saya bertapak di sini yang sentiasa bagi kerjasama]

Walaupun saya ada 'sedikit pangkat' tak bermakna semua kerja orang lain saya nak kena kaut dan siapkan! Saya pun ada kerja dan tanggungjawab sendiri di pejabat ini. Ini rezeki saya, so memang saya jaga betul2 dan sebaiknya!

Saya jadi tension dan bertambah menjadi masalah bila yang berkuasa memberi arahan pula 'teramat berat sebelah'! Yang tak buat kerja ditatang-tatang! Sengalkan?!! Yang buat kerja sampai tak cukup tangan [macam dah wujud tangan dewa dewi kat kuil sudah!] inilah yang asyik dilatam!

[Terbeban dan marah macam manapun dengan arahan yang tidak jelas dan kerja berlonggok saya tetap cuba BERSABAR!]

Saya diarah buat itu...buat ini. Bila saya jelaskan segalanya dan minta carikan penyelesaian dengan harapan semua pihak dapat bekerja dengan baik. Boleh pula bagi jawapan paling bodoh di dunia, "a'aaah biarlah...dorang tak boleh harap!". Macam ini ker jadi manusia yang berpangkat dan berkuasa??!

Susahlah macam ini.

Kita nak bekerja.

Dapat gaji hasil kerja yang kita laksanakan!

Orang yang tak buat kerja dapat gaji tetap tiap-tiap bulan tapi kerja tak jalan! Yang berpangkat agak besar dan punya kuasa pula tidak amanah dan tidak adil dalam melaksanakan tanggungjawab. Inilah manusia yang gila pangkat dan kuasa tapi tak pandai untuk bekerja. Langsung tak profesional.

Orang yang teruk buat kerja. Sanggup bawa balik kerja ke rumah. Sanggup buat kerja lebih masa. Tapi orang itulah yang dapat penilaian markah rendah bila hujung tahun! Unexpected evaluation! Bodoh menilai orang lain bila mengaitkan peribadi dan ikut emosi sendiri. Terima kasih untuk itu!

Saya bukan jenis YES, Boss! Saya juga bukan jenis nak "menjilat bontot" boss walaupun tak betul [sorry, ayat agak kurang sopan]. Yang salah tetap saya tegur dan beri penjelasan supaya esok-esok saya tak dibebankan dengan permasalahan lain. Saya tahu sikap ini sesetengah orang tak suka kerana kebanyakan orang senang menjadi kaki bodek, tukang kipas, cium bontot boss dan sebagainya!

Boss ajak makan...membontot jer! Boss ajak jalan-jalan pun ikut. Sedangkan kerja berlambak tak siap. Bila tanya kenapa kerja tak siap, menjawab tu.."tak sempatlah, takda masa, tak cukup tangan nie kerja byk!". Dah tahu kerja banyak kenapa nak pergi lagha dengan boss.

Yang paling best plak dah tahu benda salah boss suruh buat....tetap ikut! Walaupun terang-terang tahu benda tu salah! Inilah dinamakan pekerja bodoh. Kalau dah tahu salah tegurlah...nasihat boss tu dengan cara yang betul dan berhemah.

[Saya mengharapkan seorang ketua yang ADIL, amanah dan profesional]

Untuk tak menyakitkan hati sendiri. Saya buat kerja saya yang termampu. Diam dengan kerja sendiri. Bila cukup masa keluar laporan. Seringkali saya pujuk diri saya mungkin ada hikmah yang saya sendiri tidak tahu. Allah lebih tahu kenapa seseorang hambaNya diuji dan terus diuji. Saya redha walaupun ada masanya hati kecil ini menangis!

Biarlah mereka menjawab di akhirat kelak. Terutama manusia yang berpangkat dan berkuasa yang gagal menjalankan amanah yang diberi dengan baik. Masa belum diberi kuasa ingin berkuasa. Sudah berkuasa menyalahgunakan kuasa.

Bila ada orang tanya adakah saya akan memaafkan manusia berkuasa dan berpangkat itu dengan apa yang telah dia buat pada saya selama hampir 2 tahun ini termasuk membawa cerita buruk tentang saya .... "susah untuk saya maafkan! kerana dia manusia yang nampak baik dari luaran tapi punya hati yang zalim dan kejam!"

Saya bukan berdendam .... tapi sukar untuk terima perbuatan dia pada saya terutama sekali bila dia mengaitkan hal peribadi saya dalam kerja!! Cukup tidak profesional sedangkan selepas waktu pejabat dia tidak perlu ambil tahu apa yang saya buat....Itu hak saya dan saya ada kawan serta keluarga yang juga memerlukan masa saya untuk bersama!



CK : Cakap ayah...."sabar! masalah kerja ada di mana2"

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan komen di sini ... Terima kasih ;=)

MAKLUMAN : Jangan Tinggalkan Komen Berbentuk URL Link. Komen Berbentuk URL Link Akan Di Delete Bagi Mengelak Blog Ini Dianggap Sebagai "BLOG SPAM" Oleh Pihak Google!