Tuesday, March 1, 2011

Memilih dan Pilihan!!

Assalamualaikum...

Orang lain berhak memilih
Berhak membuat pilihan

Tetapi

Aku??...TIDAK!
Tidak berhak memilih
dan
Tidak berhak membuat pilihan!

Manusia kadangkala
Meletak otak bukan di kepala
Meletak hati bukan di sanubari yang dalam
Meletak akal bukan pada kewarasan yang sebenar
Meletak tindakan pada tahap yang amat menjelikkan

Aku tersenyum
Menggelengkan kepala
Memandang kejelikan di depan mata
Hanya bersuara di dasar hati "aku sudah dewasa"
Terimalah kejelikan ini dengan kematangan
Mungkin aku dan dia bukan pilihan manusia lain
Untuk memilih dan membuat pilihan

Aku tersipu
Dan hati terus terdetik!
Walau usia menginjak ke hari tua dan makin tua dan terus tua
sehingga lagi nyawa tidak terpisah dari jasad!
Kadangkala usia tua tidak mematangkan
pemikiran dan tindakan manusia!

Aku terus tersenyum
Aku tidak berhak memilih
Tidak berhak membuat pilihan
Maka aku menerima apa yang ada

Aku tiada pilihan melainkan menerima yang tersedia!
Terima Kasih
Mengajar aku
Tentang sesuatu

Aku bukan yang terpilih
Kerana itu
Aku tidak diberi peluang untuk memilih
Jauh sekali untuk membuat pilihan

Maka
Aku hanya menerima
Yang tersedia
"Terpilih" untuk aku!

redha & pasrah
Allah itu ada dan DIA buat aku mampu dan terus tersenyum!


~aku menulis bukan kerana nama, tapi ini tulisan aku - cik kamoo~




CK : Kecik punya hal! Tapi sikap dan tindakan kita melambangkan "siapa kita" sebenarnya dan reaksi sebenar kita terhadap orang lain. Jangan menghukum manusia lain atas sesuatu yang kita tidak tahu hujung pangkal dan kita tidak tahu kebenarannya! Sungguh sedih dengan kebodohan sesetengah manusia .... menjadi hakim pada kehidupan orang lain.

3 comments:

Tinggalkan komen di sini ... Terima kasih ;=)

MAKLUMAN : Jangan Tinggalkan Komen Berbentuk URL Link. Komen Berbentuk URL Link Akan Di Delete Bagi Mengelak Blog Ini Dianggap Sebagai "BLOG SPAM" Oleh Pihak Google!