Wednesday, March 16, 2011

Manusia bukan daki yang boleh ditanggal-tanggal! Fikirlah....

Assalamualaikum....

Malam ni rasa takda mood nak update apatah lagi nak menulis. Terus jalan dan singgah kat FB. Gatal-gatal tangan godek FB adik saya dan jumpa note ini! Memang saya selalu baca notes dia kat FB. Saya suka. Sebab kata-kata dan sususan ayatnya ada 'kejujuran'! Dan dah banyak kali dan ini entah ke berapa kali saya baca notes dia...! Terfikir malam ini rasa mahu berkongsi isi perut notes FB adik saya dengan korang semua!

Ada yang menarik perhatian saya. Untuk korang. Nilailah sendiri mana yang menarik bagi korang. Tapi kalau korang baca dan hayati betul2...ada benarnya tulisan ini!

+++++++++++++++++++

Mahu tak mahu kita sebenarnya sepapan suaigambar cantuman keping-keping setiap orang yang menghinggapi kita. Cantik atau hodoh mana pun mereka,mereka telah sempurnakan kita.

Sy tulis begini sebab tiba2 sy terfikir tentang orang2 yang kita suka dan orang2 yang kita kurang suka. Bila seseorang buat sesuatu yang kita kurang suka, biasanya kita akan pujuk diri=)). Ah, buat bodoh je. Sebenarnya adalah satu cabaran yang paling besar, especially if the person matters to us. Lainlah kalau yang buat perangai tu si Abu yang tinggal selang satu lorong dari rumah kita dan selain namanya kita tak tahu benda lain fasal dia. It’s hard to pretend like we’re not affected when we really are. Susah rupanya nak buat bodoh=!!kikikikiki...

I believe when things get too hard, what we should do is go back to the foundation. Bila sampai point yang kita rasa tak boleh blah (atau terma ekstrimnya: f@%$d up) dengan seseorang, try to remember the good things. The good traits of the person. The good times spent together. And remind yourself of how you used to feel for that person and what made you felt that way. Kalau dia teruk sangat, takkanlah dia boleh terlekat dengan kita kn??kn??kn??

People change, yes. But you can’t change the fact that they are, indeed, a piece of you. Bukan macam kulit ular, boleh salin-salin. Bukan macam daki, boleh tanggal-tanggal. You can decide how to deal with it, though. Kalau kita dah decide dia hodoh, hodohlah dia. Kalau kita decide dia cantik, cantiklah dia. It’s all in the mind. Cakap memang mudah. Fikir negatif, lagi jalan mudah.

I was quite a chatterbox back then. Now, not as much. Tak tahu kenapa. When my bf says I love you depan2, mata hati sy bergenang. Sy dah tak reti nak balas depan-depan. I’ve developed this stupid theory of- when you unfold your feelings to a person, it’s like, you’re giving a license to him or her to enter the walls around you, to do or say hurtful things to you. I think I’ve changed a lot. Bila kita jumpa macam-macam jenis manusia, kita berubah. Macam sy kata tadi, kita kutip cebis dari setiap orang, tanpa kita sedar.

Tapi perasan tak, tiap kali bila ada orang sakiti kita, kita mesti berbalik pada Tuhan. These people, no matter how bad they are, they make us turn to God. So they can’t be that bad kan? Semua orang ada fungsi. Entah2 kalau ikut jurnal Tuhan, kita memang perlu disakiti. Adalah sebabnya tu.

Sy rasa tak apa kalau kita tak tunjuk sangat perasaan. Janji kita senyum- orang seronok, kita pun seronok!!





CK : Dah habis baca? Tahu tak kenapa saya besarkan font di antara perenggan di atas? Perenggan di atas membawa maksud yg bermakna bagi diri saya. Dan kesimpulan yang saya dapat di situ adalah "sebelum kita membenci seseorang fikirlah kebaikan dia sebelum ini! Maka dengan ini rasa benci tidak akan ada!". Mungkin pemahaman korang berbeza daripada saya. Korang bebas untuk memberi pendapat!

6 comments:

  1. yup,,,faham sgt2,,,:),,,

    ReplyDelete
  2. Kami Hidup > jujur kan he he he

    Up 2 U > terima kasih faham

    ReplyDelete
  3. Percaya dan yakin, segalanya yang berlaku itu ketentuan Allah SWT.entri ini bagus. tq

    ReplyDelete
  4. jujur la bagus..=)

    p/s: Terima Kasih kerana sudi memberi komen di blog saya..Sebagai balasan saya membuat kunjungan balas ini ke blog anda..=)

    ****KLIK GAMBAR FOTOGRAFI TERKINI DISINI****

    ReplyDelete
  5. salam...

    hidup seperti pelangi...memang indah dan cantik, semua teringin untuk mendapatkanya..tapi tak semua yg tercapai....

    begitulah alam mengajar kita sebuah kecewa..

    bykkan sabar...

    ReplyDelete

Tinggalkan komen di sini ... Terima kasih ;=)

MAKLUMAN : Jangan Tinggalkan Komen Berbentuk URL Link. Komen Berbentuk URL Link Akan Di Delete Bagi Mengelak Blog Ini Dianggap Sebagai "BLOG SPAM" Oleh Pihak Google!