Monday, October 29, 2012

REZEKI UDANG SEGAR LAGI!

Assalamualaikum ....





Tak habis-habis aku nak bercerita pasai udang. Udang segar lagi. Hari tu aku dok cerita pasal udang galah. Kali nie pasai udang laut yang segar dan besaq2. Sebelum tu dah makan udang lipan. Memang cerita udang la.


Raya kedua aku pi rumah maklong dekat Balik Pulau, Pulau Pinang. Pergi beraya dan menjemput ke kenduri sekali. Masa sampai sana, yang ada cuma maklong dan paklong. Abang sepupu aku takda. Maklong aku cakap pergi ke laut. Abang sepupu aku nie nelayan. So, dorang memanjanglah makan seafood segar. 


Disebabkan sampai pun dah tengahari, paklong ajak lunch kt situ. So, kitaorang pun pakat-pakatlah masak. Dia kata mai pun setahun sekali, apa salahnya makan kat situ. Aku on je lah, umah kakak ayah aku juga bukannya orang lain pun. Masa tu Abang Di aku tak balik lagi dari ke laut.


Kitaorang masak daging goreng kunyit .... daging korbanlah, goreng ikan kembung, ulam-ulaman yang maklong aku tanam. Memang masak ringkas-ringkas ajelah. Sekali dah siap masak semua tunggu turn solat zohor ... Abang Di aku balik dari laut bawa udang laut besaq-besaq! Uisk .... meleleh tengok!



Dia siap bagi suruh masak. Rezeki jangan ditolak bai! Orang bagi kita ambil. Tak cukup dengan makan kat situ, ayah aku siap beli lagi dekat dia. Dia jual sekilo RM40 je. Murah. Takkan nak ambil sajakan, dia pun penat ke laut. So, yang dia jamu kat rumah tu freelah. Yang nak bawa balik kitaorang bayar. Kalau kat kedai tak dapatlah.



Terus aku buat udang goreng kunyit je. Senang. Lagipun nak ratah je. Memang sedap sangat!! Dengan ikan kering homemade lagi. Adus, nikmat mana lagi yang harus kita nak dustakan. Alhamdulillah ...


Menu masa makan kat rumah Maklong aku!! Terbaik ....


Udang yang ayah beli tu aku buat gulai udang dengan rebung! Terbaik ... ha ha ha


Kalau balik kampung jangan tanya soal diet. Nasi aku makan gak suku. Jaga hati bonda ... dia ngomel aku tak makan nasi pun bila balik. ha ha ha. Nak kecik punya pasal  terkecik plak hati bonda. Jangan marah nooooo



Apa macam.... terliur dak????







CK : Alhamdulillah.





16 comments:

  1. CK,

    Terliur tgk masakan , udang pun fresh sangat

    ReplyDelete
  2. Jealous part udang campur rebung tu haha.

    ReplyDelete
  3. pehh. dappnyeeeeee! gua suka udang fresh!

    ReplyDelete
  4. @rosli Yup uncle...udang sgt fresh, baru naik neh.

    ReplyDelete
  5. @Pizli Mat Wazip Air tangan sendiri tu masak Pizli....sedap neh. Rebung pun mak tanam sendiri

    ReplyDelete
  6. @kura semua suka fresh, tp nk dpt seafood fresh susah kt Kl sana...

    ReplyDelete
  7. @:: Mrs.Eady :: sabar sabar.....jom join pi Balik Pulau nti, leh makan udang fresh

    ReplyDelete
  8. tu dia udang... besar gabak. memang terbaik!!!

    ReplyDelete
  9. baru je masak gulai rebung ngan udang...alhamdulillah...
    hilang kepingin..haha


    wahai isteri atau bakal isteri yang desperate nak kelihatan muda di hadapan suami atau bakal suami, boleh baca info di sini

    Kebaikan Dan Manfaat Kolagen Shaklee

    ReplyDelete

Tinggalkan komen di sini ... Terima kasih ;=)

MAKLUMAN : Jangan Tinggalkan Komen Berbentuk URL Link. Komen Berbentuk URL Link Akan Di Delete Bagi Mengelak Blog Ini Dianggap Sebagai "BLOG SPAM" Oleh Pihak Google!