Monday, December 31, 2012

RESEPI : CUCUR JAGUNG UDANG

Assalamualaikum ...





Last day di tahun 2012! Azam ... berazam!



Untuk entry di hari akhir 2012, cerita pasai recipe la pulak. Dah lama tak cerita pasai makan-makankan? Yelah, sejak-sejak dok atkins nie ... masak pun asyik sup dan tomyam je. Pastu ayam goreng ... ikan goreng ... daging goreng. Takkan goreng camtu pun nak up entrykan. Korang pun terror masak kan menu camtu kan?


Okeh, nak cerita pasai menu dinner malam tadi. My simple dinner je. Sabtu, semalam dan hari ini aku cuti dari atkins. 3 hari cuti ... ada sape2 nak belanja aku makan? Apa-apapun boleh! Nak sambut tahun barukan ... so, cutilah sat. Masuk tahun baru, sambung balik. Lagi pun stress sket berat maintain 58kg. Lepas majlis adik aku aritu. Berat turun, pastu naik balik 3kg. Hu hu hu sedih, sketlah! Dah capai 55kg, tapi tak boleh nak maintain. So, sambut tahun baru pun kekallah dengan berat 58 tu. But okehlah kan ... dari asal 65kg! Turun juga dari tak usaha pape kan ... kan  .... (ayat penyedap hati sendiri)


Malam tadi, untuk dinner aku buat cucur jagung udang. Simple jew. Janji perut aku kenyang. Lagipun Jumaat lepas time lunch, aku pi Carrefour kat Alamanda. Jumpa jagung sekilo RM0.99. Beli dua puntung jagung. Teringin nak makan cucur jagung sebenarnya plus rindukan cucur jagung mak!


Jom share recipe ... he he he


Resipi : Cucur Jagung Udang
Sumber : Bonda Cik Kamoo


Bahan-bahan ;

  • Sebatang jagung - disebabkan aku sorang je makan, aku guna separuh je jagung (Jagung dihiris halus)
  • Secawan tepung gandum
  • 5-6 ekor udang - potong kecik-kecik
  • Sedikit yis - bancuh dengan air suam
  • Sedikit garam
  • Sedikit gula
  • Air suam secukupnya
  • Sedikit air panas - Tips nak bagi cucur sentiasa lembut
  • Daun bawang - kalau ada boleh masukkan. Hiris halus.
  • Minyak untuk menggoreng

Cara-caranya ... rujuk gambar lah, aku rajin sket letak gambar kali nie. hu hu

  •  Hiris jagung halus-halus ... udang pun hiris halus.
  • Bancuh tepung gandum dengan sedikit air suam
  • Masukkan bancuhan yis
  • Masukkan air panas secukupnya
  • Masukkan gula dan garam
  • Gaul adunan hingga sebati .... jangan terlalu cair dan jangan terlalu pekat sangat. Agak-agak eloklah.
  • Kemudian masukkan hirisan jagung dan udang.
  • Gaul sebati kesemuanya

  •  Gaul sebati bahan-bahan di atas macam dalam gambar kat atas nie yew!
  •  Jemput bulat-bulat dengan menggunakan jari jemari yang mulus dan basah. Jemput comel-comel yew! Kemudian masukkan dalam minyak panas ....
  •  Okeh, siap di masak ... nampak udang tu? Sedap ... sbb udang segar tau ai guna.
  •  So, semalam dapatlah sepinggan cucur jagung udang!
  • Minum dengan habbatus sauda ... cucur jagung udang cicah dengan sos cili! Sedap ... aku sorang je, habis sepinggan ... sambil layan tv tak sedar dah habis. Hu hu pelahapnyelah hai ...


#habbatus sauda baik untuk kesihatan ... jadikan amalan!



Selamat mencuba resepi aku  neh ye ... hu hu






CK : Malam nie ada Ambang Tahun Baru di Putrajaya, Presint 2 ..... ada retis weh, jom datang. Nanti jumpa aku dekat booth jualan makanan yew.

4 comments:

  1. mesti sedap kan..
    tapi kan akak nak tanye lah
    yis tu kan CK gune yis basah ke yis kering..
    >>1st time akak dgr gi=une yis dalam jejemput ni hehe

    ReplyDelete
  2. hahaha.. mcm kebetulan la pulak. semalam je baru saya buat cucur jagung tuk anak anak.

    tapi saya suka letak ikan belis berbanding udang.

    ReplyDelete
  3. @Nisah Idham CK guna yis kering (mauripan) ... sllu wat camnie, kasi lembut cucur dan gebu

    ReplyDelete

Tinggalkan komen di sini ... Terima kasih ;=)

MAKLUMAN : Jangan Tinggalkan Komen Berbentuk URL Link. Komen Berbentuk URL Link Akan Di Delete Bagi Mengelak Blog Ini Dianggap Sebagai "BLOG SPAM" Oleh Pihak Google!