Wednesday, December 19, 2012

SRP : KERANA BUKU TERBANG DARI TANGAN AYAH

Assalamualaikum ....



Hye sumer!


#dapat juga bersua dan update blog. Alhamdulillah ...


Results PMR 2012dah keluar hari nie ... best2 la adik-adik yang dapat gred yg cun cun tu. Aku dulu amek SRP, so ... ada pangkat dan aggregat. Nasib baik dapat pangkat A! Cuma aggregat je ke laut sket. Itupun aku tak sangka dapat pangkat A tau, aku nie dulu malas study tapi sangat sangat rajin tengok TV! Sangat rajin! 


Kerana rasa tak percaya aku dapat pangkat A tu, ayah aku hadiah motor Honda C70! Plat KAD59xx.  Saya menang motoooooooooooooooor! he he he. Serius aku plak tak percaya ayah aku beli hadiah sejibik moto. Abang aku yang dapat straight A's pun tak dapat motor tau. Nampak sangat aku nie anak ayah. hiks hiks!! Study tak hebat mana ... tapi hadiah gempak giler. 


Itu aku dululah ... sekarang nie apa aku nak aku usaha sendiri. Motor tu sekarang ayah aku yang pakai ... buat angkut baja dan benih padi pi bendang. Masa aku sambung study ke IPTA, ayah ngan mak plak hadiah motor Kriss. Siap tanya nak color ape? Semestinya biru jadi pilihan. Actually semua adik bradik aku mak ayah belikan motor sorang satu ... dari abang aku sampailah adik aku yang bongsu. Mak ayah cakap bagi adil utk semua anak-anak. Cuma aku je dapat 2 jibik motor ... atas sebab ketidakpercayaan ayah aku pada result SRP time tu. Eh, nampak tak adil plak kat situ. Takpe ... adik bradik aku dah menang part lain dah. Kalau nak dikira ... adil je semua!


Aku ingat lagi, kemalasan aku belajar ... sampai tahap ayah aku baling buku lagi. Bleh fikir tak tetiba buku tu ada sayap dan terbang sendiri. Cuma nasib baik tak terbang kat muke aku je. Nasib baik sangat. Kalau tak rasanya dah telefon teledera kot. he he he. Anak-anak dulu mana berani nak telefon teledera ke hape ... dah tahu kena pukul tu sebab mak ayah nak mengajar. Lagipun, maka ayah dulu-dulu kalau pukul pun dengan kasih sayang ... pukul sebab nak jadikan anak dia 'orang'! 'Orang' kat sini maksudnya nak jadikan insan berguna la suatu hari nanti. 



Aku ingat lagi satu malam tu, kiranya sebulan sebelum SRP ... aku tunjuk dekat ayah aku result trial exam SRP. Sekali dia tengok matematik aku merah! Gagallah tu! Aku memang lemah mate dan BI ... sangat lemahlah. Keje asyik tengok TV je kan. Asal balik sekolah je tengok TV, sampai ayah aku nak buanglah TV tu. Tak tahan dengan perangai anak dia yang asyik gila dengan rancangan TV bukan-bukan. Nasib baik time tu belum ada Astro lagi. Kalau ada, aku rasa TV aku dah tercampak ke luar rumah dah! Rasanyelah ...


Bila ayah aku tengok matematik aku gagal, terus dia suruh pi amek buku latihan dan teks sekali. Dia nak jadi cikgu matematik la konon malam tu. Ayah aku memang terror matematik, tapi rezeki dia cuma setakat kerja kilang je. Alhamdulillah. Malam kejadian tu masih segar dalam kepala aku. Rasanya susahlah aku nak lupa sampai bila-bila. Bila ayah aku soal macam-macam ... aku tak boleh jawab. Buat latihan asyik salah. Sekali, angin sudah naik kepala daaaaaaaa .... ayah mulalah menengking, aku plak jenis cepat je chemey kan. Apalagi menitik ayaq mata kat buku! Sekali kau, buku aku terbang dilempaq oleh ayah aku time tu!! Ko bayangkan ... ayah aku dah lah tak pernah marah sampai macam tu skali. Itulah yang pertama dan terakhir dalam hidup aku. Cikgu kat sekolah pun tak buat aku camtu ... tapi cikgu kat rumah lempaq buku!! Haiiiiiiiiiiisssssssssssssssssshhhhhhhhhhhhh ....



Ayah aku punyalah hangin ... dia suruh amek buku tu dan kata dia jangan study. Exam tinggal sebulan je lagi baru nak pulun. Selama nie dok relaks tengok TV ja. Okeh, salah anakanda!! Aku dengan nagis teresak-esak .... terus masuk bilik. Menangis sampai tertidur!! 


Esok malamnya, sebab takut kena marahkan .... korang tau apa aku buat? Ayah aku dah tak bagi study dah, exam sebulan je lagi ... sebab selama nie dia dok suruh baca buku aku buat tatau je kan. So, aku beli lilin dengan mancis ... malam je aku study bawah meja. Tingkap bilik aku aku tutup dengan kain ... tak bagi cahaya keluar bilik. Nanti ayah aku perasan plakkan .... kang kena marah lagi. Selama sebulan tu, setiap malam aku study bawah meja study dalam bilik bertemankan lilin. Aku rasa bersalah giler kat diri sendiri dan ayah aku. Sangat rasa bersalah. Jadi, aku rasa sebulan tu masih mampu untuk aku usaha ... belum nak mati lagi la aku rasa! Masih ada jalan dan ruang la .... memang study gilerlah!


Lebih menyedihkan, sebulan tu ayah langsung tak kisahkan aku ... marah punya pasal kepada anak dia yang degil nie. Dalam degil tetap jadi kesayangan juga ;=) he he he. Aku pun keras hati juga ... buat je tatau. Study je ... maklah yang bagi aku semangat. Ayah macam dah give up lah dengan aku. Aku rasa macam dia sesungguh hati kecewa dengan kegagalan aku dalam trial exam. Bagi sape yang amek SRP, korang mesti tau ... kalau matematik gagal, ko akan dapat pangkat S!! S tu ... macam ko gagallah SRP ko tu. Repeatlah form 3 balik!! Tahap tulah kiranya ...



Tapi, bila diumumkan result keluar ... akulah manusia paling takut!! Bukannya nak bangun awal-awal pi amik result .... tapi rasa ngeri giler nak pi amek result. Kalau dapat S, malu lah  nak kena repeatkan!! Suka tak suka, kena pi amek result gak. Kayuh gerek lalu bendang ... bawa gerek pun slow slow je, biar lambat sampai sekolah. Degup jantung jangan cakaplah, macam nak luruh je jantung aku nie.


Sampai depan pintu sekolah, baca doa tak hengat! Janganlah gagal ... janganlah gagal ... janganlah gagal!! Dulu cikgu sekolah tampal result kat notis board. Ko tengoklah reramai ... result orang lain pun ko bleh tengok. Sekali tengok, aku dapat pangkat A dengan aggregat belas-belas juga! Rasa nak pengsan ko ... walhal aku gagal tau masa trial!!



Fuuuuuuhhhhhhhhhhhhh lega!! Usaha sebulan aku sangat-sangat berbaloi!! Sangat-sangat!! Ayah akulah manusia yang tak percaya dengan kelulusan aku. Nak tulis kejayaan macam aku dapat semua gred A1 plak kan. Bagi ayah aku keputusan tu dah terbaik dan cemerlanglah ... walaupun abang dapat straight A1 pun ayah taklah happy macam aku dapat result yg sangat biasa. Walhal ... abang aku tu best student negeri lagi tuh. Aku nie best student sekolah pun tak dapat ... ha ha ha. Dasar pemalas baca buku!!



Setiap kali keluar result PMR aku akan terkenang kisah 'buku terbang dari tangan ayah'. Buku terbang tu buat aku jadi manusia yang bergunalah juga. Berguna yang tak menyusahkan dia la dok minta duwet ke hape ke. Aku boleh sara diri sendiri dan bagi ayah sket kalau ada rezeki lebih ... lebihlah ayah dapat ;=)



Moral of the entry tonite ....


#aku tetap tak terror  matematik dan BI sampai sekarang, okeh ini bukan moral cerita ye ... he he he

#gagal sekali bukan gagal untuk selamanya

#usaha tangga kejayaan - walaupun tinggal detik-detik akhir, teruskanlah usaha.

#jangan mudah putus asa - terutama ibubapa ... jangan cepat mengalah bila tengok anak gagal, teruskan bagi semangat dan berusaha bangunkan semangat anak-anak.

#bila gagal sekali, jangan anggap masa depan kita terus gelap gulita .... cuba dan cuba lagi!!






Sekian, cerita nie mungkin dapat jadi semangat untuk adik-adik untuk terus berjaya .... harap-haraplah!! Untuk mak ayah, selalulah memotivasikan anak-anak untuk berjaya. Mak ayah aku orang kampung, bab motivate nie kurang sket lah ... sekolah pun tak tinggikan.


Okeh, nak tidurlah ... ngantuk dah nie. Goodnite goodpeople!!!





CK : Lega hati dapat update blog. Aku tengah busy sekarang nie .... kalau aku tenggelam lagi dari blog, faham-faham ajelah. Nak kejar SKT hujung tahun nie ....

2 comments:

  1. tu dia.. ganas nye ko kena marah. rasa beruntung pulak ko yer. kalau nak bandingkan dengan saya ni. upss.. saya ambik PMR jugak. Tapi result tak de la cantik. so so. je .

    Dulu time saya study tak de pun ayah nak kisah. sebab ayah pun ntah ke mana sebab my mum is ibu tunggal.
    terpulanglah nak study ke idak. rajin dpaat elok. kalau malas tak yah study dah lepas ni. hehehe..

    Tapi, usaha mestilah power beb. Alhamdulillah dapat jugak segulung ijazah.

    ReplyDelete
  2. Ya Allah...meremang bulu roma ceq baca...tabah sungguh cik kamoo....dahsyat...tahniah tau..=)

    ReplyDelete

Tinggalkan komen di sini ... Terima kasih ;=)

MAKLUMAN : Jangan Tinggalkan Komen Berbentuk URL Link. Komen Berbentuk URL Link Akan Di Delete Bagi Mengelak Blog Ini Dianggap Sebagai "BLOG SPAM" Oleh Pihak Google!