Tuesday, December 11, 2012

AKU DAN SAKIT

Assalamualaikum ...



Hye ...


Dapat juga aku update blog! Setelah terlantar 2 hari. Entry semalam pun autopublish je. Dah malam baru terdaya layan blog. Sudah 2 hari terlantar. Tajuk entry pun dah macam tajuk masa sekolah rendah dah ... 'aku sebatang pen ...', 'aku sebuah kereta' .... ha ha ha cam kelakar!


Baru hari tu aku dok sibuk cerita pasal 'aku dan kesihatan'. Bangga kot sebab sihatkan. Alhamdulillah. Tapi dalam dok syok-syok sharing dengan korang soal kesihatan. Tup tup aku jatuh sakit! Alhamdulillah. Sakit disebabkan kesilapan aku juga. Sibuk nak layan karenah office, lupa nak makan. Sekali kau ... menderita hampir 2 hari. Masa dok menggagahi diri menaip entry nie pun masih lagilah sakit-sakit.


Rasanya ini kali kedua aku sakit agak teruk tahun nie. Dan kali ini paling teruk. Aku nie species jarang sangat MC. Tahun nie pun baru 2 kali kot MC. Setiap tahun macam tulah. Kalau setakat sakit sket-sket memang aku akan gagahi juga pergi kerja. Tahap terlantar barulah aku gagahi diri pergi klinik amek ubat dan MC skali. Memandangkan aku nie bukanlah jenis tahan sakit, skali sakit meraung panggil mak. Yelah, kalau demam aku boleh tahan lagi. Tapi ini sakit kat dalam perut ... setiap setengah jam sakit, sampai nak tidur pun tak boleh. Makan muntah ... walhal perut melapar je manjang. Makan boleh, tapi kejap lepas makan sure muntah gak sket. Ruginye! Bila sakit teringatlah waktu sihat ... untungnya sihatkan!


Nasib baik ada si teman, dialah yang bawa aku pergi klinik. Belikan makanan. Buat itu. Buat ini. Alhamdulillah. Takdelah aku sendirian. Walhal, depan-depan dia aku nangis meraung panggil mak aku. Depan-depan dia aku cakap, "kenapa sakit neh ... tak pernah sakit macam nie?". Walhal aku patutnya bersyukur, bila sakit nie orang kata dosa-dosa kecil kita berguguran. Sambil airmata berjurai tak hengat. Dialah yang lap airmata aku. Serius masa nie tak fikir dah ko romantik ke hape ke .... sebab sakit tu dah mengatasi segalanya. Dan masa sakit kali inilah dia tak perlu pujuk aku sangat-sangat untuk makan ubat. Kerana aku species tak suka nak telan ubat. Sebab sakit sangat, walau ubat tu tak sedap ... tapi aku rasa macam nak telan semua bagi cepat baik!!


Dari semalam aku sakit, ingatkan pagi tadi boleh baiklah. Sebab sakit dekat perut tu menyerang sekejap-sekejap je. Bangun tidur tu nak pergi kerjalah. Pagi tadi memang hati nak sangat pergi office. Walhal diri sendiri sakit tuh. Sekali kau sakit berulang, terus tak terbangun. Meraung lagilah sorang-sorang. Tengahari si teman datang bawa lagi pergi klinik. Mulut dah pucat lesi dah. Sampai dia cakap, "alahai ... awak nampak cam dah kecik ...". Baru masuk 2 hari sakit dia cakap aku dah kecik. Senyum pun tawar time tu.


Balik dari klinik, singgah beli nasi. Patutnya tak boleh makan nasi lagi. Doktor suruh aku makan bubur nasi tak pun roti bakar je. Perut nie lapar sangat. Degil plak tu. So, singgah warung dekat Dengkil belikan nasi juga. Tengok lauk pauk semua sedap-sedap ... tapi semuanya aku takleh makan sebab menu pedas-pedas. Last-last amek nasi putih separuh, sayur, ikan keli goreng dan kuah kicap. Sakit ... lupakan soal atkins. Kesihatan penting! hiks ....



Balik rumah, duduk sekejap ... pastu lunch. Makan sekadar rasa sket-sket kat perut je. Tak habis juga nasi. Semuanya rasa tawar!! Adatlah sakitkan ... semua rasa tak best. Sambil termenung, rasa nyesal sangat aku tak jaga makan 2 hari lepas sampai aku bleh sakit neh. Selalunya aku akan makan ikut time. Jarang sangatlah waktu makan aku terabai. Sekali terabai ... sakit nie hanya Allah sahajalah yang tahu.



Tapi dalam masa yang sama, bersyukur sangat ... dengan sakit nie aku boleh juga rehat ;=). Rehat pun tak rehat sangatlah, sekejap-sekejap mengerang je bila sakit menyerang. Sampai merengkok diri sendiri macam udang kena bakar dah. Untuk korang ... jaga kesihatan, jaga makan sebelum sakit datang menyerang!! Cegah sebelum parah ... hu hu



Harap aku cepatlah sembuh. Tolong doakan aku .. ye, maksud aku doakan aku cepat baik dari sakit nie! Tq ye ... ;=)





CK : Terima kasih si teman ... ada waktu sakit dan senang saya! Maklumlah, family jauh nun di mata. Hanya Allah sahaja dapat balas budi baik tuan ;=)

4 comments:

  1. Semoga cepat sembuh ye. Ubat jangan lupa makan hehe. Memang ada jenis yang jarang sakit tapi sekali sakit teruk.

    ReplyDelete
  2. Kena gastrik memang azab. Akak pun sama kalau tak mkn. Alhamdulillah dah sihat.

    ReplyDelete
  3. @Pizli Mat Wazip Tq Pizli .... hehe mmg pun jarang sakit, skali sakit terjelepok terus

    ReplyDelete
  4. @wantie sangat azab....sbb bukan gastrik je datang, penyakit lain pun dtg same

    ReplyDelete

Tinggalkan komen di sini ... Terima kasih ;=)

MAKLUMAN : Jangan Tinggalkan Komen Berbentuk URL Link. Komen Berbentuk URL Link Akan Di Delete Bagi Mengelak Blog Ini Dianggap Sebagai "BLOG SPAM" Oleh Pihak Google!