Sunday, December 30, 2012

ALHAMDULILLAH ... & TERIMA KASIH AWAK SERTA KELUARGA!

Assalamualaikum ....





Berkongsi kegembiraan dengan semua ;=)! 



Semalam aku sibuk buat senarai bagi majlis 2013 (In Shaa Allah, moga dipermudahkanNYA). Si teman dah suruh buat siap-siap dan letakkan anggaran bajet yang perlu. Planning nie hanya melibatkan kami berdua sahaja tanpa pengetahuan family buat masa sekarang. Nak prepare apa yang patut, then 2-3 bulan sebelum engage baru nak inform family kedua-dua pihak. Yang tahu cuma Allah, kami berdua, my BFF yg tahu cerita di sebaliknya dan korang yang baca blog aku nieh .... ngeh ngeh ngeh


Aku takdelah nak bagitahu awal-awal my family, sebab nak confirmkan betul-betul dulu. Belajar dari pengalaman lalu plus taknak lagi terluka buat 2nd time. So, aku decide biar aku dan si teman prepare apa yang patut barulah khabarkan niat suci murni kami mendirikan masjid. In Shaa Allah! Sebenar-benarnya, kami hanya merancang dan selebihnya hanya pada Maha Pencipta kami berserah.


But semalam, si teman dah up dekat wall FB dia tentang mesyuarat keluarga untuk majlis adik dia hujung Januari 2013! Aku pun like je ... tanpa ada apa-apa perasaan di sebaliknya. Dan tanpa ada apa-apa untuk aku fikirkan masa tu. Kosong.


Sebelum aku start makan malam semalam, si teman call, "saya baru habis mesyuarat pasal majlis kahwin adik saya dan majlis kita juga!"! Boleh dengar suara dia disusuli dengan senyuman dan kegembiraan. "Boleh nampak!".


What???


Dan aku pula di hujung talian ... rasa sebak dan terharu tetiba datang! Alhamdulillah ... Dia cakap bro and SIL dia dah tanya pasal masa depan dia (mean kahwin). Bila dan siapa? Siap ada pesanan, jangan buat dalam tempoh terdekat .... sebab nak settlekan dulu majlis adik dia. Family si teman semuanya dah kenal aku. Kenal tapi tidaklah serapat mana. Bila jumpa pun setakat senyum, walhal sebelum kami serius aku dah kenal family dia. Aku juga lebih kenal kawan-kawan rapat kampung dia sahaja.



Tapi, family aku tak kenal sangat dengan si teman. Mak & abang aku pernah jumpa dia. Itupun dulu-dulu punya cerita! Yang kenal cuma rapat cuma adik aku yang sulung. Itupun dulu-dulu punya cerita juga! After kami stop relationship suatu masa dulu-dulu, aku dah tak pernah story mory about him to my family. That time aku dah pasrah and redha atas apa yang berlaku atas hubungan kami. Namun, baru aku tahu ... setiap apa yang berlaku dan menimpa kami, rupanya ada hikmah tersembunyi di sebaliknya. Hanya Allah swt, family si teman dan kami berdua sahaja yang tahu .... mengapa dan kenapa? Dan yang lebih-lebih dan Maha Mengetahui hakikatnya cuma Allah swt.



Sebelum letak phone .... aku cakap, "Terima kasih awak!". Sambung rasa sebak, dan airmata gembira mengalir dengan sendirinya! Ya-Allah, anugerah apakah ini?? Syukur padaMu, walaupun aku tahu tersembunyi cabaran di dalamnya. Aku perlukan kekuatan mental dan jiwa sebenarnya!



Kegembiraan dan rasa terharu aku bukan kerana perkhabaran soal perbincangan majlis kami, tetapi kerana family si teman menerima aku yang In Shaa Allah akan menjadi suri hidup kepada si teman. Syukur Alhamdulillah ... restu dan izin fmly amat penting buat aku. Sebab itu yang diajar oleh mak ayah aku sejak kecil.


Namun,


Yang menjadi cabaran buat aku adalah .... "macam mana aku nak cakap dekat mak ayah aku perihal ini??"! Satu cabaran! Macam mana nak mula? Apa benda nak cerita? Reaksi mak ayah aku lagi? Penerimaan mereka? Setuju ke tidak? Kenapa dia menjadi pilihan?


Kerana aku adalah anak ayah, menjadi kesukaran aku untuk meluahkan segalanya. Setiap kali mula bersuara, airmata yang turun dulu! So, aku kena fikirkan cara yang terbaik untuk bercerita dengan mereka nanti. Tenang. Tenang. Tenang.


Pelbagai persoalan bermain di kepala aku semalam ... beserta airmata yang mengalir tanda syukur bila cerita kami mendapat respon yang baik dari fmly si teman. Selama ini, kami menyembunyikan banyak perkara. Terutama kelukaan! Biarlah kami hadap berdua. Cakap-cakap orang yang bersuara hingga menjadi fitnah. Susah senang ... yang hampir pejam celik pejam celik memakan masa hampir 8 tahun. Bertemu berpisah ... bertemu berpisah ... kasih beralih arah kembali semula. Macam-macam! Allah swt banyak memberikan kami dugaan untuk kami perbetulkan banyak kesilapan dan memberikan kami pengajaran yang tiada siapa tahu. Kenapa dan mengapa?


Dan kerana perkhabaran gembira itu, barulah aku nekad menukar status aku di FB ... kepastian itu penting buat aku. Kerana aku memberi ruang dan peluang bukan untuk suka-suka. Hidup aku bukan untuk suka-suka dalam soal hubungan kasih sayang. Tapi untuk membina jalan yang halal dan mendapat rahmat dari Allah swt.





Sesungguhnya baru kini aku faham akan hakikat Jodoh. Kenapa cepat dan kenapa lambat? Salah satunya, biar pun kita merancang sehebat mana sekalipun, perancangan Allah swt jua yang terbaik buat kita sebagai hamba. Jika kita telah membuka hati dan pemikiran kita sepenuhnya soal ijabkabul ini, In Shaa Allah jodoh itu akan datang dengan mudah. Dan moga dipermudahkanNya! 



Namun, jauh di sudut hati aku .... biarlah segalanya dalam ketentuanNya! Hanya DIA lebih tahu ... semuanya segalanya! Aku mendoakan yang terbaik ... terbaik dalam ketentuan Allah swt.



#Buat awak dan keluarga, terima kasih atas segalanya! Moga yang mudah ini dapat dipermudahkan dan dilancarkan semua. Doakan saya moga ada kekuatan dan ketabahan ... dalam menghadapi setiap perkara yang baik ini. Ameeen.




#Doakan aku! Terima kasih ....






CK : Bila kita meniatkan untuk mendirikan masjid ... sedang membeli batu-bata, simen, pasir dsbnya ... di dalamnya penuh dengan dugaan. Moga aku dan dia kuat untuk menghadapinya. Paling penting moga segalanya dipermudahkan Allah swt! Ameeen ...

1 comment:

  1. Tahniah CK, bakal melangsungkan hari2 yang indah. semoga segala urusan d uruskan dengan baik dan di permudahkan (^_~)

    ReplyDelete

Tinggalkan komen di sini ... Terima kasih ;=)

MAKLUMAN : Jangan Tinggalkan Komen Berbentuk URL Link. Komen Berbentuk URL Link Akan Di Delete Bagi Mengelak Blog Ini Dianggap Sebagai "BLOG SPAM" Oleh Pihak Google!