Friday, August 19, 2011

Hidup Aku Bukan Lagi Kiasan Sebuah Lagu

Assalamualaikum ...


Kehidupan ini bukan sebuah lagu. Yang boleh dituju-tuju. Untuk mengubat hati yang pernah dilukai. Ia hanya sebuah lagu yang hanya sedap didengar. Bila kesyahduan menjelma, sebuah lagu boleh menitiskan airmata. Kau boleh gambarkan cerita hidup dalam sebuah lagu yang sudah sedia tertulis oleh penulis yang hebat. Tapi aku tidak perlu gambarkan kehidupan yang telah berlaku sebegitu. Ia sememangnya realiti. Yang telah aku genggam, yang telah aku tangis, yang telah aku rintih, yang telah aku bangun, yang telah aku ubati dan yang telah aku langkahi dengan senyuman kedua.


Dulu memang kecewa itu milik aku. Hari ini senyuman aku telah kembali. Menyesal meratapi pada ketentuan Tuhan dulu. Menyesal membazirkan bergelen airmata tanpa caj sehelai bil sekali pun. Tapi nama pun aku manusia. Sempurna dari segi kejadian Tuhan. Ada masanya lemah dari hati, emosi dan pemikiran. Tersentak bila terlalu macam cerita lahir dari bibirmu. Aku senyum kerna kau sendiri pernah tahu dan kau masih tahu. Sayang aku tetap sama. Cinta aku tidak pernah berubah. Tapi aku senang untuk lebih percaya. Jodoh milik Tuhan, jika ingin Dia berikan buat aku miliki kamu. Ia semestinya sudah berlaku atau mungkin akan berlaku.


Aku senyum. Aku lebih senang bersandar pada kenyataan. Aku lebih selesa berdiri pada kehidupan sekarang. Aku senyum, rupanya bukan kau sahaja yang sayangkan aku. Tapi juga Tuhan. Tuhan sayangkan aku. Hingga aku masih mampu melangkah. Merentasi masa. Dan belajar menerima rasa kecewa. Siapa tahu ... tapi Tuhan tahu. Segalanya berlaku dengan rahmat. Segala yang berlalu dengan nikmat. Aku lupa. Kasih sayang Tuhan tidak pernah jemu buat hambaNya seperti aku yang seringkali alpa. Dan masih alpa!


Aku tahu hati aku dan kau kadangkala sama. Kita bergaduh. Kita senyum. Kita menangis. Kita ketawa. Aku kurang. Kau melengkapkan. Kau susah. Aku menyenangkan. Itu kehidupan kita. Suara-suara kiri kanan. Suara-suara depan belakang. Berbisik-bisik. Bercerita-cerita.Tentang kita. Memandang sinis. Berkata-kata sesama sendiri. Ketawa-ketawa kecil. Mereka tidak tahu dan tidak pernah akan tahu. Kita tersenyum. Seakan sentiasa bersama. Seakan bahagia sempurna milik diri sendiri. Tapi kita pernah saling menangisi takdir Tuhan. Kau dan aku sama. Pernah ditinggalkan. Bermula dengan aku dan kemudian kau merasainya. Dunia tidak kejam. Tapi ini adalah satu pengalaman. Sakit yang diberi Tuhan, pasti indah akan datang kemudian. Biarpun kita kadangkala lupa merindui Tuhan, tapi Tuhan tidak pernah lupa merindui kita.


Kita bangun. Sedang bermula satu kehidupan baru. Ingin buang jauh cerita semalam. Sesekali meniti di bibir sendiri. Kau dan aku. Kenapa terjadi? Mereka sedang berbisik. Kau salah. Aku salah. Tapi mereka tidak tahu kita hanya mungkin mangsa. Alasan untuk satu cerita. Alasan memutuskan satu ikatan. Alasan untuk meletakkan kesalahan di bahu engkau dan jua di bahu aku sendiri. Mereka menghukum kita seakan merekalah hakim di dunia jua akhirat! Meletak salah tanpa perbicaraan. Kesian!


Aku nekad. Biar jatuh. Biar luka. Aku harap kau tidak lupa. Kehidupan sementara. Aku punya impian. Tersimpan sekian lama. Saat kau dan aku mengenali erti rindu. Biar pun hari ini tidak lagi sama. Aku tidak pernah lagi ingin tuntut setiap tutur janji kau dulu. Kerana aku tahu, sampai masa, tepat ketika, betul caranya ... lengkap dalam izinNYA. Yang dua pasti menjadi satu. Tapi, jika hanya kita menginginkan ia berlaku tanpa izinNYA ... mimpi pasti akan jadi milik kita semula! Dan ketika itu ... tak perlu tangisi apa-apa lagi. Yang tertulis oleh DIA. Yang ditentukan oleh DIA. Baik semuanya buat kita! Senyum ... pasti kau tetap akan rasa bahagia biarpun aku tidak menjadi milikmu. Percayalah. Ia cuma satu perjalanan kehidupan ... untuk kita kenal erti rindu dan kasih manusia yang sementara!


Saat kau berikan aku sebuah lagu ... aku tersenyum! Ini bukan soal cinta. Juga bukan soal hati. Tapi aku lebih mementingkan persahabatan kita dari cinta yang terdampar sekian lama. Kehidupan aku bukan lagi sebuah lagu.


Aku masih bahagia hari ini. Semakin bahagia. Kerana kita saling melengkapi. Kerna kau masih di sisi saat aku lemah dan kecundang kerana kehidupan sementara. Kerna kau masih mampu memarahi setiap tindak tanduk ku yang cacat dan ngeri. Kerna kau masih mampu menjadi tongkat saat aku dilumpuhkan oleh mereka!


Aku doakan kau bahagia. Aku doakan impian kau tercapai. Aku doakan segala keindahan dan segala kebaikan menjadi milik kau. Agar kau tersenyum kembali! Percayalah ikatan yang Tuhan berikan buat aku ini ... tidak akan dan tidak pernah akan aku lupa. Selagi aku tidak nyanyuk dan ingatan dimamah usia.


Aku tidak pernah berpaling biarpun sekali .... dan kau pernah tahu tentang itu bukan?? Jika kau tidak mampu untuk menghargai, tapi aku harap kau tidak pernah akan lupa!!




CK : Tulisan semata ....

2 comments:

  1. kadang kala manusia lebih selesa bersandar pada satu hakikat dan kenyatan yang jelas meskipun ia pahit untuk ditelan..

    bila kita tersalah membeli kopi yang pahit,jika ingin kemanisan didalamnya,kita sendirilah yang perlu menambah gulanya..

    kita tak mungkin dapat memadamkan segala memori yang tersemat kukuh didalam fikiran kita,tapi kita mampu meletakkannya ditepi sebagai penghias jalan hidup kita..

    apa yang perlu dilakukan sekarang??nikmatilah hidup seadanya,jangan bersedih jika dugaan menimpa,anggaplah ia sebagai jenaka dalam sebuah kehidupan,dan kite akan sentiasa tersenyum dengannya..

    ReplyDelete

Tinggalkan komen di sini ... Terima kasih ;=)

MAKLUMAN : Jangan Tinggalkan Komen Berbentuk URL Link. Komen Berbentuk URL Link Akan Di Delete Bagi Mengelak Blog Ini Dianggap Sebagai "BLOG SPAM" Oleh Pihak Google!