Sunday, August 7, 2011

Beriya Terlampaulah Konon....

Assalamualaikum ....



Salam Ahad. Sekian lama cuti esok saya akan start kerja. Kerja. Malam tadi beriya habiskan update belog. Konon nak tidur awallah walaupun dah lambat. Awallah sangat sedangkan time tu dah 12:30am kot. Alasan nak tidur awal sebab nak sahur. Sahur ... makan-makan di awal pagi sebelum masuknya imsak. Sekiannya saya hanyut sampai 6:00am. Nak cakap apa lagi. Dah Subuh. Takkan nak teguk air barang secawan dua. Nasib baik malam tadi sempat niat puasa segala.


Itulah yang terjadi pagi tadi. Tidur awal beriya terlampau. Hasil untuk bangun sahurnya tak ada.Mak dah pesan ... kalau malas bangun sangat pun, makanlah kurma 2-3 biji then teguk air. Memanglah tak sahur pun saya mampu berpuasa. Cukup. Mak tahu kadang-kadang seawal pagi perut tak biasa terima makanan. Apapun tetap kena sahur jugak.


Sahur untuk berpuasa di esok hari adalah membezakan puasa orang Islam dan bukan Islam. Dan Nabi Muhammad S.A.W menganjurkan umatnya bangun untuk bersahur sebab di dalamnya ada keberkatan. Maksud keberkatan adalah wujudnya ganjaran dan pahala jika kita melaksanakannya. Sebab itulah bagi umat Islam jika berpuasa disunatkan bersahur. Lagipun Nabi Muhammad S.A.W pernah bersabda, "Pemisah (membezakan) di antara puasa kita dan puasa ahli kitab adalah makan sahur".


Pagi ini bukannya nak jadi ustazah untuk beri takzkirah pasal makan sahur. Tapi adalah kesilapan saya sendiri bila telinga langsung tak peka pada alarm 4:30am tu.  Rasa bunyi pun sayup je. Jauh je kedengaran. Sudahnya saya selamat sedar 6:00am. 


Untuk malam ini dan seterusnya, Insya-Allah saya akan cuba pekakan telinga saya pada alarm untuk bangun makan sahur. Masih ingat pesan mak ... makan kurma dan minum air suam. Cukup. Jadi anak yang dengar cakap mak ya!



[Moga bercahaya kehidupan ku, hari ini dan seterusnya dan moga segalanya dipermudahkan. Amin]



Terima kasih baca hingga noktah yang terakhir. Bubye yossssh ....





CK : Bangun awal-awal dah tak tahu nak buat apa. Aura nak pergi weekend belum sampai lagi. "Kemari kau .....!"

4 comments:

  1. xpe cik kamoo..bknnya sj xnk sahur,tp xjg kan..apa2 pun..dgrlah ckp mak ye sayang...huhu

    ReplyDelete
  2. dgr ckp mak pun dah dpt pahala ape.. (~_~)

    jemput ke sini
    SEGMEN PERTAMA EDDY SYROL

    ReplyDelete
  3. ehehe. pagi ni first time tak sahur sebab ummi aku pergi qiam. heheh ^____^

    yes yes, makan kurma pun cukup :)

    ReplyDelete
  4. conan > huhu memang dengar jee

    eddy > a'ah...tul2 dapat pahala

    khansyaa > laa sian...masak le

    ReplyDelete

Tinggalkan komen di sini ... Terima kasih ;=)

MAKLUMAN : Jangan Tinggalkan Komen Berbentuk URL Link. Komen Berbentuk URL Link Akan Di Delete Bagi Mengelak Blog Ini Dianggap Sebagai "BLOG SPAM" Oleh Pihak Google!