Friday, August 26, 2011

Sungguh Gigihnya Aku Sebab Nak Raya!

Assalamualaikum ...


Raya punya pasal, semalam cabut awal dari office. Bila fikir banyak lagi benda yang saya dan Inchik Babah tak settlekan. Pergi teman Inchik Babah amik baju raya ... beli barang-barang sikit, singgal beli ayam golek dara kat Nilai Lama. Azab okeh semalam. Dengan penat malam sebelum tu belum hilang. Seminggu sebelum raya mesti penat terlampau sebab banyak benda nak kena settle.


Ini pun baju belum pack, rumah belum mop, dapur belum betul-betul kemas, baju yang berbasuh belum lagi sidai, petang kang nak pergi ambil anak-anak buah pulak ....  Penat! Ini baru kehidupan bujang. Esok-esok dah ada family mahu lembik dibuatnya! Nasib baik kereta saya yang hampir tranform dari hitam kepada warna ala-ala kelabu telah dicuci malam semalam.


Semalam lepas kami berdua settle segala yang sepatutnya dibuat, 12.30 malam keluar pergi cari car wash. Dengan harapan masih ada yang buka. Saya semakin geli tengok Mybee saya yang dah jadi ala-ala kelabu tu. Kotor yang amat. Hujan. Mana boleh basuh. Nanti sia-sia. Dari Putrajaya terus kami ke Serdang ... dengan penuh harapan akan ada car wash yang masih buka!


Alhamdulillah memang ada pun! Nasib baik India cuci kereta tu mahu juga terima kereta saya untuk dibasuh. Tak rela rasanya nak bawa balik kampung dengan kereta kotor tu. Geli plus malu! Kadang-kadang terpaksa je bawa kereta kotor kalau hujan hari-hari! Sebab tu lah saya wish dari dulu sampai sekarang saya akan mampu beli rumah teres. Nanti senang, dapat cuci kereta sendiri depan rumah.



Mybee digosok-gosok! Kereta terakhir India nie basuh, habis je vacuum and lap segala. Terus dia kemas-kemas barang di car wash dia. Alhamdulillah sempat gak cuci di malam-malam buta.


Malam buta semalam, sampai je kat car wash terus sorong je! Rupanya ramai juga yang ambil kesempatan cuci kereta malam-malam camtu. Persediaan balik kampung. Dekat 1.30am jugalah kereta tu siap dicuci. Selagi tak cuci selagi itulah saya akan 'menyanyi' sampai bingit telinga Inchik Babah ..."kereta kotor...kereta kotor....nak cuci...nak cuci!". Bila dah cuci baru saya diam. Huuuu sian dian. Dah lah semalam dia penat. 2 kali ulang alik balik Seremban. Sanggup petang semalam dia ajak saya pergi ambil baju raya dengan alasan kot saya tak sempat tengok baju tu sebab dah nak balik kampung. Kelakarnye awak ni!




Duit raya pun dah tukar! Alhamdulillah. Tunggu masa untuk diagih-agihkan aje. Sungguh gigih buat persiapan raya. Sampai tak sempat nak try new toys tu. Nampak gayanya lepas balik rayalah jawabnya baru try. Rupanya banyak betul persiapan raya bila dah jadi orang perantauan. Tambah-tambah bila dah tinggal sendiri. Kadang-kadang rasa kelam kabut! Tapi sebenarnya aku gigih nak sambut raya. he he he


Lepas habis update entry nie, saya nak mop rumah, sidai baju, pack baju sikit-sikit then siap-siap pergi kerja! Penatlah kalau macam nie selalu. Tapi nak buat macam mana. Kalau diri sendiri tak buat siapa lagi nak buat! So, kena merajinkan diri dengan rela.


Hokehlah ... nanti kita sambung ye. Nak siapkan kerja! Thanks baca ... nanti singgah lagi tau! (",)



CK : Lavender dah minta update pasal my new toys ... sabar yek! Tak menyempat pulak kita ... he he he

3 comments:

  1. same la kitee,.mcm2 kene buat ni,..choww,.hehe,..nnti snggah umah CN plak ek,.

    ReplyDelete
  2. Dah mcm kuih raya bersalut kelapa da kuih tu.. Hahahahaha~

    ReplyDelete
  3. awk..duit raya tuk sy ada tak??hhmmm...lgpun...sy ni kan...saya ni kan...belajar lagi...ada x?? :p hehe

    ReplyDelete

Tinggalkan komen di sini ... Terima kasih ;=)

MAKLUMAN : Jangan Tinggalkan Komen Berbentuk URL Link. Komen Berbentuk URL Link Akan Di Delete Bagi Mengelak Blog Ini Dianggap Sebagai "BLOG SPAM" Oleh Pihak Google!