Wednesday, August 17, 2011

Perancangan Persiapan Raya!

Assalamualaikum ...



Last entry saya dah bagi hint nak kongsi perkara yang selalu saya buat menjelang raya. Sejak berdikari dan mengendalikan hampir 90% kehidupan sendiri, setiap perkara akan saya rancang. Berjaya capai atau tidak, terpulang pada ketentuanNya. Hak manusia adalah USAHA!.


Hari ini dah hari ke 17 kita berpuasa. 17 Ramadhan. Ada lebih kurang 2 minggu lagi kita akan sambut Hari Raya Aidilfitri. Perancangan persiapan raya adalah wajib biarkan saya adalah anak bujang. So, bagi memastikan tiada yang tercicir ... saya buat mind mapping untuk persiapan raya!.


Ingat zaman belajar je ke ada mind map? Nak raya pun boleh buat mind map ok! Kalau setakat nak fikir dan simpan dalam kepala ... berapa lama sangat boleh ingat? Terlanggar batu ... mungkin akan ada satu dua benda yang terus buat kita lupa. Tak ke susah macam tu ...





Selalunya saya akan buat mind map macam kat atas. Kalau nak buat senarai macam karangan kang ... tak larat pulak nak baca. So, perancangan persiapan ini telah disimplekan sebaik mungkin. Yang saya senarai adalah perkara wajib bagi saya and mak ayah. Disebabkan masih menjaga diri sendiri, so item dia memang tak banyak. Ada pun 7 item je. Tapi bagi yang dah bekeluarga tu bolehlah tambah ... untuk anak-anak sekali. Balik kampung tu mungkin kena buat senarai 2 kampung ... family sendiri dengan family mertua.


Sejak saya dah kerja, memang saya tak bagi mak buat kuih. Lebih rela tempah. Dan tak suka beli yang main tunjuk-tunjuk tu. Nak buat sendiri? Memang tak pandai. Bab buat kuih muih untuk raya memang saya agak gagal. Macam biasa mak akan pesan ... "jangan tempah kuih banyak-banyak!". So, every year akan tempat 3-4 jenis sahaja. Bajet kuih akan habis pada hari raya kedua. Kalau tak nak kena bawa balik Putrajaya pulak. Satu hal plak ...


Itu ajelah saya nak share ngan korang pun ... he he he. Moga boleh digunakan korang juga. Manatau teknik list raya nie lebih mudah dan senang untuk faham serta ingat. Ye dak??


Oklah nak cau cin cau dulu. Bubye ... terima kasih baca! (>"<)




CK : HP kena air ... screen terus gelap! erghhhh duga kesabaran betul. Pleaselah jangan buat hal.

4 comments:

  1. owhh suke entry nih..time kasih CK! =D

    ReplyDelete
  2. wahh..hebatla perancangan akak.. kena tiru ni..

    ReplyDelete
  3. itu bru perancgn ms bujang ye..nnt bila dh hdup brsama yg trsyg,maka brtmbh bykla cabang kt mind map awk tu..btl x??hehehe

    ReplyDelete
  4. wahhh mind map tu.good la.saya tak pernah wat gini.salo buat point2 je.hehe

    selamat menyambut raya ye :)

    ReplyDelete

Tinggalkan komen di sini ... Terima kasih ;=)

MAKLUMAN : Jangan Tinggalkan Komen Berbentuk URL Link. Komen Berbentuk URL Link Akan Di Delete Bagi Mengelak Blog Ini Dianggap Sebagai "BLOG SPAM" Oleh Pihak Google!