Wednesday, August 24, 2011

Petua : Menjaga Hati Orang Tersayang ...

Assalamualaikum ...



Morning gengs! Dah lama saya tak share petua. Teringin pulak nak share setelah sekian lama berdiam diri dari memaparkan petua memetua nie. Petua nie dishare oleh Pak Ngah Farit Ismeth Emir. Petua menjaga hati orang tersayang. Amal-amalkanlah ye ... moga-moga hubungan korang berpanjangan hendaknya! Jom ... sharing is caring!!


1. Mendengar: Berikan ini kepada yang memerlukan, dan andau hendaklah benar-benar mendengar apa yang dikatakan. Jangan mencelah, jangan berangan-angan dan jangan merancang bagaimana anda hendak membalas.

2. Tanda Kasih: Jangan kedekut memberikan pelukan, ciuman dan ramasan tangan. Biarkan tanda-tanda kecil ini tunjukkan kasih dan sayang yang ada di dalam diri anda.

3. Sehelai Nota: Ia mungkin ringkas seperti “Sayang Awak” atau sesuatu yang kreatif seperti sebuah puisi. Letakkan nota-nota ini di tempat yang tidak disangka oleh orang yang dikasihi.

4. Ketawa: Berikan sesuatu yang melucukan seperti gambar kartun atau artikel. Mesejnya ialah, “Saya suka ketawa bersama awak.”

5. Puji-Pujian: Sesuatu yang mudah seperti “Warna biru memang ngam dengan awak” atau “Sedap masakan awak” mempunyai nilai yang tinggi kepada orang yang anda sayang.

6. Bantuan: Tolong basuh pinggan mangkuk, buang sampah, jaga anak, dan lain-lain.

7.  Bersendirian: Ada ketika anda hanya mahu bersendirian. Peka kepada saat-saat itu dan berilah masa dan ruang untuk dia bersendiri.

8. Keceriaan: Cuba sedaya upaya supaya anda sentiasa ceria apabila bersama orang-orang yang dikasihi.

9. Riadah: Sertai sesuatu sukan/aktiviti yang disukai oleh orang yang dikasihi. Kalah pun tak apa, anda masih menang.

10. Doa: Selalu berdoa untuk kesejahteraan orang-orang yang dikasihi dan beritahu mereka yang mereka setiasa berada di dalam doa anda.


 Tq baca ye! (",)



CK :  Selamat beramal! Nanti nak cerita pasal my new toys ... heeee sangat suke!

4 comments:

  1. jaga hati org trsayang. aku slalu buat no.5 je

    ReplyDelete
  2. petua ni tuk pakwe makwe ke,utk org yg dh kwin ke,ke tuk kwn2 kite ke??klu org yg kita xprnh jmpa mcm mn??tak musthil kan kalau kita ada org yg kita syg tp xprnh jmpa..

    ReplyDelete
  3. 1, 7, 8, 10 itu jee lah yang termampu untuk buat :) tanx for sharing :)

    ReplyDelete
  4. semua 2 dah buat tapi yang no 2 2 xlagi la.. haha.... ;)

    ReplyDelete

Tinggalkan komen di sini ... Terima kasih ;=)

MAKLUMAN : Jangan Tinggalkan Komen Berbentuk URL Link. Komen Berbentuk URL Link Akan Di Delete Bagi Mengelak Blog Ini Dianggap Sebagai "BLOG SPAM" Oleh Pihak Google!