Saturday, August 27, 2011

Sebab Makan Garam Lebih Ke?

Assalamualaikum ...


Tiba-tiba teringat pula kisah masa lepas habis study dulu. Member-member sibuk cari tempat praktikal termasuk saya. Tapi saya lebih suka buat endah tak endah je. Praktikal kat mana pun ok je. Janji ada. Cukup jam credit. Habis praktikal. Cari keje cepat-cepat. Itu je yang ada dalam kepala masa tu. Nak cari kerja. Nak pegang duit sendiri. Nak bagi duit kat mak ayah. RM50 sebulan pun tak pa. Janji ikhlas.


Masa orang lain sibuk-sibuk cari tempat praktikal. Saya dah pun dapat. Dekat agensi pelancongan di Kedah yang aman. Itu pun sebab saya pernah kerja sebulan dekat situ masa cuti semester. Setiap kali cuti semester pasti saya akan kerja. Termasuk pernah kerja kilang selama 3 bulan. Nak cari duit poket sendiri bila daftar semester baru. So, ayah tak perlu keluarkan duit yang banyak nak bagi saya. Loankan selalu masuk akaun lambat.


Bila dapat tempat praktikal kat Kedah, ayah tak berapa suka. Dapat elaun tau! Ayah tetap tak nak. Masa tu saya sembunyi hal yang saya dapat tawaran praktikal kat Kementerian Kebudayaan, Kesenian dan Pelancongan Malaysia. MOCAT!. Sekarang nie kementerian ni dah berpecah jadi Kementerian Pelancongan Malaysia dan Kementerian Kebudayaan, Kesenian dan Warisan. Tapi kawan saya sendiri dah membocorkan rahsia berkenaan. Rahsia saya dapat praktikal di MOCAT! Akhirnya dari Kedah saya ke Kuala Lumpur! Orang lain beriya nak jejak kaki ke KL ... tapi saya, ermmmm alahai ... tidur malam tak lena memikirkan kehidupan yang tak pernah ditempuh dan tidak juga terjangka langsung akan datang ke sini. Berat hati!


Jujurnya saya datang KL macam terpaksa. Kata anak ayah. Heeee susahnya nak berjauhan. Tak mahu lukakan hati ayah kononnya. Akhirnya jejak juga kaki ke KL. Mungkin sebab ayah makan garam lebih kot! Ada hikmahnya. Ada pengalaman yang menarik di sini. Ada kehidupan baru. Ada ilmu baru. Ada cinta baru? Kui kui ... yang nie tambah je. he he he.


Kadang terfikir juga ... adakah sebab orang tua kita makan garam dulu, maka setiap apa yang dimintanya ada hikmah yang terbaik?? Dan sebab makan garam dulu juga, ayah dapat darah tinggi jugak kot ... ermmmmm




Terima kasih baca! (",)



CK : Kalau mampu apa sahaja permintaan mak ayah akan saya akan ikut, tapi kalau tak mampu hanya maaf yang dapat dihulur! Syukur dapat mak ayah yang memahami ... cuma ada masanya agak sukar untuk diyakinkan dengan keputusan sendiri.

1 comment:

  1. ada hikmahnya knp stp bnda trjadi tanpa rela..tak hari ni mungkin akan datang kita akan nampak hikmahnya..

    ReplyDelete

Tinggalkan komen di sini ... Terima kasih ;=)

MAKLUMAN : Jangan Tinggalkan Komen Berbentuk URL Link. Komen Berbentuk URL Link Akan Di Delete Bagi Mengelak Blog Ini Dianggap Sebagai "BLOG SPAM" Oleh Pihak Google!