Sunday, July 29, 2012

DULU SEDAP SANGAT, SEKARANG DAH KURANG SEEEEEDAP LA!

Assalamualaikum ...




Petang semalam si MB ajak aku pergi Mydin USJ. Aku on ajelah sebab kerja-kerja menjala roti dan delivery aku dah siapkan. So, bolehlah pi jenjalan. Lagipun aku nak beli barang keperluan diri dan rumah sket. Alang-alang dah ada yang ajak ... baik jangan tolak.


Si MB sibuk nak cari card raya kat Mydin USJ, sekali pergi ... card raya tak berapa cantik. Maka tak jadi beli. Bleh dikatakan tetiap tahun aku temankan dia beli card raya. Sekali beli dekat 30 keping. Rajin bebenor dia hantar card raya tau. Memandangkan tak jadi beli card, aku ajelah yang shopping ... dia tolong bawa troli je.


Lepas shopping bagai dah dekat 6.30pm. Mulalah sibuk nak cari tempat berbuka puasa. Aku cuma bawa bekal roti jala. Kalau makan roti jala, aku sorang je kot rasa kenyang. Si MB belum tentu lagi kenyang sebabnya lepas berbuka dia nak terus balik kampung sebab ada meeting lepas terawih. Tak dapatlah nak makan lelama. Masa on da way balik dari USJ, Puchong ajelah tempat yang familiar nak cari tempat makan. Lagi pun dah sejalan nak ke Putrajaya. Nak kejar masa lagi .... so, makan kat mana yang sempat ajelah.


Akhirnya si MB suggest makan dekat Arza Tomyam Puchong. Dia kata dah lama tak pi. Tempat makan nie memang peberet kami dulu, asal mai sini menu yang wajib order adalah sup tulang. Boleh dikatakan sup tulang dia memang terbaik masa tu! Masa tulah ....


Kawasan sekitar Arza Tomyam. Kalau rasa nak dok bersila ... boleh dok kat pondok tu. Kalau rasa bersila boleh kebas kaki tangan ... dok ajelah dekat meja kerusi tu. Sonang! Takdelah lepas makan tak leh bangun ... kan ... kan ...


Inilah sup tulang terbaik yang aku maksudkan. Terbaik dan sedap tu dulu. Tapi semalam sup tulang dia mengecewakan. Boleh dikatakan jauh berbezalah dari dulu. Sedih tul! Lepas berbuka dengan roti jala, start makan nasi. Aku hiruplah kuah sup nie .... apsallah rasa lain macam. Isi dia pun dah tak banyak macam dulu. Tulang je besaq (taulah sup tulang ... tapi makan tulang dah jadi kawan jin ;=) Rasa dia cam sup lama je. Cam dah berhari rebus. Adeeeees semput selera berbuka puasa.


Si MB order ikan bilis goreng. Korang tengok gambar ikan bilis nie ... apa korang rasa?? Aku rasa cam dia goreng dengan minyak yang dah diguna berkali2. Minyak dah naik hitam. Sampai hitamlah ikan bilis tu. Tapi dah nama pun rezeki ... makan ajelah! Asal perut kenyang dan tak membazir!


Up dengan telur dadar! Bolehlah ....


Dan air ... asam boi dan nenas suam! Apa yang pelik kat nenas suam tu??? 



Semalam adalah pertama kali makan dekat kedai untuk berbuka puasa. Bolehlah setakat mengisi perut. Arza Tomyam memang dah tak sebest dulu lagi. Maybe dah tukaq tukang masak kot. Aku makan juga nasi tak sampai separuh. Itu je yang ada kan. Asal makan nasi je, balik mata dah ngantuk. Mandi dan terus tidur! Si MB plak teruskan perjalanan ke kampung dia.


Lepas nie memang dah tak hadap nasilah ... teruskan  menu biasa semasa berbuka puasa setiap hari. Makan kuih dengan ayam bakar 1/4 tak pun kepak ayam madu 2 ketul. Itupun dah kenyang. Dah cukup Alhamdulillah dah.





CK : Orang berniaga nie jangan fikir untung semata, tapi fikirkan meniaga sambil buat pahala.

2 comments:

  1. bln puasa je kot xsdp..yela..puasa kan..nnt lps puasa,sdpla blk..hehehehehe

    ReplyDelete

Tinggalkan komen di sini ... Terima kasih ;=)

MAKLUMAN : Jangan Tinggalkan Komen Berbentuk URL Link. Komen Berbentuk URL Link Akan Di Delete Bagi Mengelak Blog Ini Dianggap Sebagai "BLOG SPAM" Oleh Pihak Google!