Monday, July 30, 2012

MENU BERBUKA PUASA DI KALA SORANG-SORANG

Assalamualaikum ...





Semalam, buat pertama kalinya dalam tahun ini aku buka puasa sorang-sorang. Sabar ajelahkan. Semua orang sibuk dengan tugasan dan rutin masing-masing. 2-3 hari mula puasa berbuka dengan mak ayah, lepas tu berbuka puasa dengan kengkawan dan si MB. Tapi semalam kena berbuka sensorang cam sayu jugaklah hati nie.


Mulanya semalam aku plan nak berbuka dengan adik-adik aku. Bila mesej, dorang dah plan nak pergi shopping then buka puasa kat luar. Aku plak time tu dekat opis. So, malaslah nak join sekalikan. Sebelum pergi kerja semalam, aku dah siap perapkan ayam ... sebab nak buat ayam bakar halia untuk adik aku yang membuyung bawa baby dalam perut. Tup tup dia takda kat umah sbb pi beli barang anak dengan adik bongsu aku. Ayam dah perap ... so, balik office teruslah bakar. Sampai rumah pun lambatlah sebabnya plan nak pi rumah adik aku tak jadi plak.





Ini menu aku semalam semasa berbuka. Ayam bakar halia dan buah melaka. 1st time aku buat buah melaka. Ayam bakar halia tu menu ulangan. Dah berkali-kali aku buat sejak aku diet. Aku suka rasa dia yang pedas-pedas tu. Buah melaka plak aku dapat recipe dari kawan aku. Alhamdulillah menjadi. Ingatkan susahlah sangat buat buah melaka nie ... rupanya sonang aih!! Nanti aku share recipe buah melaka nie dengan korang yek ;=) Buat sendiri lagi sedap daripada beli dekat param (pasar ramadhan)!


Sabtu Ahad ajelah aku boleh masak, hari bekerja ... bergantung kepada keadaan. Kalau kena kerja ... beli ajelah juadah jawabnya. Tak sempat kalau kerja abih kul 8pm bila nak masakkan?? Nak masak lauk pauk pun, aku bukannya makan nasi. So, kalau kuih muih tu nak buat malam-malam cam leceh (alasan nie ...hehehe)



Walaupun berbuka puasa sensorang .... habis juga makanan tu! Dah nama pun rezekikan .... Alhamdulillah!!





CK : Bilalah nak try menu baru lagi ...

2 comments:

  1. Wahhh sedappnya ayamm tu.. leh kongsi resepi.?? cik mama pun ngah diet gak ni, Alhamdulillah seminggu puasa turun 1kg.. huhuhu 1 kg jerr..

    ReplyDelete
  2. Tak sangka,kau pun makan daun tu eh?

    Itu daun peberet aku kalau buat ulam.Memang ahsemmmmmm!!! =p

    ReplyDelete

Tinggalkan komen di sini ... Terima kasih ;=)

MAKLUMAN : Jangan Tinggalkan Komen Berbentuk URL Link. Komen Berbentuk URL Link Akan Di Delete Bagi Mengelak Blog Ini Dianggap Sebagai "BLOG SPAM" Oleh Pihak Google!