Thursday, July 19, 2012

SELAMAT MENJALANI IBADAH PUASA

Assalamualaikum ...





Baru dengar pengumuman puasa. Puasa bagi tahun 1433H jatuh pada 21 Julai 2012 (Sabtu) bersamaan 1 Ramadhan. Kiranya tinggal esok ajelah kalau nak bersenang lenang makan di siang hari. Sabtu dah puasa dah! 


Bila dengar pengumuman tadi, teringat zaman aku kecik-kecik dulu dalam tahun 80-an. Pengumuman puasa memang amat dinantikan. Penuh berlonggok depan TV. Dengan mak, ayah, abang dan adik aku dua orang tu ... menunggu dengan penuh debaran. Siap boleh tangguh dulu time untuk dinner ... he he he. Sekarang nie tak umum pun kita dah tahu confirm puasa tu hari apa. Sebab dah ikut kalendar. Tak macam dulu, boleh jadi teka teki bila nak puasa dan bila nak sambut raya!


Bila aku dok merantau nie baru aku tahu, orang sebelah selatan akan buat mantai sehari sebelum puasa. Tapi, kat sebelah Kedah sana aku rasa takda kot. Mantai tu macam makan besaqlah. Aku buat mantai pun first time tahun lepas dengan Si teman. Dialah perkenalkan istilah mantai nie dekat aku. Yelah, dah dok tempat orang kenalah juga belajaq sikit-sikit budaya setempat ... ye dak?



So, esok ... makanlah tengahari puas-puas. Lepasnie kita nak rehatkan perut selama sebulan. Setahun perut kita bekerja di siang hari. Kali nie time perut nak rehat. Bukan perut je tau, mata, mulut, kaki, tangan dan hati ... semua kena puasa! Puasa bukan menahan lapar dan dahaga aje ye.



Semoga tahun ini puasa kita diberkati dan urusan menjalani ibadah puasa dipermudahkan olehNya! Jangan lupa solat terawih ye :=)!



Selamat menjalani ibadah puasa buat korang semua!






CK : Aku sambut puasa kat kampung :=)

2 comments:

  1. tahun ni sambut kat kl dgn anak n husband ja.. tak balik kampung pun.. huhuhu..

    ReplyDelete

Tinggalkan komen di sini ... Terima kasih ;=)

MAKLUMAN : Jangan Tinggalkan Komen Berbentuk URL Link. Komen Berbentuk URL Link Akan Di Delete Bagi Mengelak Blog Ini Dianggap Sebagai "BLOG SPAM" Oleh Pihak Google!