Friday, July 27, 2012

APA KISAH BERAT AKU MASA PUASA

Assalamualaikum ...





Kalau yang memang follow belog aku memang tahu aku on diet. Cumanya sejak 2 minggu lepas diet aku on off tapi tak kritikal la off tu. Takdelah bedal nasi berpinggan2 ... mee goreng sekuali ... roti satu bundle. Tidak ... tidak ...! Aku off diet dengan jumlah karbo yang lebih dari biasa. 2 minggu sebelum aku penat kerja dengan events, berat aku dalam 57kg. Disebabkan tak pantang sangat ... naik kepada 58kg!!



Geram jugaklah sebab tak boleh nak konsisten. Rasa macam nak capai 55kg tu jauhlah sangat. Sedangkan kalau konsisten diet boleh dapat 55kg dalam masa 10 hari je pun! Haish, rasa cam nak lempang diri sendiri je bila tak dapat nak kawal nafsu serakah bila nampak makan. Walau tak makan pelahap gilers, tapi bila ko merasa makanan yg agak manis dan ada karbo terlebih sket, ketosis terus tak menjadi! Bila ketosis tak menjadi, takde lemak yang dibakar untuk dijadikan tenaga. So, takdelah lemak mencair dari badan aku!


Senaman pula terstop dengan sendirinya dah 2 minggu kot aku rasa, balik kerja penat. Mandi dan terus tidur. Itupun kalau balik terus mandi, kalau tak tidur dulu ... bangun 2-3pagi baru mandi. Baguskan?? Bila senaman aku dah stop ... takde skipping, takde sit up, takde jumping jack (betul ke aku sebut nie?), so mulalah merasa macam perut menebal dengan lemak. Sedangkan bila ukur, ukuran sama je.Perasaan ke atau aku salah ukur??


Nasib baik bila masuk Ramadhan, aku kurang sket selera makan. Bila kurang selera, takdelah aku follow 100% atkins diet. Susah je rasa. Sebab aku tak lalu makan, nk follow 100% atkins memang lembik aku rasa. Puasa nie pun aku ambil food supplement untuk elak rasa lapar di siang hari. Kalau aku makan nasi pun setakat 2 sudu je, macam tu juga kalau makan bihun atau mee ... setakat 2 sudu tu dah ok dah. Biasanya aku berbuka puasa dengan ayam bakar, sayur dan murtabak 2-3 potong. Tak selera punya pasal. Tengok juadah kat Pasar Ramadhan Presint 2 Putrajaya .... tak seenak macam dulu lagi. Cam biasa je tak special pun.


Baru seminggu puasa nie, berat aku dari 58kg turun balik kepada 57kg! Oklah tu kan .... seterusnya aku tak pasti camne. Puasa nie malas nk fikir pasal berat badan ... sebab aku akan confuse setiap kali tengok juadah berbuka. Sahur pun dengan kurma 3 biji dan 1 liter air suam then sebiji supplement. Alhamdulillah, dah cukup kenyang dah tu...


Sejak makan supplement, perut dah tak lapar macam dulu ketika berpuasa!! Itu yang seronok tu ... badan pun tak letih ;=)







CK : Misi seterusnya!!


2 comments:

  1. caiyok3...

    mcm may je berat mcm tu...may pun sblm kawen konon nak dpt 55..tp tak smp...plg ringan 56.7 je...lps tu main2 dkt 57-58..

    lps kawen naik sekilo...mase awl preggy masih lagi 59.bile nurse tny berape berat kat penimbang tu...bgtau la 59.die tekejot..badan kecik!tp berat..haha

    ReplyDelete
  2. best betol bleh buat atkins..
    hri tu ola ada try buat atkins, x sampai sebulan loss hampir 12kg.mmg cepat trn, malangnya ada prob sket, doc x bagi teruskan atkin.sedihhh:(

    ReplyDelete

Tinggalkan komen di sini ... Terima kasih ;=)

MAKLUMAN : Jangan Tinggalkan Komen Berbentuk URL Link. Komen Berbentuk URL Link Akan Di Delete Bagi Mengelak Blog Ini Dianggap Sebagai "BLOG SPAM" Oleh Pihak Google!