Thursday, July 12, 2012

TANGGUNGJAWAB BERAKHIR

Assalamualaikum ...




Tadi si teman call aku, boleh layan sebab aku tak busy. Kalau tak manjang jadi miscalled je. Sorry :=)
Dia bagitahu, bank dah call suruh ambil geran kereta. Alhamdulillah, suka aku. Syukur sebab kos untuk kereta dia dah berakhir. Lepas tu aku pun cakaplah kat dia ... cam kat bawah nie.


*********************

Aku : Seronoklah awak, tak payah bayar kereta lagi bulan-bulan

Si Teman : Apa yang seronoknye? Kereta tu dah lama beli .kan....

Aku : Yelah, kereta saya ada 4 tahun lagi nak habis bayar, Penat gak la, sebulan lima ratus tu.

Si Teman : Ala takpelah ... pelan-pelankan habislah

Aku : Yelah, tanggungjawab awak dah berakhir ... tak perlu nak keluar duit banyak lagi tetiap bulan cam saya

Si Teman : Eh! Sape kata tanggungjawab saya dah berakhir?? Pandai je awak nie ...

Aku : Laaa kan dah tak perlu bayar kereta lagi kan (nada cam tinggi sket)

Si Teman : Saya masih ada tanggungjawab lagi besar pada Cik Nxxxxxn binti Xxxxxin (nama aku!)

Aku : Diam ... *senyum sumbing* - malu sendiri pun ada sebenarnye





Memang diakui, kami hidup saling bantu membantu dan bergantungan antara satu sama lain sejak 2 tahun yang lalu. Sedangkan dah kenal 8 tahun rasanya. Kalau dia tak ber'uang' ... aku bantu dia. Kalau aku tak ber'uang' ... dia lah kena bantu aku. Tapi bukan selalulah. In case kalau dia kena keluar kawasan bukan time gaji ... ataupun aku kena servis kereta dan time balik kampung, maka saling faham2 sendirilah. Hulur please ... hehehehe.


Aku suka style si teman. Sejak aku kenal dia ... dia bukan seorang yang kedekut. Mungkin sebab diri dia amat dekat dengan masyarakat dan melakukan banyak kerja-kerja kemasyarakatan. Asal ber'uang' je, pasti dia belanja kawan-kawan, family ... kadang sampaikan cleaner office dia pun dia belanja.Yang aku bengang kadang, dia tak sempat nak saving duit tu


Bila aku tegur dia cakap, "rezeki nie dari Allah ... bukan utk kita je ... mungkin ada hak orang lain juga dalam nie. Esok-esok Allah gantilah balik". Ayat nie memang ayat selalu sangat dia cakap. Dia tak berkira sampai satu tahap ada berapa ringgit pun dia nak kasi orang juga bila orang minta tolong. Aku tak marah cuma kadang nasihat juga sebab jangan sampai diri sendiri tak terbela.


Tapi, kalau orang start berkira-kira sangat dengan dia, kedekut bukan main ... cam budak lelaki office dia tu, asal minum petang je nak pow orang manjang. Memang si teman pun akan start kedekut. Dia cakap, dia tak berkira dengan orang yang tak berkira sangat je. Dulu dia pernah cerita budak office dia, asal ajak minum petang je ... asik dia kena bayar. Rokok bleh beli, nescafe segelas tak mampu bayar!


So, kesimpulannya .... aku nak pi bank jap lagi amek geran kereta. Tanggungjawab lama dah berakhir, tanggungjawab baru sedang bermula :=)






CK : Baik buruk dia semua aku pandang ... takde cerita baik je manjang. he he he he. Tapi bab kata Ustaz Jakim, terima seadanya dan senantiasa bersyukur!!

3 comments:

  1. semoga murah rezeki bt teman akak tue & akak juga :D

    ReplyDelete
  2. hidup kita ni sebenarnya penuh dengan tanggungjawab. tak pernah berakhir. hehehe

    ReplyDelete

Tinggalkan komen di sini ... Terima kasih ;=)

MAKLUMAN : Jangan Tinggalkan Komen Berbentuk URL Link. Komen Berbentuk URL Link Akan Di Delete Bagi Mengelak Blog Ini Dianggap Sebagai "BLOG SPAM" Oleh Pihak Google!