Sunday, July 22, 2012

PERSEDIAAN BILA MAK AYAH DATANG JUMPA ANAK

Assalamualaikum ...




Cerita basi lagi. Sorrylah, masa kesibukan dengan Floria dan mak ayah aku datang aritu, takde citer best nak up pun. Tak sempat, penat dan sibuk melayan karenah mereka-mereka. Time tu pula ada kejadian huru hara dekat office, lagi-lagilah takde mood nak cerita.


Macam aku dok cerita sebelum nie, mak ayah aku buat siri jenjalan jenguk anak-anak dia yang jauh kat perantauan. Cheewwwah! Manja tau anak-anak sampai mak ayah mai jenguk. Cam biasa, mak ayah and anak-anak akan bergilir jenguk menjenguk sesama sendiri! Aku plak balik kampung 2-3 bulan sekali. Kalau tak naik kereta, kenalah fly balik. Kalau fly murah sket, kalau time duit banyak aku balik ngan keretalah. Cuma drive nie penatlah sket. 


Masa mak ayah aku mai, dia tidur umah aku semalam pastu terus pi rumah abang aku. Turn umah aku selepas dorang pusing sampai umah adik aku. So, sementara tunggu time mak ayah tidur umah aku, aku preparelah apa yang patut ... terutamanya dari segi penyediaan makanan. Aku siap-siap buat karipap ayam ... frozen terus. So, bila nak breakfast ke ... minum petang ke ... boleh goreng je, takdelah sibuk nak uli ke hape ke. Sekali aku buat 30 biji simpan stok dalam fridge. 


Lepas tu, kena beli ikan kering dan ikan masin dan juga ikan segar banyak-banyak ... mak ayah aku tak makan ayam. Dorang nie kalau ikan masin ke ... laju je makan nasi. Sayur plak, beli siap-siap bersihkan dan potong. Time aku kerja, mak aku cuma masak je ... tak perlu bersih-bersihkan lagi.



Ini karipap yang aku gigih buat kat mak ayah aku. Ada yang pusing ada yang tak pusing. Hentam ajelah labu! Ada yang ternganga pun. Bila mak ayah mai rumah, anak-anak buah aku ada yang ikut. Nak tido ngan mak tok depa. Alahai ... so memang riuh rendahlah rumah aku time tu. Bukan selalu, setahun 2-3 kali je pun. Tapi ada gaklah yang kena tengking ngan aku kalau nakal tak tentu pasal ... he he he.


Mulanya mak ingat aku beli karipap nie, aku cakaplah buat sendiri ... "nampak tak mak ... ada yang ternganga tu, itu bukti anak mak yang menggentel karipap nie!". Mak cakap rupa karipap nie cam nak jual je. Siap dia plak suruh aku ajar dia buat karipap ghuper nie ... sedangkan karipap yang mak buat lagi sedap dari aku punya. Terbalik sudah!! Mak puji rasa dia sedap, oklah tu! Lulus ... hahahahahha



Bila my SIL dengan anak-anak buah datang rumah, sarapan pagi kena but banyak-banyak. Rumah aku takde meja makan. Makan dekat lantai sudahlah. Cam zaman dulu-dulu. Duduk bersila dan bersimpuh ye anak-anak. Nasib baik anak-anak buah aku tak kisah sangat makan kat lantai. hu hu


Pagi tu, mak aku buat nasi lemak kuning. Menu wajib aku rasa nie ... lepas tu aku buat 50 keping roti jala dan mak aku sambung buat kari ayam untuk cecah. Memang licin semua kecuali nasi lemak tu. Memasing dok hadap roti jala. Sedap koooooot!! hu hu hu uweeeeeeeeeeeeeeeksssss. Meriah rumah aku, bila memasing balik .... sunyilah balik! Tinggallah aku ....





CK : Alahai ... rindulah!!

1 comment:

Tinggalkan komen di sini ... Terima kasih ;=)

MAKLUMAN : Jangan Tinggalkan Komen Berbentuk URL Link. Komen Berbentuk URL Link Akan Di Delete Bagi Mengelak Blog Ini Dianggap Sebagai "BLOG SPAM" Oleh Pihak Google!