Saturday, July 21, 2012

JALAN, ORDER & MAKAN : SATE TULANG, JALAN PANTAI SEREMBAN NEGERI SEMBILAN

Assalamualaikum ...




Hari nie hari pertama puasa, 1 Ramadhan 1433H. Belum pun lagi sampai sehari puasakan ... so, Selamat Menjalani Ibadah Puasa buat semua, semoga urusan dipermudahkanNya dan mendapatkan keberkatan. Aku nak up story pasai J.O.M, takpekan cerita pasai makan? Cerita ja, bukan nak suruh makan ye. Tunggu azan Maghrib kang kita makan berbuka puasa yek!


Ni story last week, si teman ajak aku ikut pi Seremban 2. Ada kenduri akikah anak kawan dia. So, aku pun on ajelah memandangkan takda keje ape sangat nak buatpun. Masa pi kenduri nie, jumpalah dengan kengkawan dia semua yang memang aku dah kenal pun dan yang terkejutnye dia tak cakap pun family dia pun ada termasuk mak dia sekali. Si teman ingat bila pergi lambat, takdalah jumpa family dia. Rupanya dorang pun lambat pi kenduri. Aku nie cam segan ar nak jumpa ngan dorang semua. hu hu ... malaslah sesangat. 


Lepas balik dari kenduri tu, mulalah hati ni nak jenjalan je. Maklumlah selalu sangat kena tinggal. Sekali sebelum baik aku ajak dia pi makan sate tulang yang masuk Jalan-jalan Cari Makan kat TV3 tu. Nak try sedap ke tidak? Sate tulang yang dekat Senawang tu boleh tahan sedap. Sate tulang kat Jalan Pantai Seremban nie tak tahu lagi apa specialnye. So, kami pun menuju ke destinasi ... dan dalam masa yang sama kepala aku nie dok bayangkan sate tulang nie harap best dari sate tulang Senawang tu.


Dah sampai ke lokasi sate tulang Jalan Pantai Seremban. Gerai sate tulang nie bersebelahan dengan Restoran Nur Al Husna (Jalan Kayu Manis 3). Korang order sate je kat gerai nie, tapi segala air dan menu lagi boleh order kat restoran mamak nie. Disebabkan tujuan kami nak makan sate semata-mata, takdelah terfikir nak try mee goreng mamak ke hape. Kita makan sate ajelah ye ...



Masa sampai, tauke gerai baru nak nyalakan api. Waktu operasi kat sini dari 6.00pm sampai 12.00am tau. So, time kami sampai tu baru 5.45pm camtu ... memang time baru nak buka. Tapi takpelah boleh lepak dulu. Duduk kejap je dalam 15 minit orang dah meramai jugaklah. So time tu juga terfikir mesti sate kat sini sedap. Bayangan pertama!


Ada macam-macam jenis sate kat sini selain daripada sate tulang. Ada sate rusa (RM1.50 secucuk), sate ayam, sate pedal, sate daging, sate perut, sate kambing dan sate telur puyuh! Sate telur puyuh nie cam menarik je bunyi ... tapi kami tak try pun. Perut dah penuh. Aku mula sampai memang teruja giler nak makan sate tulang. Ingat macam nak order 10 cucuk seperti kebiasaan. Tapi si teman cakap order 5 cucuk sudahlah. Rasa dulu. Kot tak sedap takdelah menyesal sangat!


Aku pun order sate tulang 5 cucuk dan up dengan sate rusa 5 cucuk. Yang kat atas nie sate rusa! Pestime kot makan sate rusa. Kalau masak lemak cili api daging rusa tu selalu jugalah. Si temanlah teruja nak makan. Aku on ajela ... kalau jenis berdaging nie aku makan je. Kalau dapat sate arnab pun sedap ... aku suka daging arnab sebab rasa dia manis dan lebih sedap dari ayam. Lamanye tak dapat makan daging arnab nie ;=)


Close up sket rupa sate rusa. Apa rasa? Rasa dia manis tapi bukan manis daging dia ... cam manis gula terlebih je. Sedap juga cuma aku tak suka ... daging dia liat sangatlah tauke!! Sampai herot-peot mulut makan daging rusa nie. Alahai ... kalau daging dia lembut, aku rasa mesti lebih sedap nie. Agak keraslah. Tapi rasa still okey walau ada kemanisan terlebih ;=)


Inilah rupa sate tulang yang aku nak makan sangat tu! Sebelum makan tu memang aku harap sedap dan lebih sedap dari sate tulang Senawang. Rupaaaaaaaanyaaaaaaaaaaaaaa .... indah JJCM dari rasa kot. Si teman cakap, ermmmm tak berapa sedaplah. Perapan sate tu memang tak kena sangat aku rasa. Jauh berbeza dari sate tulang Senawang. Sedap lagi yang dekat Senawang. 

Yang kecewa sangat, kunyit serbuk tu berlonggok pada celah-celah tulang ayam ... part yang aku makan seketul keluar serbuk kunyit seketul. Cuma yang bestnya ... kat sini daging ayam tu banyaklah. Dari segi rasa, tak berapa manis ... dan rasa macam ayam bakar kosong je. Biasa sangat.



Yang lagi tak best, kakak nie langsung tak senyum. Muka monyok je .. nak kata penat, gerai baru nak buka. Kira memang muka ketatlah dengan customer. Kalau dia senyum, lagi murah rezeki aku rasa. Ini tak pandang orang macam nak makan je. Seram plak aku tengok. Kalau akak nie baca blog aku, aku harap next time senyumlah sket. Jangan buat muka garang ... boleh hilang selera customer. Lagipun senyumkan sedekah tanpa modal. Pahala tu ... customer pun suka!


Kesan dari makan sate tulang. Habis berkunyit tangan aku ;=). Sedangkan aku tak masak pun hari tu dan pestime makan sate meninggalkan kesan kunyit kat tangan macam nie. Huk huk ... nasib baik nak balik rumah dah. Kalau baru nak pi kenduri, mesti ada yang cakap aku rajin masak ... hahahahhahaha!! #sengal#



Bagi penggemar sate macam aku, kalau boleh semua gerai sate aku nak redah ;=) giler melantak namanye ni. Dalam-dalam diet, makan tak hengat jugak! ha ha ha. Bagi lokasi makan kali nie, aku rasa maseh best lagi la ... dekat sate rusa dia, cuma liat aje!



Okeh, selamat berpuasa semua!!





CK : Nak balik kampung dah ... cuti sampai minggu depan! Kalau rajin aku wat entry autopublish, banyak cerita nie keh keh keh

2 comments:

  1. Saya baru tau pasal sate tulang senawang tu. memang rasa nak try sesangat hehe.

    ReplyDelete
  2. @pizli sila cuba dua2 baru tahu mana yg best ...hehehhe

    ReplyDelete

Tinggalkan komen di sini ... Terima kasih ;=)

MAKLUMAN : Jangan Tinggalkan Komen Berbentuk URL Link. Komen Berbentuk URL Link Akan Di Delete Bagi Mengelak Blog Ini Dianggap Sebagai "BLOG SPAM" Oleh Pihak Google!