Saturday, August 24, 2013

"EH, KAK ... KO DAH KURUS SIKIT!"

Assalamualaikum ...



Tajuk di hari minggu yang memang tak boleh blah sangat. Kembang semangkuk bila adik aku tegur, "eh ... kak, ko dah nampak kurus sikit la!". Nasib baik semangkuk, kalau setalam kembang ... mahu lupa diri sat! keh keh keh. Ermmm ... kurus ke? Aku gagal capai target 50kg. Sebab utamanya, aku terstop atkins dengan sengaja dan nak start balik bukan main susah.

Sekarang nie, aku bedal semua mee, bihun, air manis ... kuih muih bagai kecuali nasi je aku ambil seminggu sekali. Yang lain semua aku bedal tak hengat dunia. Cuma baiknye aku nie, makan ikut time ... takdelah sepanjang masa aku mengunyah. Disebabkan tanpa sebab yang nyata aku terstop atkins, makanya kenalah aku cari alternatif lain untuk maintainkan berat aku nie. Harap maklum, berat aku 55kg dari berat asal 65kg. Tapi tak boleh nak berbangga lebih sangat sebab target 50kg tu tak sampai-sampai lagi. 5 kg je pun lagi, apalah susah sangat kak oooiii!!

Aku dah hadap semua benda kecuali nasi tapi dalam kuantiti yang sedikit tapi kerap. Aku makan sehari lebih kurang 4-5 kali. Aku kurangkan makan jajan, kurangkan makanan dan minuman yang  bergula. Aku tetap lebihkan protein serta air suam/mineral dalam hidangan aku. Karbohidrat seperti mee, bihun, spaggethi, kuih muih aku start ambil dah, cuma kuantitinye sikit ajelah. Alhamdulillah, walaupun aku terstop atkins nie ... berat aku still maintain antara 55-56kg dalam tempoh 7 bulan nie. Fhuuuh lega .... 7 bulan tu aku tak disiplin atkins. Nak kena lempang ke?

Normally, breakfast aku akan ambil 1L air suam, bihun goreng separuh, telur goreng dan ayam goreng.  Tak pun roti telur sekeping. Lunch aku prefer makan bun sausage atau bun tuna. If tak sempat beli kat cold storage, hadap makanan kat cafe ajelah ... bihun sup separuh ayam lebih, ikan goreng, sayur, ayam goreng, laksa atau apa sahaja selain nasi. Kuantiti cukup setakat kenyang. Aku dah amalkan konsep berhenti makan sebelum kenyang. Konsep nie aku berjaya amalkan dengan jayanye ;p

Then dinner plak, kadang aku ambil kadang tak ... bergantung kepada kelaparan perut aku nie macam mana. Kalau lapar aku akan makan. If tak lapar, cukuplah minum air suam je dan makan buah. Better makan kurma 3 ketul. Sebab kurma mudah mengenyangkan perut. Biasanya dinner nie aku akan makan benda yang memang aku mengidam nak makan. Contoh maggi goreng ayam mamak. Tak pun maggi goreng udang yang aku buat sendiri. Macam dalam gambar nie ... last week punya menu. Baik punye!!

Rupa bentuk maggi goreng udang yang terlebih kicap indo ...
Ini pulak maggi goreng telur pecah dengan serunding halia bilis. Memang sedap!

Aku tak katalah korang makan maggi ... eh, maksud aku mee segera nie korang boleh kurus ye. Aku makan nie sebab teringin sangat. Bulan puasa asyik melantak mee kolok je keje aku neh. Super sedap mee kolok dari Dapur Sarawak tu. Aritu pi Sarawak, order mee kolok sampai ke sudah .... tak sampai-sampai ke meja pun. Hampeh la!

Sekarang ini, aku masih juga dalam usaha nak turunkan berat aku dalam 2-3kg lagi within 2 months. Actually kalau aku loyal dengan atkins nie, 3 minggu je dah dapat turun 5 kg. Nak dapatkan feel mulakan balik tu agak payah. Ntah nape entah .... cuma aku bersyukurlah yang aku taklah nak mengadap nasi sampai hari-hari. Makan nasi pun 2-3 kali je sebulan. If teringin sangat nak makan nasi aku prefer untuk makan nasi arab atau nasi beriani Pakistan dekat Mr. Kabab & Biryani, Presint 15 Putrajaya. Chicken Biryani Paskitani kat situ super sedap!! Masa last puasa dekat Putrajaya aritu, aku makan sepinggan nasi habis sorang je. Takdanye nak share-share. Hai, nasib baiklah tak melantak nasi hari-hari ... kalau tak mahu naik balik berat badan nie ;p

Sebenarnya aku skang struggle nak kempiskan perut je, sehari sampai 2x dok sapu losyen susut perut medik herbs. Pagi dengan malam. Aku rasa medik herbs ni lagi baik dari losyen mustajab. Sebab bila ko terlebih makan, tetiba losyen nie boleh jadi panas je. Tuh aku suke .... dah 2 weeks sibuk dok sapu, baru turun 1 inci saja maaaaaaaaaaaaaaa!! Bila nak kempis plus langsing camnie??

Malam nie nak lompat bintang sampai lembik ... pastu sambung sit up! Ooooo mampukah aku??



#Ada sorang Hamba Allah nie pernah ngata kat aku, "ko diet tak nampak cam kurus pun ...". Dia sorang je cakap camtu, walhal orang lain dah sibuk ckp aku kecik sket dari sebelumnye. Memanglah aku tak kurus langsung cam Dynas ke Fazura ke ... Ko tak nampak aku kurus pun takpe, sekurang-kurangnye aku dah leh pakai baju lama aku 2-3 tahun lepas la. Sep duwet weh!! Manusia nie selalu je pendengki kalau orang buat benda baik, aku nak kurus ko plak sibuk lebih! Aku sibuk diet ko plak yang rasa lapar. Lempang kang!





CK : Jangan lepas nie jadi pemalas nak diet dan senaman sudah la. Berat tak turun pun takpe, asal kekal cam skang ... he he he ayat penyedap hati

6 comments:

  1. Goodluck disitu..suka tgk org berjya kuruskan badan.. Tercabar gue

    ReplyDelete
    Replies
    1. belum kurus sepenuhnya...masih chubby di sesetengah pandangan mata org lain

      Delete
  2. Ermmm selalu nyer masuk bukan puasa masing2 turun berat badan biler masuk musim raye hah mencanak2 berat naik kan kan kan hehehhe.. D5 pun penah berdiet tau camne seksa nyer berdiet nie heheh, sekarang nie lantak arr nk kate gemuk pun gemuk ler hehhe yg penting kiter happy n sihat :D...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dulu sy pun berfikiran camtu gak ... lantak la gemuk. Tapi bila tumit dan lutu sakit, jalan pun semput je cam org tua ... itu yang berusaha menurunkan berat badan juga. Untuk kesihatan yang utama ... pastu plus nk maintain comel kecik molek. heheheheh

      Delete
  3. Betui2..bila dh turun ni kena menten lakla..kita pun jenuh gk nk menten.

    ReplyDelete
    Replies
    1. itulah...nk maintain yg payah sket ... tp kenalah usaha

      Delete

Tinggalkan komen di sini ... Terima kasih ;=)

MAKLUMAN : Jangan Tinggalkan Komen Berbentuk URL Link. Komen Berbentuk URL Link Akan Di Delete Bagi Mengelak Blog Ini Dianggap Sebagai "BLOG SPAM" Oleh Pihak Google!