Monday, August 12, 2013

RAYA DULU, RAYA SEKARANG

Assalamualaikum ...



Apalah malas bebenor aku nak hapdet entry skang nie ... sengaja buat halangan dalam diri. Walhal kadang idea dan cerita melambak aje ada. Penyakit M besar kalau dah datang adakalanya susah nak dileburkan!

Okeylah, memandangkan skang masih mood raya, aku nak story pasal raya ajelah .... eh, aku nie raya ke sebenarnya? Raya yang sepatutnya jadi seminggu, cuma 4 hari je untuk aku. Selebihnya balik rumah sendiri dan lawat adik aku kat spital. Sambut ahli keluarga baru. Syioooknye ada baby comel hidung mancung mata bulat dan hitam. Rasa nak geget je! hah ....

Aku nak share sketlah pendapat aku soal raya dulu dan raya sekarang. Ini berdasarkan apa yang aku pandang. So, takde kena mengena ngan korang. Kalau terkena pun mungkin kebetulan ajelah kot ... yelah dah sama-sama dok kat Malaysiakan, cerita dan pengalaman maybe lebih kuranglah. Lain la aku nie sambut raya kat UK (ulu kelang ke ...ngeh ngeh). 

Dulu aku kecik-kecik tak suka sangat beraya dari rumah ke rumah semata-mata nak kaut duit raya. Sebabnya aku masa kecik spesis pemalu, kedua bila ko dah jalan jauh-jauh (maklumlah kampung, kalau rumah flat naik turun tangga ajelah) nak patah balik ke rumah sendiri dah penat. Panas pulak tuh! Habis cair make up ai kang. Melecetlah kaki sebab pakai kasut raya baru. So, aku akan beraya 3-4 buah rumah sebelah kiri ... 3-4 buah rumah sebelah kanan ... pastu 1-2 buah rumah depan rumah aku. Pastu aku balik rumah tolong mak aku hidang kuih kat tetamu. Eh, baikkan aku nie ... sebab tu lah sampai ke tua keje aku bancuh air, potong ketupat dan hidang kuih muih setiap kali hari raya. Sudah tu, basuh gelas bagai. Tension mak! Apapun jua keadaan .... walaupun aku pernah nangis sebab tak larat nak basuh gelas sampai merajuk sbb adik aku tak nak tolong, bagi aku raya dulu tetap meriah! 

Dulu, budak-budak kalau beraya reti hormat orang tua. Datang bagi salam. Duduk ... makan minum pastu siap salam bila nak balik. Bila bagi duit raya ... Terima kasih makcik! Uihs ... bagus budak-budak dulu ;p Tu yang aku suka sangat. Budak-budak datang je, aku dok sebelah mak ... aku lah tukang bagi duit raya kat dorang walaupun dorang sebaya sesaiz aku je pun. Part nie rasa bangga la dorang kena salam aku untuk amek duit. he he he

Itu cerita dulu. Cerita sket sudahlah ....

Itu dulu. Sekarang ni, aku tengok anak-anak buah aku ... spesis sama gak dengan aku. Malas nak beraya. Leka nak dok rumah. Daripada 7 orang anak buah aku yang balik kampung untuk beraya ... cuma 2 orang je rela pergi jalan kaki untuk beraya dari rumah ke rumah kutip duit raya. Itupun yang sorang tu balik awal, dan yang sorang lagi sambung beraya sampai penat .... then abang aku la pi jemput anak dia balik. Takut sesat ... dah la tak biasa ngan kampung. Cuma bezanya dorang nie .. dok rumah leka main smartphone pastu layan tv! Hoooih .... makcik juga basuh gelas pinggan bagai. Makcik juga potong ketupat. Sabar ajelah ... makcik nie urut dada ajela. Bila malam aku pun geng ngan anak buah aku layan candy crush! Siap anak buah aku ajaq camne nak kasi menang ... ho ho ho ... dasar mak sedara tak mereti main games. Budus sket bab games nie. Asyik failed je kalau main!

Sekarang nie, budak-budak jenis beraya depan pintu. Tak reti nak masuk rumah walaupun diajak. kadang masih atas basikal .. hulur tangan minta duit raya. Kuang ajaq weh. Aku pandang rasa nak lem*** pun ada. Tapi disebabkan raya, terus aku jadi pemaaf ... ekekkeke. Yang tak boleh blah tahun nie pasai budak-budak yang beraya nie, masa ayah aku dok hulur duit sorang sengget .... ada sorang budak nie siap minta duit lebih kat ayah aku, budak ni siap cakap, "bagilah dua ringgit ...!". Ewah .. ko demand plak berapa banyak duit raya ko nak. Ayah aku cakaplah, kalau nak dua ringgit datang beraya tahun depan. Sebabnya ayah aku nie jenis up duit raya setiap tahun. Maybe sebab tu kot rezeki ayah dan mak aku sentiasa murah. Walaupun ayah mak aku bukan orang kaya pun ... tapi dorang nampak senang dan selesa. Rezeki sentiasa ada. Mak aku kata sedekah adalah salah satu punca murah rezeki. Ok mak ... pasni nak sedekah dengan banyak. Mak aku plak sambung, pastikan ikhlas!! Gulp ...

Raya skang nie aku tak rasa macam raya pun. Mana taknye ... memasing sibuk dengan gadjet! Bila nak menziarah nie weh .... raya nie patut ziarah sedara mara, bukan ziarah gadjet!


Kemeriahan raya dah suram bagi aku. Tahun depan minta-minta tak suram lagi ... he he he ;p


Okeh dah ... citer raya sket je. Merapu ke lain je lebih aku nie. Nanti sambung lainlah ... aku nak balik keje dah. Bapak bosan keje time orang syiok beraya .....





CK : Lapar ketupat palas la plak.

2 comments:

  1. Akak memang boleh dapat darah tinggi kalau ada budak datang minta duit depan pintu jer. Akak paksa diorang masuk, minum air, lepas tu bagi ceramah kaw2 punya. Tanya setiap sorang amcam2 soalan sampai panas vuntut diorang. Confirm lepas tu tak ramai kanak2 yang datang. Well...I am trying to educate them..what's wrong with that, kan..?

    ReplyDelete
    Replies
    1. tension kan kak bebudak skang nie...nk beraya pun kena disekolahkan dulu.

      Delete

Tinggalkan komen di sini ... Terima kasih ;=)

MAKLUMAN : Jangan Tinggalkan Komen Berbentuk URL Link. Komen Berbentuk URL Link Akan Di Delete Bagi Mengelak Blog Ini Dianggap Sebagai "BLOG SPAM" Oleh Pihak Google!