Friday, August 23, 2013

KESEDARAN IBUBAPA ZAMAN SEKARANG TENTANG MENABUNG UNTUK ANAK-ANAK

Assalamualaikum ...


Aku baru lepas balik dari bank in duit dalam ASB. Alhamdulillah, ada rezeki lebih sket masa dapat gaji semalam. So, dapatlah aku menabung lebih dalam akaun ASB aku. Asyik dok mengorek je, menimbunnya jarang ... bukit pun boleh rata nanti. Akaun Tabung Haji je aku amat jarang korek, nak menimbun pun kadang-kadang juga. Gaji aku sekadar selesa je (Alhamdulillah, cukuplah menampung diri sendiri dan mak ayah sket-sket), nak bermewah tu memang tidaklah. Kalau ada OT lebih, dapatlah aku menabung tuk masa depan ... tak pun bagi mak ayah sket-sket.

Memandangkan ASB aku tu makin susut, aku decide nak top up balik dengan rezeki lebih yang aku dapat masa bulan puasa aritu. Dan masa kat PNB (Perbadanan Nasional Berhad) sambil dok tunggu no. gililiran, terus terniat dan berazam dalam hati ... "lepas nie nak top up terus duit ASB, berdikit pun tak apa ... nak janji dengan diri sendiri takmoh korek-korek lagi akaun nie mcm akaun Tabung Haji. Azam neh!".

Sambil dok tunggu giliran aku dipanggil, aku tengok ramai mak ayah yang nak simpan duit raya anak-anak dalam akaun ASB. Aku dulu tak lalui zaman-zaman camnie. Aku ada ASB masa dah sekolah menengah. Tu pun aku buka akaun kat sekolah. Yelah, sekolah kampung. Mak ayah pesawah. Apalah sangat kesedaran dorang tentang menabung nie kecuali dengan membekalkan tabung buluh serta tabung ayam kat aku dengan abang je masa tu. 1st akaun aku dengan Bank Simpanan Nasional. Jenis menabung yang style tampal setem 20 sen dekat kad BSN tu. Bila kad BSN tu dah penuh, ko boleh la bagi dekat van BSN bergerak yang datang kat sekolah. Nanti kerani BSN akan update buku akaun bank. Sebab itulah, masa sekolah dulu kalau ada duit lebih aku akan beli setem untuk tampal dekat kad menabung BSN. Kat rumah plak, mak ayah dah siapkan tabung buluh sorang satu kat aku dengan abang. Masa tu aku takde adik lagi rasanye, merasalah jadi anak bongsu dekat 5 tahun juga. Tuh yang manja semacam sampai ke tua. Bila dah ada adik, takleh terima hakikat kena jadi kakak ... apalah!

Ibu bapa sekarang nie, bila anak lahir je terus buka buku akaun bank. Terutamanya ASB dan Tabung Haji. Aku tengok majoriti kawan-kawan aku yang ada anak, mesti anak dorang dah ada buku akaun bank. Paling koman pun sorang satu. Macam adik aku, anak dia 3-3 orang sekali ada buku akaun bank. Umur sebulan dah ada duit ratus-ratus dah dalam akaun. Adik aku siap buka akaun ASB, ASN dan Tabung Haji untuk anak-anak dia. Duit raya semua longgok dalam tu. Pastu, untuk akaun Tabung Haji plak ... adik aku suami isteri buat potongan gaji sorang RM20 sebulan untuk masukkan dalam akaun anak-anak dia. Nampak sket, tapi kalau dah simpan sampai 20 tahun campur dividen lagi, mestilah jadi banyak. Itu belum campur collection duit raya lagi. Budak-budak sekarang nie yang jenis ibubapa ada kesedaran menabung sure duit dah ribu riban dalam akaun. Walhal belum keje pun lagi. Umur pun belum cukup 12 tahun, tapi duit dah banyak dari orang dah keje. Akulah tu ... asyik korek je! muahahahahahha

Sebulan RM20 x 12 bulan x 20 tahun ... dah berapakan? RM4,800.00 ... belum campur dividen .... belum campur duit raya ... belum campur duit anak-anak yang menabung sendiri hari-hari lagi. Cukup umur 20 tahun dah ada dalam RM20K. Eh, okeylah kalau golongan sederhana cam kita, anak-anak ada duit sebanyak tu. Tak yah kot nak sibuk pinjam duit PTPTN (Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional) lagi. Tak yah sibuk nama kena blacklist sebab tak bayar duit PTPTN. Nasib baiklah aku belajar dulu loan dengan JPA (Jabatan Perkhidmatan Awam). Hui ... selamat sket, Alhamdulillah. Bayar loan JPA pun ikut sukahati je, tapi tetiap bulan memang aku konsisten bayar la. Hutang weh, boleh dibawa mati ... dah pandai pinjam kenalah reti membayar!



Itu bab ibubapa yang sedar tentang pentingnye menabung untuk anak-anak. So, nak menabung nie korang kenalah belajar atau cari tips bijak berbelanja dan cara mudah untuk menabung. Kenalah belajar set matlamat. Kena ada ilmu juga menabung nie. Jangan main hentam sajalah! Carilah cara mudah untuk menabung. Bukan masa depan korang je, tapi masa depan anak-anak juga ;)

Sesape yang belum menabung untuk anak-anak terutama untuk pendidikan anak-anak, silalah mulakan dari sekarang. Senang masa depan korang dan anak-anak nanti. Aku tertarik membaca tips menabung tabung bunian dari blogger Eyriqazz. In Shaa Allah, bila aku ada anak nanti ... aku akan follow tips dari Eyriqazz nie. Amat berguna!

Dan sekarang ini, konsep aku menabung lebih kurang sama dengan Nurul Jamian. Tapi dia lebih sikitlah dari aku. Aku kurang daripada dia. he he he. Boleh tengok sini tips menabung cara Nurul Jamian.

Itu ajelah kot aku nak share dengan korang. Moga dapat beri manfaat bersama ...happy reading!




CK : Aku ada tabung dekat rumah dan juga office. Semua duit seringgit dan syiling aku tabungkan ... tabung nak travel tu. Guna saki baki belanja hari-hari je 

4 comments:

  1. alhamdulillah..sy kecik2 dl mmg takde simpanan..pnh ada..tp lps tu mak ambil sikit sbb mslh kewangan.tp tak ganti..tkpe la..hehe

    now, dah ada ank, sy terus smpn duit org bg masa melawat..masa raya...sy smpn dlm asb sy..sbb blm bkk asb dia lg..baby blh bkk acc bile umor 6bulan ke atas je..now,br baby ckup 6 bln.hehe.siap ambil insuran prudential lagi utk ank..sy tak mo dia susah mcm mama dia ni.fresh graduate dgn duit asb ada rm300 je..tu pun smpn dr PTPTN utk belanja sementara cari keje lps hbs belajar dl..

    ops..pjg plk komen!hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah....mampu juga menyimpan. sikit2 pun takpe, janji menyimpan. Jgn korek balik udah le...hehehe

      Delete
  2. Baru terbaca entri ni. suka sangat entri yanga da tips2 macam ni. kita punya tips biasa2 je awak

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tips biasa2...tp kalau ia baik dan diamalkan, hasilnye luarbiasa

      Delete

Tinggalkan komen di sini ... Terima kasih ;=)

MAKLUMAN : Jangan Tinggalkan Komen Berbentuk URL Link. Komen Berbentuk URL Link Akan Di Delete Bagi Mengelak Blog Ini Dianggap Sebagai "BLOG SPAM" Oleh Pihak Google!