Sunday, February 20, 2011

Jangan Pernah Berubah [ST12]

Assalamualaikum ....

Biarkan waktu teruslah berputar
Mencintai kamu penuh rasa sabar
Meski sakit hati ini kau tinggalkan
Ku ikhlas ‘tuk bertahan

Cintaku padamu begitu besar
Namun kau tak pernah bisa merasakan
Malah kini kau ucapkan selamat tinggal
Membuat keresahan

Meninggalkanku tanpa perasaan
Hingga ku jatuhkan airmata
Kekecewaan ku sungguh tak berarah
Biarkan ku harus bertahan

Jangan pernah kau coba untuk berubah
Tak relakan yang indah hilanglah sudah
Jangan pernah kau coba untuk berubah
Tak relakan yang indah hilanglah sudah

Jangan pernah kau coba untuk berubah
Ku relakan yang indah dalam hatinya



Entri petang ini agak emosi. Berkait dengan perasaan, cinta dan kasih sayang. Sudah lama saya cari tajuk lagu ini. Sedang asyik melayan Suria FM, tiba-tiba DJ memutarkan lagu ini kembali. Mula-mula dengar lagu ini sejak lebih sebulan yang lalu memang hati saya amat tersentuh! Tapi, tak perlu mengikut perasaan. Cerita sudah tamat. Sudah berakhir. Yang tinggal pun hanya kenangan yang untuk dikenang dan bukan untuk diingat-ingat sepanjang masa dan lebih teruk sepanjang hayat.

Percaya. Kenangan pasti boleh dihapuskan. Semua terpulang pada diri. Antara kuat dan tabah untuk dihadapi. Masa akan membantu dan kekuatan diri akan menyokong segalanya pulih kembali. Walau bukan seperti sediakala, tapi mungkin akan mampu membuatkan kaki mampu melangkah atau berlari!

Masa mungkin mampu menjadi penawar! Tapi sejauh mana dan sehebat mana masa mampu mengubati luka. Semuanya terpulang pada individu yang merasai kecewa dan kelukaan itu sendiri. Sebagai manusia dan semoleknya adalah hamba kepada DIA, seharusnya redha menerima segala ketentuan DIA dengan hati yang terbuka. Sakit memang sakit. Namun, harus percaya diri diuji mungkin ada sebab-sebabnya. Setiap sesuatu yang berlaku pasti ada sebab disebaliknya. Harus percaya! Harus menerima! Walau sakit, pedih dan menikam kalbu.

Seakan perit dengan apa yang telah berlaku. Tapi tetap bersyukur diri masih mampu tersenyum. Mengharap JANJI UNTUK DIKOTAKAN, belum tentu ia menjadi satu kepastian. Sehinggakan diri berpesan kepada hati, JANGAN BERJANJI DAN MENERIMA JANJI KETIKA SEDANG BAHAGIA dan jangan membuat keputusan ketika hati sedang marah!

Dari saat ke minit. Minit ke jam. Jam ke hari. Hari ke minggu. Minggu ke bulan. Dan bulan ke tahun. Segalanya seolah baru semalam berlaku. Pasti kenangan akan berlalu...tapi bila, diri tidak pasti.

Merindui segala keindahan tetapi harus pasrah menerima kekecewaan! Cinta dan kasih sayang masih sama bagai dulu. Tidak bertambah dan tidak berkurang disaat pemergiaan si dia!

Oh! Tuhan...terima kasih atas segala ujian dan dugaan. Terima kasih mengajar diri tentang cinta, kasih sayang, rindu, kecewa dan kelukaan...dan diri mula sedar! Inilah namanya KEHIDUPAN. Kadangkala yang kita kejar jauh meninggalkan kita dan kadangkala bagi sesetengah orang, apa yang dikendong pula berciciran! Dalam sesetengah hal kehidupan, kita tidak seharusnya tamak. Kerana hidup ini adalah perkara tentang membuat PILIHAN!



CK : Senyum-senyum! Segalanya sudah tersurat...tatkala kebahagiaan hampir digenggam tapi sudah diragut orang!!


1 comment:

  1. pernah juga menghadapi kekecewaan sebegini..
    ditinggalkan keseorangan sedangkan si dia bahagia bersama insan lain..
    alhamdulillah,sekrang berjumpa dengan yang lebih baik.
    semoga jodoh dengan si dia berpanjangan.
    setiap kehilangan itu pasti akan ada ganti yang lebih sempurna dan indah.

    ReplyDelete

Tinggalkan komen di sini ... Terima kasih ;=)

MAKLUMAN : Jangan Tinggalkan Komen Berbentuk URL Link. Komen Berbentuk URL Link Akan Di Delete Bagi Mengelak Blog Ini Dianggap Sebagai "BLOG SPAM" Oleh Pihak Google!