Sunday, February 13, 2011

Makanan Yang Perlu Ketika Berdiet

Assalamualaikum...

Korang diet ke? Kalau diet...saya nak share jenis-jenis makanan yang sesuai ketika diet!! Menarik nie. Info menarik nie saya dapat dari Pak Ngah Farit Ismeth Emir. Sejak 2 -3 menjak ni rasa mcm dah kurang share petua dari Pak Ngah. Tapi hari ini kita sharing is caring petua lagi ye...

+++++++++++++++++++


Kacang Buncis dan Kacang Panjang

Kaya dengan serat dan mengandungi beberapa keperluan nutrian misalnya potasium yang membantu mengatasi masalah kelebihan cairan, protein dan kalsium.

Bijirin Oat

Kandungan antioksida dan seratnya baik untuk membakar lemak dan membuatkan anda sentiasa bertenaga sepanjang hari.

Avokado

Buah ini mengandungi kalori yang tinggi tapi juga mengandungi asid lemak esensial yang baik untuk kulit. Ia mengandungi vitamin E dan beta sisosterol dan serat yang membantu mengatasi masalah kolesterol.

Pisang

Mengandungi potasium dan vitamin V6 yang bermanfaat untuk megatasi masalah kelebihan cairan dalam tubuh.

Nanas

Membantu memperbaiki serat kolagen yang rosak. Selain itu ia juga mengandungi vitamin C

Limau dan Anggur

Membantu membentuk serat kolagen. Juga mengandungi methoxylated bioflavonoids yang berguna untuk melancarkan perjalanan darah dan memperkuatkan pembuluh rambut.

Asparagus

Memperkuatkan pembuluh vena dan pembuluh rambut serta membantu mengawal tekanan darah. Mengandungi glutathione, enzim yang bersifat detoksifikasi dan pelawan radikal bebas.

Bawang Merah dan Bawang Putih

Ramuan dapur ini mudah disertakan dalam setiap masakan. Kandungannya antara lain sulfur (membantu mengatasi kesan daripada pendedahan radikal bebas), vitamin E dan vitamin C

Brokoli

Mengandungi alpha lipoicacid (mencegah kolagen), selenium (memaksimumkan vitamin C, E dan beta karoten) dan kalsium.

Daging Merah

Anda tidak perlu menjauhkan diri daripada produk-produk yang berasaskan haiwan. Pilihlah yang bebas lemak. Daging lembu mengandungi conjugated linoleic acid (CLA) yang berfungsi untuk membakar lemak. 

Amacam ok tak??


CK : Nak diet camne...semua disebat!! Huh...

3 comments:

  1. nak tanya,kacang soya elok tak ambik masa tengah jaga diet???

    saudari terpilih untuk menyertai 'CONTEST 50 FOLLOWERS CIK FYZA'..
    kalau sudi silalah join ye?

    ReplyDelete
  2. Fyza > saya bukan pakar diet...sbb saya sendiri gagal dlm bab nie...hahah tp soya kan byk protein! oklah kalau nk diet2 dgn soya nie...huhu

    Thanks memilih saya

    ReplyDelete

Tinggalkan komen di sini ... Terima kasih ;=)

MAKLUMAN : Jangan Tinggalkan Komen Berbentuk URL Link. Komen Berbentuk URL Link Akan Di Delete Bagi Mengelak Blog Ini Dianggap Sebagai "BLOG SPAM" Oleh Pihak Google!