Thursday, February 17, 2011

SEPOTONG KEK DAN PERSAHABATAN

Assalamualaikum...


Rasanya saya sudah lama tidak bersama sahabat-sahabat lama yang saya kenal pada hari pertama saya lapor diri di tempat kerja sekarang. Saya faham. Masing-masing sibuk dengan komitmen tersendiri. Pejabat dan keluarga. Tapi itu bukan alasan untuk kita melupai siapa sahabat kita?

Biar siapapun mereka. Baik atau buruk. Kurang atau lebih. Lemah atau kuat. Hina atau mulia. Bila mereka tersemat di hati walau kadangkala sikap kita dan sikap mereka mengguris hati masing-masing. Kita masih punya rasa menganggap diri mereka sahabat. Walau tidak selalu bertemu. Walau bukan setiap masa bertentang mata. Walau bukan bersentuhan bahu berpanjangan. Walau tidak melihat ukir senyuman. Tapi jauh di sudut hati, masih punya rasa rindu pada sahabat kita bukan...??

Tapi bukan semua orang yang kita kenal selayaknya dianggap kawan, teman dan sahabat! Begitu juga dengan diri kita. Mungkin diri kita juga tidak layak dianggap kawan, teman dan sahabat oleh sesetengah orang. Adil bukan?!

Hari ini saya hadiahkan kepada mereka yang saya anggap sahabat dengan sepotong kek! Kalau saya mahu, boleh sahaja saya sedekah kek yang banyak itu kepada kenalan di department saya yang ramai ini. Buat apa saya susah-susah telefon sahabat saya untuk ambil kek yang melangkaui blok. Tapi bagi saya, lebih baik memberi kepada mereka yang tahu untuk menghargai! Lebih baik bukan. Tersangat baik. Hati saya pun tidak sakit disebabkan sebarang sok-sek sok-sek di belakang hari. Sebab saya tidak mahu orang baik dengan saya bila dapat ganjaran, tapi di belakang, saya dijadikan bahan!

Apa kaitan sepotong kek dan persahabatan? Fikir-fikirkanlah sendiri. Saya meninggalkan kalian dengan persoalan ini. Kalau rasa nak jawab, sila tinggalkan komen. Kalau rasa hadir hanya sebagai pembaca pun tidak mengapa! Tetap berterima kasih untuk itu...




CK : Dulu saya suka berbaik dengan orang. Sentiasa berbaik sangka. Saya beri mereka bunga tetapi mereka membalas saya dengan duri! Hari ini biarlah setakat kenal gitu-gitu sahaja. Habis waktu pejabat habislah tempoh kenal kita. Esok pagi datang, jumpa dan sambung semula kenalan itu, cukup masa pulang, berakhirlah tempoh kenalan itu...dan begitulah hari-hari selagi saya dan mereka masih di sini. Tiada rasa untuk berdendam dengan apa yang mereka lakukan kepada saya. Segala umpatan saya terima dengan senang hati. Tapi cukuplah apa yang saya lalui...pengalaman mengajar saya untuk lebih berhati-hati! Hinggakan saya merasakan diam itu lebih baik. Biarlah kita meminggirkan diri terlebih dahulu daripada kita dipinggirkan bila sudah tidak perlu....

1 comment:

  1. Sepotong kek yang diberi oleh seorang sahabat, memang kita kan ingat sampai bila-bila kesedapan kek tersebut...Bila tgk jer kek, konfem teringat kat kwn kita tu..

    ReplyDelete

Tinggalkan komen di sini ... Terima kasih ;=)

MAKLUMAN : Jangan Tinggalkan Komen Berbentuk URL Link. Komen Berbentuk URL Link Akan Di Delete Bagi Mengelak Blog Ini Dianggap Sebagai "BLOG SPAM" Oleh Pihak Google!