Thursday, September 29, 2011

Jalan, Order dan Makan : Gerai Tepi Jalan, Taman Cempaka Nilai N9

Assalamualaikum ...


Hari ini aku siap kerja awal. Gigih seharian aku buat kerja aku, walaupun aku rasa agak slow. Renung dan termenung depan desktop aku tu tak tahulah berapa kali. Lama pulak tu. Rasa macam nak give up juga tadi bila aku tak dapat nak settle kerja-kerja nombor dan sistem tuh! Jenuh dok pusing-pusing nak selesaikan masalah kerja yang tak seberapa. Kadang aku nie jenis malas sikit nak fikir benda yang susah-susah. Tapi Alhamdulillah Allah permudahkan urusan aku tadi. Syukur sangat!


Pukul 6.00 pm aku dah habis kerja. Siap-siap berkemas ... dalam 6.15 pm mulalah mencari arah. Mood aku memang takda untuk balik rumah awal. Rasa macam nak release tension. Tension? Rasanya takda pun aku tension. Niat hati sebenar memang aku nak pi jalan-jalan.


Lagipun hari ini MB hantar aku. So, aku dah ajak dia pergi jenjalan dulu baru balik. Makan ke apa ke? Nak tengok wayang ... malas nak pergi shopping complex. Alamanda tu lagilah ramai orang. Masing-masing pilih untuk pergi makan dan membesarkan perut. Tempat aku yang pilih!


Aku nak makan dekat gerai tepi jalan je! Well ... aku nie jenis tak kisah sangat asal tempat tu bersih dan sedap. Kira lulus buat tekak aku. Selalu sangat makan kat restoran boleh rebeh wallet aku dan MB. Sebenarnya aku dah lama pendam hasrat nak makan dekat gerai tepi jalan yang berdekatan dengan simpang tiga Taman Cempaka, Nilai, Negeri Sembilan. Putrajaya - Nilai amatlah dekat. So, memang tak jadi hal. 15 minit drive dah pun sampai. 


Setiap kali balik pergi Seremban memang aku lalu sini kalau malas nak sangkut kat jammed di highway pada hujung minggu. Jalan nie memang jadi pilihan. Dari Putrajaya lalu Salak Tinggi, jumpa bulatan besar ambil pukul 3 ye ... terus sampai jumpa simpang 3 Taman Cempaka. Belok kanan. Gerai-gerai makan berada di sepanjang deretan jalan besar! Pilihlah mana korang suka ...


Aku pilih gerai tepi jalan yang pertama! Memang pilihan yang tepat .... sedap dan murah! Iloike. Dan kerana lokasi dan menu ala santai dia yang sedap ... aku balun terlebih pulak. Hancus sudah disiplin makan aku bulan nie. Tahu apa aku makan?? Meh jenguk sini sikit ....

.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.




Char Kuew Teow Kerang (CKTK) nie memang sedap! Lebih kurang sama dengan char kuew teow Pak Mat dekat Pasar Tani Putrajaya tu. Mabeles beb ... wa cakap lu! Memang aku rasa tak puas makan. CKTK nie diorder untuk aku. huuuu ... MB diet aku rasa. Sekarang nie pun aku tengok dia macam kurang makan kecuali masa open house dia terlebih makan. Tapi dia kongsi-kongsi skitlah CKTK nie dengan aku. Takdelah aku kejam nak bagi dia tengok je.





Tengok nasi lemak daun pisang nie, tak tau nak cakap ada dah. Even aku nie tak berapa suka melantak nasi lemak boleh jadi suka dengan nasi lemak nie. Terbaik sebab bungkus dengan pisang. Sekian lama juga aku cari nasi lemak macam nie. Nampak purbakala tau!




MB amik nasi lemak satu. Tapi bukan dia yg habiskan ... aku yang perabihkan nasi lemak dia. Memang dia pun puji sedap. Sambal pedas dan cukup rasa. Nasi wangi dan lembut. Cheeeeh ... dah jadi pengulas JJCM plak.





Ini rupa dalaman yang dah diselak sebalik daun pisang! Kerana nasi lemak ini yang buat aku tergoda giles ... aku habiskan nasi lemak MB then aku up lagi satu bungkus. Memang aku terlajak makan. Tapi oklah aku makan sebelum 8pm. Boleh lagi sampai rumah nak lompat-lompat kasi berpeluh. 


Memang malam ini aku makan banyak. Nasi lemak 1 + 1/2 bungkus dan CKTK yang mabeles super duper tuh! Semua total aku dan MB makan termasuk air cuma RM8.00! Murah sangatkan. Lokasi ini dah jadi pilihan aku pada masa akan datang. Kalau rasa teragak nak makan CKTK bolehlah drive sampai sini .... he he he .... jauh nau cari makan. Korang pun kalau nak try ... bolehlah! Manatau kot serasi dengan tekakkan!



Mata aku dah kuyu. Sekarang nie memang aku masuk tidur agak awal. So, aku nak tata titi tutu korang. Jangan berjaga sangat depan lappy, jaga kesihatan mata sama!



Thanks ya korang datang sini and thanks for reading too. Aku undur diri dulu yeee ....




CK : Macam menongkat mata aje skang nie! Ngantuk  sungguh!

5 comments:

  1. makanan kat gerai mang beshhh!
    hee
    aiyoo
    napelah boh entri makanan sodap2 mlm ni
    dah lapaaaaaq huuu

    ReplyDelete
  2. haha.penah makan CKT pak mat putrajaya tu.kata femes sgt.

    tgk gmbr ni terus lapar CKT. apakahh!!hahaha

    ReplyDelete
  3. waaa...kena try nie. char kueay tiaw tu nampak sangat menarik

    ReplyDelete
  4. Aimie > pastikan gerai tu bersih dh sodap la...tp mmg santai makan kt gerai

    Pizli > sila try ....ngeh ngeh

    Sailaff > Klu mee goreng udang pak mat tu pun sedap tau ... makan panas2 perghhh


    Azila > menarik dan sodap tau

    ReplyDelete

Tinggalkan komen di sini ... Terima kasih ;=)

MAKLUMAN : Jangan Tinggalkan Komen Berbentuk URL Link. Komen Berbentuk URL Link Akan Di Delete Bagi Mengelak Blog Ini Dianggap Sebagai "BLOG SPAM" Oleh Pihak Google!