Tuesday, September 27, 2011

Menjakun Di Jamuan Raya PWTC!

Assalamualaikum ....


Sepatutnya last week lagi aku update pasal Jamuan Raya di PWTC! Tapi entah macam manalah boleh tercicir aku pun tak tahu lah. Terlalu banyak cerita atau aku malas benor nak update entry sampai ada yang terlepas ke belakang!


Gini ceritanya,  last week aku beriya ajak MB pergi Jamuan Raya @ PWTC. Tempat jatuh lagi dikenang. PWTC inilah bermulanya sejarah aku menjejak kaki di KL. Terus jadi anak perantauan sampai sekarang. 10 tahun lepas aku kerja dengan MOCAT (Ministry of Culture, Arts & Tourism) sebelum Kementerian ini berpecah menjadi 2 Kementerian iaitu Kementerian Pelancongan Malaysia dan Kementerian Kebudayaan, Kesenian dan Warisan.


Dulu aku kerja Bahagian Sumber Manusia, Tingkat  21 di PWTC. Kawan-kawan kat sana memang best. Tapi sekarang masing-masing dah ada haluan sendiri. Dulu, setiap kali ada jamuan raya di Dewan Merdeka ... pastinya ada jemputan. So, tiap-tiap tahun aku akan turunlah pergi jamuan raya. Kadang tak makan sangat pun, lebih seronok nak tengok VVIP. Itu je. Maklumlah orang kampung, menjakun bila dapat tengok menteri face to face! Boleh balik cerita kat orang kampung he he he!


Setelah meninggalkan PWTC sekian lama, sejak tahun 2004 ... aku dah tak menjejak kaki ke sana kecuali masa aku ada kursus kat Pan Pacific tahun lepas. So, bila aku terbaca pasal jemputan untuk orang ramai ke Jamuan Raya di PWTC terus aku ngajak MB. Nasib baik dia nak pergi. Itupun sebab nak jumpa boss dia yang jadi tuan rumah majlis tu ... kalau tak mesti dia tak terima ajakan aku. Dapat juga aku pandang boss MB dari dekat. Face to face lagi you .... Suwetnye muke .... ngeh ngeh ngeh!


Memang meriah jamuan tu. Bukan setakat dihidang dengan makanan tetapi juga ada hiburan. Nash pun ada tau. Syanie. Lain-lain aku tak kenal sangat sebab aku dah lama bersara ambil tahu pasal artis. Macam-macam makanan ada. Setiap negeri! Ada sate, nasi kerabu, roti jala, daging panggang black pepper, mee rebus, mee goreng, laksa .... macam-macamlah! Dalam macam-macam benda yang aku pandang, ada sejenis kuih yang menarik hati aku! So, bila MB offer untuk ambilkan ... aku angguk je laju-laju. 





Inilah kuih tu. MB ambik dari gerai N9. Dia kata kuih nie namanya apam. Bab namanya apam memang tak heran sangat bagi aku sebab mak dah selalu buat. Memang antara peberet juga. Tapi yang peliknye kenapalah dibungkus bagai dalam daun berkenaan.



Daun berkenaan dia kata adalah daun rambai. So, kat situ aku dah menjakun. Mak aku tak pernah pun buat apam lagu ini. Sambung MB lagi, kuih apam yang dibungkus daun nie selalunya orang asli yang buat. Aku memang jenis pemalu bab tapau menapau di khalayak ramai. Kuih apam nie MB yang ambilkan untuk aku ... dia suruh bawa balik then rasa! Huuuu malew tul ... pergi jamuan makan yang ada VVIP siap tapau menapau. Tak suke hokeh! Bila dah nama pun rezeki, aku menerima dengan tanda syukur!



Yang bestnya, tak sangka pula nak jumpa dengan Lavender kat jamuan raya nie. Tapi dia lagi awal dah update entry pasal nie. Aku jer ketingggalan keretapi. Yang penting dia menapau kuih apam berbalut daun tu untuk Mr. Z rasa .... hu hu! Baiknye awak ... he he he. Mithali tul awak ye ....



Mata aku dah sarat sangat dengan rasa mengantuk! Lainkali pulak kita sambung cerita ... bila aku rajin akan aku update entry beserta gambar. Harap korang tak jemu datang and baca blog kedaung aku nie yeeeah!!



Thanks datang sini and thanks for reading too!



CK : rindulah pulak ... alahai!

5 comments:

  1. hahaa...dah terbiasa menapau untuk si boncittt saye tu. memang malu pn time menapau tu. sogan yo. tapi, demi cinta kuturutkannn...auwwwww! *geli*

    ReplyDelete
  2. Hani > cuma kita je malew nk tapau neh...hehhehe...cinta ke tak cinta ke...peduli hape

    ReplyDelete
  3. kuih pe tu? siap balut ngan daun lg.hehe pelik jew

    ReplyDelete
  4. Tak pnh tau pom sal kuih tu.. Sdp x?

    ReplyDelete
  5. Edy > itu kuih apam gula merah je


    LZ > rasa apam je lah ... mcm apam kampung tu....boleh la.

    ReplyDelete

Tinggalkan komen di sini ... Terima kasih ;=)

MAKLUMAN : Jangan Tinggalkan Komen Berbentuk URL Link. Komen Berbentuk URL Link Akan Di Delete Bagi Mengelak Blog Ini Dianggap Sebagai "BLOG SPAM" Oleh Pihak Google!