Tuesday, January 24, 2012

BUKAN SEMUANYA SEDAP

Assalamualaikum ...





Akhir-akhir nie aku asyik ingat kesedapan murtabak yang mak aku buat masa aku kecil-kecil dulu. Murtabak mak memang sedap. Memang tak boleh lawanlah dengan mana-mana murtabak yang dijual di restoran atau pasar-pasar malam. Of course dalam dunia nie, masakan ibulah yang paling sedap bagi semua orang. Ye dak??


Mak selalu buat murtabak dengan kulit yang nipis dan isi daging yang tebal. Sangat-sangat sedap. Aku rasa sebiji pun belum cukup. Kalau dulu, nak makan murtabak mak selalu kena tunggu bulan Ramadhan. Mak memang pandai canaikan kulit murtabak. Tak macam aku. Asyik pandang mak buat tapi tak pula rasa nak belajar. Sampai bilalah nak macam ini?



Aku, abang dan adik-adik dibesarkan dengan makan kuih muih yang mak buat. Kami sekeluarga memang tak pernah beli kuih. Nak makan, request je dekat mak. Pasti dia buat. Sebab itulah kalau kat sekolah pun aku tak pernah beli kuih, sebab aku rasa kuih yang mak aku buatlah paling sedap dalam dunia. Sehinggalah aku dah kerja, aku terpaksa makan kuih yang dijual. Mak jauh, bukan dia boleh pos pun semua kuih muih tu. Bila balik kampung baru boleh request macam-macam jenis kuih. Oh! mak ... saya nak makan tepung bungkuslah! ermmm


Berbalik kepada tajuk, dek kerana nak makan sangat murtabak. Terus timbul idea nak buat mini murtabak dengan menggunakan kulit popia. Tapi sayangnya, bukan semua yang aku masak sedap macam mak masak. Kawan aku cakap, mini murtabak aku masin. Terus dia sms aku, "ooi, kau nak kahwin ye? masinnya!!! :)". Memanglah aku nak kahwin tahun depan, jika dah setuju dua-dua pihak. he he he.


Apa kaitan masin dengan kahwin? Benda bermain di fikiran aku. Masin sangat ke mini murtabak yang aku buat tu. Aku rasa oke je. Terus aku reply, "ye ke? aku rasa ok je  ... ha ha ha".


Pastu dia balas lagi, "masin pun ko still boleh makan?". Aku tak letak garam cuma letak serbuk perasa dalam inti murtabak tu. Agaknya dalam keadaan pagi yang mengantuk, terlebih pula serbuk perasa tu. Mungkin juga lidah aku dah hilang deria rasa masin. Aku makan ok je. Tapi, komen macam kawan aku tu, of course aku boleh terima. Bukan semuanya sedap apa yang kita masak. Kadang ada lebih ada kurang, ye dak? So, lets improve di lain masa! he he he




Inilah rupa mini murtabak yang dikatakan masin tu. Takpe lain kali kita buat lagi ye. Kalau masak dan masin selalu, cepat sikit kahwin kot? Macam nie punya gaya, hari-hari aku masak masin. Tak dapat kahwin, darah tinggi yang dapat nanti. he he he.



#nak selak kamus, apa kaitan masak masin dengan kahwin?? sapa tahu, boleh jelaskan??






CK : Nak balik kampung, tapi bajet tak mengizinkan. Tapi ada juga yang tak fahamkan ....

4 comments:

  1. murtabak memang makanan feveret saya....saya pon tertanya2...ape kaitan masin dgn kahwin? kenapa tak manis? kan?

    ReplyDelete
  2. masin dan cepat kawin?? siyesly my sis mmg selalu je masak masin, tp die kawin lmbt gak.. acane??

    ReplyDelete
  3. peehh..kire orait ler tu mnjadi gak rupe die..kalo aku wat memg xjd pape lerr..kompem ke tong sampah

    ReplyDelete
  4. kira pandai lah dah boleh buat murtabak.bukan senang tu.....

    ReplyDelete

Tinggalkan komen di sini ... Terima kasih ;=)

MAKLUMAN : Jangan Tinggalkan Komen Berbentuk URL Link. Komen Berbentuk URL Link Akan Di Delete Bagi Mengelak Blog Ini Dianggap Sebagai "BLOG SPAM" Oleh Pihak Google!