Monday, January 23, 2012

MARI DERMA DARAH

Assalamualaikum ...



Hari Jumaat baru nie, 20 Januari 2011, ada program derma darah dari Pusat Darah Negara Malaysia di Masjid Sultan Mizan, Presint 3 Putrajaya. Program bermula dari jam 11.00am hingga 3.00pm. Sekejap je. Mungkin untuk para jemaah untuk solat Jumaat aku rasa.


Yang menderma darah bukan aku, tapi si MB. Biasalah, dia pun antara penyumbang belakang tabir bagi blog aku. Apa sahaja aktiviti yang aku tiada di tempat kejadian atau aku ada tapi malas sikit, so dialah yang akan ambil gambar. Bila dia ambil gambar, terus cakap, "gambar ini untuk blog ye .... jangan lupa nanti update pasal nie!". Aku angguk-angguk je. Dia rajin juga tolong ambil gambar, tapi dia susah sangat nak baca blog aku sebab kehidupan dia yang penuh dengan kerja harian dan aktiviti kemasyarakatan. Pasrah!




Ini adalah kali ke-6, Si MB menderma darah. Dan aku pula seumur hidup cuma sekali. Itupun tahun 1996 dulu masa dekat STAR, Mergong Alor Star. Aku nie penakut jarum sikit. Ngeri pun ada. Ubat pun kadang-kadang kena paksa inikan pula nak dibiarkan jarum masuk bawah kulit. Dalam hati teringin nak menderma, tapi rasa takut masih ada.


Sebelum menderma kena timbang berat badan dulu. Old skool sungguh penimbang nie.


Cucuk dulu! Mesti sakit aku rasa nie .... tetapi dah nama lelaki of course korang tahan macho kan. he he he


Darah dah turun! Meraaaaaaaaaaaahnye pakngah!


Yang menderma darah adalah ramai lelaki. Jemaah solat Jumaat.


Abang nie tengah pam darah sendiri. Dah sebeg dah! Sedap je baring dengan kipas angin kiri kanan. Syurgaaa!


Ini darah Si MB. Sekejap je dah penuh satu beg. Siap kembung-kembung lagi. Darah dia nie banyak betul, laju pula tu berbanding abang Etika kat sebelah. Ini time belum cabut lagi nie. Tahun depan dia cakap nak derma lagi. Dia cakap darah dia banyak, sebab tu cepat naik darah je! Aku akui Si MB nie memang jenis baran.


Kadang selamba je aku cakap, "saya tak suka orang nak baran and marah-marah tak tentu pasal!".  Baru dia diam pastu. Hidup aku nie tak suka nak cari pasal dengan orang, so kalau hal kecik ke besar ke jangan nak cari pasal dengan aku. Kalau aku tak suka nk baran or marah orang jangan sedap-sedap nak marah aku. Aku memang tak suka! Kalau rasa nak marah, pi main jauh-jauh. Dah cool baru datang dekat!


Aku dah biasa hidup dengan orang baran nie, coz ayah aku dulu time muda-muda dia, memang cepat je nak marah. So, bila dah biasa .... aku ambil jalan mudah, "malas nak layan!". Baran dan derma darah ada kena mengena ke? Derma darah pastu kurang baran .... he he he.




Lepas menderma 1 beg darah, dapatlah 2 kotak milo dan 2 pek oat krunch. Terima kasih Pusat Darah Negara! Menurut nurse yang jaga hari tu, dorang akan ada di Masjid Sultan Mizan bila diminta oleh pengurusan masjid berkenaan, tak pun kadang-kadang Pusat Darah Negara yang request nak adakan program ini. Bagus jugakkan!




# Kalau rasa kita nie kurang harta benda dan wang ringgit untuk menderma, dermalah darah tak pun sedekahkan senyuman. Itupun dah jadi pahala ...






CK : Kena balik kampung dan cari buku merah. Aku pun dah lupa darah aku jenis apa?

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan komen di sini ... Terima kasih ;=)

MAKLUMAN : Jangan Tinggalkan Komen Berbentuk URL Link. Komen Berbentuk URL Link Akan Di Delete Bagi Mengelak Blog Ini Dianggap Sebagai "BLOG SPAM" Oleh Pihak Google!