Wednesday, January 18, 2012

DURIAN OH! DURIAN ....

Assalamualaikum ...




Tahun lepas bulan doblas, aku ada beli durian dekat Pasar Malam Bangi, Shell. Seksyen berapa tak pula aku ingat. Aku asyik dok bising-bising kat MB aku, "nak makan derian ... nak makan derian ...". Aku rasa mungkin taik telinga dia pun cayaq dok dengaq aku membising asal nampak durian tepi jalan. Nasib baik tak kena lempang tak pun kena tinggal dengan tokey derian ke .... haks haks haks!


Kebetulan pergi Bangi, tahun lepas tu (setahun beb baru nak citer) teruslah beli. Itupun selepas dok tawaf satu pasar malam, barulah beli. Selonggok adalah dalam 5-6 biji kot. Berapa RM tidaklah teman ingat, sorry! Yang sedih tu, peniaga derian nie Melayu, diulang Melayu ... kalau dah Melayu memang sah-sah Islam (selalunya begitulah). Tapi, memang buat aku sedih beb!


Peniaga Melayu yang meniaga dekat simpang Pasar Malam Bangi nie .... jual durian lama, dah masak... ada yang masak kecut!! Siooot je kan abang jual derian. Akhirat esok kau menjawablah. Tengok masa dia toreh tu memang cantik ... tapi hampeh!!  Akhirnya derian abang penipu nie aku buat tempoyak je. Kot sape nak sedekan ikan patin boleh juga aku buat gulai tempoyak. Aish.... sodapnye kalau dok dengaq bab ikan patin nie.

 
Sambung cerita balik, disebabkan aku nie macam teraniayalah ... so, doa orang teraniaya nie dimakbulkan Allah ye dak?? Takdalah aku doa, abang jual derian tu dapat musibah. Tapi esok-esok pandailah dia menjawab apsal jual derian busuk kat aku. Nak dijadikan cerita selang seminggu, adik MB bawa balik durian kampung dari rumah mertua dia dekat Perak.


Ish inilah yang teman gemor sangat nak dengaq. Adik MB bagi 4 biji derian yang dia kutip sendiri. Kutip sendiri ye. Derian baik punya. Dia bawa balik sampai penuh satu bonet kereta saga dia. Bayangkan punya banyak. Dok agih dekat adik beradik dan orang kampung. Untung ... untung! Musim derian nanti bagi lagi na adik ... erh erh!

 

Inilah derian yang adik MB bagi ... menarik dan tertarik! Baru tengok duri dia, belum tengok isi dalam lagi.



Mari membelah derian kampungku!



Eaauuuuuwww kuningnye! nyum nyum


Ini si MB lah yang posing buah derian nie lagak camnie ... nak kasi ambik gambaq katanya. Munggil betul!



Perghhhhhh .... memang terbaik!! Sampai hari ini rasa aku masih teringat akan kesedapannya lagi. Rasa nak diulang-ulang. Rugilah sapa yang tak suka makan dan bau durian nie. Orang cakap, "hilang sikit nikmat dunia ... " orang cakap, bukan aku ye. Aku cuma taip je nie ... he he he


Pagi-pagi aku dah kasi korang terliuq dengan derian nie. Biaq leleh ayaq liur korang. Si June ajak aku pi beli durian Musangking kat PJ ... bila agaknye tu??? he he he


Okeh, layan gambaq durian sikit-sikit udahlah, jom kita pi breakfast pastu sambung ghoje ye! Tq datang sini ... tatatititutu!!
# terima kasihlah adik MB, dapat gak merasa derian nie.
CK : Macam mana nak ajaq boss supaya gheja jangan asyik nak lepas tangan ja. Suka sangat tak check gheja staff, tau nak marah ja. amboish!!

14 comments:

  1. memang terliur pun!
    akak dahlah peminat durian...

    ReplyDelete
  2. nampakkk macam sgt sedap durian tuuu...sekarang tgh musim kan....bagi la kite sikit rasa...hehe :P

    ReplyDelete
  3. Hahah ni memang macam anak-anak saya selalu cakap.. 'Terbaikkkk..." (style Boboiboy) Haishh buat orang teringin pagi2 betullah.

    ReplyDelete
  4. errrkkkksedapnya
    nak...nak...nak... ;p

    ReplyDelete
  5. kalau akak mengadap durian ini./...empat biji boleh kasi habis...huhuhu hantu durian..

    ReplyDelete
  6. waaa sedapnya...baru hari tu dpt makan tu pun pakcik yg bagi..huhu..dptlah merasa seulas dua.. =D

    btw, salam perkenalan =)
    saya folo cni sekali.

    ReplyDelete
  7. waaa sedapnya...baru hari tu dpt makan tu pun pakcik yg bagi..huhu..dptlah merasa seulas dua.. =D

    btw, salam perkenalan =)
    saya folo cni sekali.

    ReplyDelete
  8. ........tinggalkan jejak kejap.nanti dtg balik eh

    ReplyDelete
  9. Cik Kamookamie,

    First time bagi komen ni....nk share saya dok Bangi sejak 1993....selalu gi pasar malam...tp sejak kena tipu durian busuk dan durian lama tahun 2008...saya dah serik beli durian pasar malam....majoriti peniaga durian pasar malam ni mmg penipu...saya pun sakit hati.

    Skrg saya kalau nak beli durian 'terpaksa' gi kedai orang Cina, mahal sikit tapi hati tak sakit...cubalah gi kat area Kajang Mewah....ada dua kedai buah di sana,buah2an lain pun fresh...durian mereka kelas satu...bukan saya tak mau bantu peniaga durian Melayu Islam....tetapi serik ditipu selalu...

    ReplyDelete
  10. aduh sajer jer kasi terliur tengok...kena try tau durian musang king..memang terbaik kesedapannya...

    ReplyDelete
  11. ler pasal doyan ker.....

    xmakan doyan le.

    ReplyDelete

Tinggalkan komen di sini ... Terima kasih ;=)

MAKLUMAN : Jangan Tinggalkan Komen Berbentuk URL Link. Komen Berbentuk URL Link Akan Di Delete Bagi Mengelak Blog Ini Dianggap Sebagai "BLOG SPAM" Oleh Pihak Google!