Thursday, January 12, 2012

MENARA KUALA LUMPUR - CERITA DI RUANG LEGAR [Part 2]

Assalamualaikum ...



Kita masuk part 2 pula pasai jalan-jalan ke Menara Kuala Lumpur. Kalau korang perasan, ayat aku dalam entry part 1, memang kelam kabut dan ada yang ayat tergantung. Sorry sangat, sebab aku buat entry tu masa keadaan masih mengantuk pagi tadi. Main tulis antara celik pejam mata je pagi tadi tu. he he he. Okeh sambung cerita, kang termerapu panjang pulak. Cerita asal entah ke mana ...


Ramai pelancong luar negara yang datang ke sini. Menarik kot bagi mereka. Atau mereka ini excited nak tengok bandaraya Kuala Lumpur dari awangan .... mungkinlah! Sama juga, kalau kita pergi negara luar pun mesti nak melawat mercu tanda negara tu kan? Jadi, berbanggalah jadi rakyat Malaysia sebab ada mercu tanda yang tersergam indah dan menjadi sumber pendapatan melalui pelancongan.


 

Kalau korang tengok yang ada ukiran cantik tu, itu adalah tempat menuju ke lif untuk naik ke menara. Okeh aku cerita pengalaman aku dulu-dulu, 10 tahun lepas rasanya. Dulu takda macam sekarang, gerai  jualan pun tak banyak. Dulu aku naik ke Menara KL nie malam. Dapatlah menikmati suasana malam Kuala Lumpur pada malam hari. Dilimpahi dengan lampu neon segala. Memang cantik. Sekarang pun rasanya, makin cantik juga.


Bila dah naik menara nie, rasanya ambil masa lebih kurang 10 minit untuk sampai ke atas. Ingat-ingat lupa dah. Masa tu aku rasa tak sabar dah nak sampai atas. Sebabnya, telinga menjadi terlalu berdengung dan sakit.  Bila sampai atas, lega sangat! Tak perlu tanggung sakit telinga tu. Lagi satu, of course rasa gayat semacam sebab tempat tinggi. Kalau naik Menara Alor Star tak terasa sakit sangat dengungan telinga, sebab menara nie kan rendah banyak dari yang KL punya.



Dekat ruang legar Menara KL ada XD Theater. Ramai jugalah yang beratur nak masuk XD nie. Cuma aku je yang kurang berminat. Fee masuk kalau tak salam RM18/person. So, bila korang dah beratur, dah bayar semua dia akan bagilah cermin mata XD tu. Lepas tu, duduklah dalam XD tu macam bajet dok angkasa lepas je aku tengok. he he he. Sapa yang tak masuk, boleh tengok dari screen sebelah kiri XD nie. Tengok yang masuk itu ajelah ... nampak macam terhoyong hayang, macam menjerit! Aku pun tak tahu kenapa .... Lain kali kalau pi memang aku nak test sekali benda nie.



Kaunter tiket, so beli tiket untuk naik ke menara di sini ya. Jangan salah kaunter. Ada 2 kaunter di sini, satu untuk informasi dan satu lagi kaunter tiket. Tak termasuk kaunter XD tadilah. Harga tiket RM40 untuk warganegara Malaysia bersaiz dewasa (camne saiz dewasa tu?), make sure tunjukkan MYCARD ya.
 



Antara lot-lot gerai yang menjual cenderamata. Macam-macam ada. Harga di awangan, memang boleh tahan jugalah mahal. Tapi pelancong luar Malaysia beli aje aku tengok. Aku sukakan kekemasan setiap lot gerai di sini. Sangat kemas dan menarik. So, kiranya bagus juga aku datang ke sini. Dapat satu ilham untuk upgrade kerja-kerja aku nanti. Ada jual beg, selipar, topi, bekas isi duit, blouse .... semuanya menarik dan cantik di mata aku.



Ini gerai MACAM-MACAM ada, jualan cenderamata juga. Ada poskad, sunglass, keychain, t-shirt ... aiskrim pun dia jual juga. Aku cuma jenguk-jenguk dari luar je. Malas nak masuk sebab ada pelancongkan, bagilah peluang dekat dorang. Macam aku nie, esok-esok pun boleh pergi lagi, ye dak??



Okeh, ini adalah RAINFOREST CAFE. Bila korang datang, bolehlah lepak dan minum-minum di sini sebelum naik ke menara atau bila turun. Harga makanan/minuman? Aku kurang pasti sebab tak sempat nak pandang papan tanda harga pun. Cuma tengok ramainya yang melepak, tapi tak minum pun .... ha ha ha! Jadi senang cakap, mungkin mahal kot. Kot ajelah!


Aku ambil kesempatan update masa tengah buat laporan prestasi tahunan 2011. Kepala dah puas memikir dari pagi tadi nak siapkan laporan. So, masa untuk bertenang aku layanlah blog. 


Nanti kita sambung part 3 pulak. Malam nie kot kalau aku rajin ...... dan tak mengantuk lah! tata ....





CK : Tak suka dengan orang kedekut yang bukan hak dia pun nak kedekut ....

1 comment:

Tinggalkan komen di sini ... Terima kasih ;=)

MAKLUMAN : Jangan Tinggalkan Komen Berbentuk URL Link. Komen Berbentuk URL Link Akan Di Delete Bagi Mengelak Blog Ini Dianggap Sebagai "BLOG SPAM" Oleh Pihak Google!