Thursday, January 26, 2012

Resepi : CHICKEN NUGGET TORTILLA ... sangat simple!

Assalamualaikum ...





Aku rasa inilah resepi paling mudah sangat dan menu sihat bagi aku. Senang 15 minit dah siap! Boleh terus ngap selepas bismillah! Cuti Tahun Baru Cina yang agak malas bagi aku, tak tahu nak buat apa untuk breakfast. Perut dah minta makan, tapi diri tak merajin sangat. So, aku decide untuk buat Chicken Nugget Tortilla yang sangat mudah ... ala-ala KFC gitu!


Resepi campak-campak asal jadi. Naib baik sedap. Sedap bagi tekak sendirilah. Tekak korang aku tak pasti. Jom kita tengok bahan-bahannya dulu. Sebelum tu, tunjuk hasil chicken nugget tortilla aku untuk korang dengan penuh bangga. he he he. Nak buat menu nie perlukan sedikit sangat kerajinan. 




Resepi : CHICKEN NUGGET TORTILLA
Sumber : CIK KAMOO 


Bahan-bahan

  • Tortilla bread (aku beli brand murah, First Choice dekat Giant, janji ada. Ambil yang tradisional)
  • Mayonis (Kalau ada thousand island lagi sedap rasanya nie)
  • Tomato - dipotong dadu
  • Salad
  • Nugget ayam yang telah digoreng - hiris memanjang
  • Sos cili
  • Cheese (aku pakai brand Bega. Ini pun brand biasa tp sedap sbb smokey BBQ)
  • Aluminium foil untuk bungkus

Cara-cara nak buat, boleh tengok step gambar dekat bawah nie. Senang sangat. Budak sekolah tadika pun tau buat nie. he he he, yang penting bekalkan sedikit kerajinan sahaja.



  •  Sapukan mayonis di atas roti tortilla
  • Letakkan salad
  • Kemudian tomato yang telah didadu
  • Hirisan nugget
  • Letakkan lagi hirisan tomato
  • Kemudian kepingan cheese (1 cheese aku potong 2, dan letak atas bawah)
  • Tuang sos cili sepanjang nugget dan cheese berkenaan
  • Akhir sekali, sapu mayonis lagi sekali 

  • Dah siap letak segala inti, boleh gulung bagi kejap-kejap macam gambar di atas. 
  • Jangan letak terlalu banyak inti nanti susah nak gulung

  • Kemudian bungkus chicken nugget tortilla tadi dengan aluminium foil
  • Sebelum tu, panaskan oven dulu dalam 5-10 min
  • Kemudian masukkan chicken nugget tortilla tadi ke dalam oven
  • Bakar antara 10-15 minit sampai roti tortilla berkenaan menjadi lembut.
  • Siap .... bismillah dan ngap!
Mudahkan? Silalah cuba ya. Memang kenyang punya.








CK : Ada banyak lagi entry resepi yang aku belum publish. Mood dipertengahan antara rajin dan kurang rajin.

5 comments:

Tinggalkan komen di sini ... Terima kasih ;=)

MAKLUMAN : Jangan Tinggalkan Komen Berbentuk URL Link. Komen Berbentuk URL Link Akan Di Delete Bagi Mengelak Blog Ini Dianggap Sebagai "BLOG SPAM" Oleh Pihak Google!