Tuesday, January 17, 2012

JIRAN AKU "TERBAIK" SANGAT!

Assalamualaikum ...




Aku balik kerja tadi terus pergi Alamanda sekejap. Cari barang di Cosway. Lepas ke Alamanda pergi makan dan layan Liga Super sekejap, Negeri Sembilan vs Perak. Tak sempat habis layan bola, terus balik rumah sebab dah penat. Fikir, layan bola dekat rumah ajelah. Sampai rumah dekat 10.30pm. Masa aku taip entry nie, Negeri Sembilan kalah. 2-1 dengan Perak! Tahniah Perak ... walaupun yeop menang, den totap sokong den punyo S. Kunalan!



Berbalik kepada tajuk entry, perihal jiran! Aku nie dok apartment (kuarters kerajaan). Kiranya tahun ini tahun ke-4 aku menetap di apartment nie. Aku dah lama perasan depan rumah jiran aku yang No. xx dan No. xy tu, apsallah sampah-sampah kecik cam gumpalan habuk ada di corridor. Kadang-kadang, sampah kecik ini berada betul-betul depan dinding lif. Sapa pula main sapu dari dalam rumah terus keluar nie? Dia sesedap rasa menyapu ke luar tu ingat ada cleaner datang tolong sapu sampah dia kot. Ada tu adalah, tapi bukan hari-hari cleaner tu nak sapu dari lobi sampai tingkat 16. Agak-agaklah!



So, balik kerja tadi ... aku nampak jiran aku, dari rumah  No. xy  ... sapu sampah dari rumah dia terus keluar rumah. Sedap je dia menyapu sampai ke corridor. Pastu sampah-sampah halus tu dibiarkan je depan rumah. Maybe sebab nampak aku kot. Padanlah selama nie corridor tu cam kotor dan berhabuk. Sapu sampah malam-malam plak tu keluar rumah. Mak aku cakap, malam tak baik sapu sampah dan buang sampah luar rumah. Itu buang rezeki namanya. Sebab aku nie jenis dengaq cakap mak, sampai sekarang kalau aku sapu sampah, aku kumpul dulu satu tempat. Esok dah siang baru aku buang ke luar tempat bakaq sampah kalau kat kampung. Macam rumah sekarang senang, dah siap rumah sampah. Masukkan dalam plastik campak je dalam tong. Mudahkan!



Okeh balik pasai jiran aku tu, aku rasa dia takda kesedaran sivik kot. Rasanya dia tak sesuai duduk apartment macam sekarang. Kena duduk rumah kampung je. Mana boleh sapu sampah dari dalam rumah, pastu sampah dalam rumah main hantar ke luar je. Ingat apa!!? Patutnya masukkan dalam penyodok sampah dan sumbat dalam bakul sampah dalam rumah. Bukannya hari-hari sapu sampai ke luar camtu. Aiyak ... dah tua-tua pun tak cerdik!


Ish! Buat malu je nak mengaku jiran .... rasanya, sampah dialah yang berterbang sampai depan rumah aku hari tu. Dah banyak kali dah. Sekarang aku dah saksi dengan mata kepala sendiri. Takdalah nk tuduh sebarangan ... kan ... kan!




Hai jiran! apalah pemalas bebenor kamu nie!



#selamatmalamsemuapembacakusayang!






CK : Mata dah kuyu tapi hati nak update juga!

3 comments:

  1. cuba try nasihat leklok....mana tau tbuka ati dia nnt??

    ReplyDelete
  2. dik apa kata hadiahkan jiran tu penyodok sampah, bukan bagi terus tau, ikat dgn riben letak dkt tempat dia suka kumpul sampah tu ;p

    ReplyDelete

Tinggalkan komen di sini ... Terima kasih ;=)

MAKLUMAN : Jangan Tinggalkan Komen Berbentuk URL Link. Komen Berbentuk URL Link Akan Di Delete Bagi Mengelak Blog Ini Dianggap Sebagai "BLOG SPAM" Oleh Pihak Google!