Sunday, January 29, 2012

PERAM LAMA-LAMA, AKHIRNYA CASHOUT JUGAK!

Assalamualaikum ...





Ahad! Aku bangun awal dari semalam. Malam tadi tidur dengan anak buah aku, Si Danny. Dia datang rumah aku. Sebelum tidur, siap minta ipad. Alahai. Manalah angah ada ipad nak oi! Harap lappy comey kiut miut nie adalah. Baru 4 tahun kau dah minta ipad ye. . Pujuk-pujuk, last-last dia tidur. Nasib baik tak menangis. Sebelum ikut balik malam tadi aku dah minta dia janji takkan menangis. 


Pagi-pagi aku update bukan nak cerita pasal anak buah aku yang banyak akal kadang-kadang. Aku nak share cerita pasal Nuffnang yang dah sebulan sepi tak bagi aku buffered earnings. Adoi merajuk ke nuffnang?


Setelah sebulan sepi tak bagi BE, so aku decide nak cashout semua earnings yang aku dapat sepanjang tahun 2011. Cashout, tunggu cek pastu cashkan cek .... duit tu simpan untuk kumpul beli DSLR. Itu pun kalau tahun 2012 nie aku boleh dapat income yang lebih baik dari tahun lepas. Setahun tunggu nak dapat beratus. But Alhamdulillah, dari menulis sekadar suka-suka dapat juga hasil sampingan walau tak banyak.


Kadang aku teruja jugak bila tengok income blogging blogger femes emes macam Redmummy, Cikepal06, Yuyu Zulaikha, Lyssasecret, Eyriqazz dan abang Ensem. Setiap bulan ada je cashout earnings yang melampau-lampau. Hebat sungguh dorang nie. Dorang maybe ada strategi dan plan tersendiri dalam dunia blogging. Macam aku nie main tulis ikut suka. So, income nuff aku pun ikut suka jugalah. ha ha ha


Tadi bangun, lepas solat subuh terus on lappy. Buka akaun nuffnang. Nekad untuk cashout. Mereka yang berpengalaman berkata, kalau nak cashout tunggu hujung bulan. Antara 28hb-31hb macam tu. Disebabkan ini pertama kali aku cashout segala earnings yang ada, aku just follow kata-kata mereka yang bijak pandai itu. 




Earning aku sepanjang 2011, Alhamdulillah sangat. Aku dapat RM215.00. Bila dah tolak caj proses mungkin aku terima cek RM214.00 sahaja. Oklahkan. Boleh juga aku simpan. Nanti boleh cerita dekat anak cucu. "Ini duit yang nenek dapat masa jadi blogger muda-muda dulu ...". he he he. Blogger lain sebulan boleh dapat earnings macam nie, tapi aku ... setahun aku peram untuk dapat macam ini. Lebih baik ada daripada tak ada ... kan ... kan?


 

Buffered earning yang dah jadi meter sepanjang 2011. Agak banyak juga. Nilai paling sikit aku dapat dari DiGi Happy cuma RM0.11 sahaja.  Masa tu mula-mula dapat BE, aku blur tak tahu nak buat apa. Bila dah lama baru tahu. Orang yang pandai cakap, kalau dapat BE, rajin-rajinlah update blog then kalau boleh buatlah entry sikit pasal iklan yang korang dapat tu. Oranglah kata .... aku just ikut je sebab rasa benda baik kan? Dan yang paling banyak adalah BE yang teratas tu Microsoft Multi Poduct Grapvine dengan RM15.64.



Masa untuk menebus! Tadi aku terus klik tebus pendapatan saya! Gabra pun ada. ha ha ha. Aku nie asal pertama kali je, mula cuak dan gabra melampau. Cam sengal je. Ada blogger suka cerita pasal earnings mereka, tapi tak nak share berapa yang dorang dapat. Itu persepsi masing-masinglah. Bagi aku, aku share semua nie sebab menghargai korang yang rajin datang baca blog aku. Tanpa korang aku tak dapat semua nie. Terima kasih sekali lagi. Income yang biasa-biasa ini memang bagi aku semangat walaupun aku terpaksa tunggu hingga setahun. Aku harap akan jadi semangat untuk korang juga. Kadang ada juga aku terfikir, kalau dapat cek dengan jumlah macam sekarang ini tiap-tiap bulan pun Alhamdulillah. Boleh juga lepas bayar bil streamyx aku yang dah lama tertangguh tu.



Sekarang ini, income aku dah kembali RM0.00! So, lepas nie aku kena mula baliklah gigih untuk dapat BE. Untuk bulan Januari 2012, aku langsung takda BE pun. Takpalah. Mungkin nuff bagi pada blogger baru. Uh! sayunye hati aku. Februari nie dan seterusnya harap-harap adalah BE dengan riang ria berjoget dekat blog aku tanpa henti. Amin!


Untuk dapat cek nuff aku nie, kena tunggu 30 hari bagi yang pegang status glitterati. Aku anak emas nuff juga sebab masih pegang status ini. Terima kasih nuffnang!


Aku harap korang pun akan dapat income yang lebih baik dari aku. Ini setahun tau aku peram. Bukan sebulan. Secara peribadinya, aku amat berpuashati. Permulaan yang baik, Alhamdulillah. Tapi next time aku kena usaha menjadi lebih baik. Itu pun kalau aku nak sangat jadi blogger tegar menegarlah!


Aku share semua nie bukan untuk menunjuk-nunjuk. Tapi kalau nak cakap macam tu, lantak pada yang bercakaplah. Aku punya rasa share nie lebih kepada untuk beri semangat sesama kita rakan blogger. Itu sahaja.


Oklah, aku nak pi dapur .... nak masak breakfast dekat anak buah aku nie. Bangun je menangis sebab bila dia sedar, dia sorang-sorang je dekat ruang tamu. he he he


Selamat hari Ahad korang semua! Love u'olls!







CK : Rasa nak buat pavlova hari nie, barang semua dah beli.

5 comments:

  1. Betul biar sikit daripada takde. Macam kawan saya cakap kalau 50 ringgit pun siapa nak bagi? Hehe.

    ReplyDelete
  2. Wah,bestnya. Okay la tu. Bole la minta tolong tunjuk dari cik kamoo =)

    ReplyDelete
  3. ok la dari blogger yg takde. huhuhu

    ReplyDelete
  4. Alhamdulillah, keep on blogging ck. :) banje boleh? hee.

    ReplyDelete

Tinggalkan komen di sini ... Terima kasih ;=)

MAKLUMAN : Jangan Tinggalkan Komen Berbentuk URL Link. Komen Berbentuk URL Link Akan Di Delete Bagi Mengelak Blog Ini Dianggap Sebagai "BLOG SPAM" Oleh Pihak Google!