Monday, April 14, 2014

ASAL HUJAN, SUP MENJADI PILIHAN

Assalamualaikum ...



Hasben aku ni jenis pemakan orangnye. Sejak zaman baru kawan-kawan pun memang dah tahu, hasben kuat makan. Bukan setakat hasben, tapi family hasben memang jenis suka sangat makan. Aku pun boleh ter'join' jadi kuat makan. But, selepas dah berkahwin ni ... akulah hamba Allah yang asyik kontrol makan hasben. Kalau dulu, siang malam hasben makan nasi berlauk. Sekarang tidak lagi. Hasben cuma makan nasi seminggu 3-4 kali. Beberapa minggu kebelakangan ni je aku nampak kerap pulak hasben ambil nasi. Haippp ... nak degillah tu! Walaupun agak kerap, kuantiti nasi dah berkurangan. Tak macam dulu lagi, sepinggan baaaak nasi sekali hadap. Siap bertambah lagi! Sekarang ni, potion nasi dah kurang serta tak tambah dah kecuali bila selera hasben tengah meloncak tak tentu pasal .... tambah juga lah, cuma tak selalu!

Macam petang tadi hujan, hujan lebat sangat. Bila hujan je hasben aku pasti request nak makan maggi sup tak pun maggi kari macam selalu. Malangnya stok maggi dah habis kat rumah. Memandangkan stok maggi tak ade, maka kenalah buat menu lain. Tapi mesti berkuah. Katanya hujan-hujan sedap makan sup. Apa sahajalah hasben, janji senang nak masak. Jangan suruh masak nasi malam-malam sudahlah, isteri kalau bab masak nasi kena tunggu weekend je tau. 

Bagus punya isteri, hasben nak makan nasi pun tak kasi. he he he. Ala, hasben aku dah kebal tak makan nasi malam sekarang. Perut dia dah biasa dah setakat 5 bulan ni dan aku harap biarlah macam nie selalu. Aku senang, hasben pun senang juga ... sebab nanti hasben takdelah nak mengeluh perut dia makin tinggi sebab asyik makan nasi je.

Dengan jayanya, dinner kami malam ini adalah bihun sup chicken ball. Pekena pula dengan nescafe jalang tak bergula. Sejuk-sejuk, makan sup minum nescafe jalang panas-panas plak .... uiiih sangat wallah habaq hang! Terangkat kot. Bihun sup tu letak blackpepper and whitepepper bebanyak ... kasi panas, hangat sket!


Nampak sangat macam menu orang bujangkan. Alah, malam tak perlu makan banyak-banyak. Bukan nak buat kerja teruk-teruk pun. Bukan nak angkat batu bata tengah panas terik pun. Nak tidur je pun. Asal larat tarik kain selimut sudahlah. kan kan kan kan. Itu cakap mak aku la dulu -dulu. 

Sekarang ni aku tengah pulun update blog, hasben plak dah siap berdengkur kat katil. Awal plak dia tidur malam ni. Selalunya hasbenlah yang tidur lambat dan aku yang berdengkur awal. Malam ni dah terbalik pulak. Aku rasa dia terkejut kot dengan kesedapan bihun sup aku malam ni, sebab tu tidur awal. Jangan tak tau, sudah makan je terus hasben cakap, "Terima kasih sayang .... sedap bihun sup malam nie!". Seperti sudah sedia maklum, hasben aku sangat susah nak puji masakan aku. Amat susah!! Cuma bila kesedapan tu dah terkena dengan selera hasben, barulah aku dapat pujian itu. Aku pun dah faham, sebab itulah setiap kali lepas makan ... takdelah aku tertunggu pun pujian hasben. Aku suka tengok hasben makan ...

Sekurang-kurangnya kesedapan bihun sup untuk dinner tadi dapatlah ganti balik situasi pagi tadi di mana aku tak mampu masakkan breakfast untuk hasben. Semuanya punca aku terkena ciritbirit yang agak teruk. So, hasben tak breakfast .... tengahari barulah dia lunch sesama ngan aku sebelum pergi klinik.

Okaylah sambung esok. Simpan cerita untuk esok plak. Hari ini dah banyak kali update. he he he. Terlebih rajin plak!




p/s : Bersyukur apa adanya!

3 comments:

  1. Seronoknyaaaa dah dapat didik perut kan... Err, tapi kalau akak, mesti nak ada sambal cili kicap tu. Hehehehhe...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hasben bukan peberet sambal kicap. Bihun sup byk tu dia sorang je makan, saya hadap chicken ball tu je la

      Delete
  2. best plak baca blog cik puan rann ni..kipidap n dongibap..

    ReplyDelete

Tinggalkan komen di sini ... Terima kasih ;=)

MAKLUMAN : Jangan Tinggalkan Komen Berbentuk URL Link. Komen Berbentuk URL Link Akan Di Delete Bagi Mengelak Blog Ini Dianggap Sebagai "BLOG SPAM" Oleh Pihak Google!