Thursday, April 17, 2014

JALAN-JALAN KE LUMUT, PERAK

Assalamualaikum ...

Seronok dapat jalan-jalan, tapi sebenarnya dalam keseronokan ada penatnya juga. Penat bila kena pack kain baju. Uikhs leceh hokay! Entry aku ni kira sambungan daripada review dekat Best Western Marina Island. Buat review hotel dulu, baru best nak jalan-jalankan? Untuk review hotel tu, korang boleh klik dekat SINI dan juga SINUN! Boleh baca dulu yek pasai hotel nie.

Sekarang aku hanya nak bawa korang jalan-jalan ke Pekan Lumut, Perak. Pertama kali aku sampai ke Lumut tahun 2002 ke 2003 camtu kot. Lepas tu, aku sampai ke sana pula dalam tahun 2004 (yang ni betul-betullah kenang, sebab masa tu dah kenal dengan hasben ... cuma setakat kawang-kawan ajelah) sebab join family day office. Tahun tu juga merupakan pertama kali aku jejak kaki ke Pulang Pangkor. Jakun plus seronok! After 10 years aku datang lagi kat sini, dah banyak berubah Pekan Lumut.

Pekan Lumut dah ada dua jeti untuk ke Pulau Pangkor, malah ada satu pulau baru iaitu Pulau Marina. Kalau tak salah aku, Pulau Marina adalah pulau yang ditambak. Untuk ke Pulau Pangkor, korang boleh menggunakan boat di Jeti Lumut ataupun di Jeti Marina. Jeti Marina ni berdepan dengan Best Western Marina Island Hotel .

Sekiranya tergerak hati korang nak ke Pulau Pangkor, naiklah feri dari Jeti Lumut yang mengambil masa lebih kurang 1/2 jam untuk sampai ke Pulau Pangkor. Aku dah pernah naik feri dekat jeti ni 10 tahun lepas. Dari Jeti Lumut, tambang feri untuk dewasa adalah RM10.00 dan untuk kanak-kanak hanya RM6.00 sahaja!. Perjalanan feri dari jeti Lumut ke Pangkor seawal 7.00 pagi dan dari Pangkor ke Lumut pulak jam 6.30 pagi. Untuk perjalanan akhir pulak, dari Lumut ke Pangkor jam 9.00 malam dan dari Pangkor ke Lumut jam 8.30malam. Perjalanan feri adalah setiap setengah jam ye! Takyah risau menunggu lama di jeti. he he he he

Haa ini adalah terminal Jeti Lumut. Tak banyak berubah dengan 10 tahun lepas. Gambar kat tengah tu dulu, aku pernah bergambar dengan hasben (dulu officemate je). Pergi sekali lagi pun bergambar kat tempat yang sama juga. Masa kami pergi kat jeti tu dah dekat 7.00pm, lengang. Orang tak ramai. So, bolehlah bercanda sekejap. Bercintan cintun kat situ. Kawasan jeti masih bersih dan nampak kemas.

Dan ini pula adalah Jeti Marina. Dari apa yang aku baca, kadar tambang feri adalah sama seperti di jeti Lumut. Jadual aku tak pasti pulak. he he he rasanya sama juga kot. Perjalanan dari jeti Marina ke Pangkor lebih kurang 10 minit sahaja. Dekatkan? Boleh balik hari ye anak-anak. Dekat Jeti Marina ada night ferry. Untuk jeti Marina nie aku tak boleh cerita lebey-lebey sebabnya aku amek gambar pun dari dalam kereta je. Malas pulak nak melawat apa yang ada dalam kompleks jeti tu. Lagipun masa tu dah petang sangat, nak berkejar ke jeti Lumut sebab nak beli ikan bilis mata biru! Orang cakap, kalau datang Lumut jangan lupa beli ikan bilis mata biru. Pertama kali aku dengar pasai ikan bilis nie.

Mula-mula kita jenjalan dari sebuah kedai ke sebuah kedai. Keluar masuk kedai untuk melihat harganya. Nak cari yang murah tapi ikan bilisnya cantik. Harga ikan bilis kat sini boleh tahan jugalah mahalnye, tapi lebih murahlah dari Putrajaya. Nampak ikan bilis dia baru-baru je. Putih! kalau buat sambal ikan bilis versi kering mesti sedap giler neh!

Aku teringin nak beli ikan talang yang tergantung tu. Tapi macam banyak sangat. Tekak masa tu macam mengidam masak merah ikan talang je. Dah lama sangat aku tak buat masakan tu. Teringin giler kot. Takpe, next time lalu balik Kedah boleh je ajak hasben singgah Lumut, kasi borong itu ikan talang. Korang tengoklah ikan bilis dia, meriahkan! Cantik-cantik tau dan harga adalah pelbagai. Ada duit, kasi borong lebih yek.

Hari tu aku cuma borong ikan bilis mata biru, ikan kering yu, jelly fish, snek sotong gula ... dan ikan kering pari. Ikan kering pari dia punyalah sedap. Goreng pun dah macam keropok. Rugi pulak rasanya tak beli banyak hari tu. Bila datang ke Lumut, rasa tak sah kalau tak borong habis-habisan ikan bilis. Lagi satu aku nak pesan, harga barangan laut dekat Lumut lebih murah berbanding harga di Pulau Pangkor. Jadi, kalau korang pergi Pangkor ... cukuplah jenjalan, balik tu baru beli dekat jeti Lumut. Jimatlah seringgit dua kan.... duit gak tuh!

Panjang pulak entry nie ... bersepah gambar. Nantilah sambung lagi. Pasai benda tak best dekat Best Western pun aku tak story dekat korang lagi. Next entry yek!

p/s : Sekarang nie keje office dah berlambak, semua entry siang kena autopublish je.

1. Geram tengok bilis tu, goreng campur bawang dan cili sikit pun cukup dah..kasi nasi panas satu!!

2. Akak pernah pergi sekali jer. Tapi tak borong ikan bilis pun. Kami beli gubahan bunga dari cengkerang siput. Masih ada lagi sampai sekarang

1. sy tak pandai bab gubah...oke lah kak...ada juga kenangan

3. bila nk dtg lumut lg kak? hehehe

Tinggalkan komen di sini ... Terima kasih ;=)

MAKLUMAN : Jangan Tinggalkan Komen Berbentuk URL Link. Komen Berbentuk URL Link Akan Di Delete Bagi Mengelak Blog Ini Dianggap Sebagai "BLOG SPAM" Oleh Pihak Google!