Saturday, April 19, 2014

STEP BY STEP SOSEJ ROLL

Assalamualaikum ...


Happy weekend readers ku sayang! 

Segar bangun pagi ni, semalam plan nak pergi keje. Nak settle apa yang patut. Tapi dah terseronok pulak dok kat rumah. he he he. Alasan baik punya. Apa yang dirancang tak menjadi, but it's ok ... kita buat plan lain pulak. Kejap lagi nak keluar makan dengan hasben. Mood tak rajin nak masak pulak, sesekali cuti masak tak salahkan? 

Untuk tengahari ni je aku tak masak ... tapi petang semalam lepas balik keje aku pulun buat sosej roll untuk stok minum petang lepas balik keje. As usual, hasben aku kalau balik keje mesti nak minum petang. Itupun kalau balik awallah. Nak terus masak yang heavy mestilah tak larat sebab sama-sama keje. So, aku kena la pikir apa yang perlu buat untuk mengatasi masalah ini. Kesian hasben aku, takkan nak minum nesccafe o je manjang. Kang terbaling pulak mug tu sampai ke dapur. Tak ke naya! 

Hasben aku takdelah demand sangat bab menu minum petang. Cuma aku je rasa tak syok sebab nak menunggu time dinner ... memasak tu ambil masa skit. Mesti perut hasben berkeroncong menunggu nak makan. So, kesian hokey! Dan kerana itu, semalam aku pun pulun buat sosej roll. Sementara nak siapkan sosej roll tu aku cuma buat air panas dan gorengkan french fries untuk hasben. Ada jugalah alas perut dia. Hasben sendiri, mestilah tahu pe'el perut dia camnekan. Kata nak jadi isteri mithali! hohohohohohoho ...

Dengan itu, aku berbesar hati share dekat korang step by step untuk buatkan sosej roll yang sangat mudah. Simple bangat! Idea ni aku dapat dari blog Kak Zalin Zalina. Blogger nie pengusaha kuih frozen. So, aku banyak jugalah refer dekat blog dia. Dia adalah sangat tidak lokek ilmu. I like!! Mari kita belajar buat sosej roll okeh. Aku bagi bahan-bahan je. Step by step dia korang belek je gambar yang ada hokeh.

Resepi : Sosej Roll
Sumber : Blog Zalin Zalina


Bahan-bahan;

  • 1 pek roti gardenia/top bakers
  • Sosej
  • Telur
  • Bread Crumb (beli yang warna oren/kuning tu ... cantik sket)
  • Tepung gandum + air (bancuh untuk buat pelekat)

Cara-cara ;

  • Sila rujuk step by step seperti gambar di bawah.
  • Untuk gamabr 4, dah habis roll ... jangan lupa gamkan dengan bancuhan tepung gandum ye.
  • Dah siap, boleh pack dan masukkan dalam peti sejuk beku.

*Tips : nak cantik sosej roll tu, potong tepi roti ... baru jadi cun! Aku nak makan sendiri, so sayang nak buang tepi roti. Kang kena buat bingka roti pulak. Mood tak rajin.

Gambar kat bawah adalah hasil yang aku dapat. Hasil lebih kurang 28 ketul sosej roll yang comel-comel. Boleh la untuk 3-4 kali petang untuk hasben aku. Aku ni memang amek keje mudah je. Kalau buat popia sardin, karipap ... sekali buat banyak-banyak pastu frozenkan. Nak makan keluarkan dari fridge kemudian goreng. Nampak, senangkan? Balik keje tak perlu kelam kabut pulun masak sangat. Dah makan, solat maghrib baru kita start masak untuk dinner ... itu pun masak simple juga, setakat bihun goreng, bihun sup, mee goreng. Okehlah kan ... menu malam tak boleh berat sangat. Nanti cepat ngantuk!

[kuning habis sosej roll aku]


"Selamat mencuba ye!"



p/s : Sekarang nie mood tak rajin sangat, so buat keje senang je manjang. kui kui kui

3 comments:

  1. First, bila dah ada anak, memang kena gigih selalu macam ni nanti. Bukan tu jer. Cili, bawang, kunyit semua pun nak kena blend siap2. Second, bukan ke malam memang kena ngantuk untuk tidur? Hehehehehhe.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yep... kena siap2 sedia bahan. so senang nk masak kalau bgn pagi ke hape ke....

      Delete

Tinggalkan komen di sini ... Terima kasih ;=)

MAKLUMAN : Jangan Tinggalkan Komen Berbentuk URL Link. Komen Berbentuk URL Link Akan Di Delete Bagi Mengelak Blog Ini Dianggap Sebagai "BLOG SPAM" Oleh Pihak Google!